Bilrelaterade diskussioner

SAAB 9-3 -98 2liters turbo som trycker ut kylvätskan är det värt att byta toppblockspackning och riktplana toppen?
Provtryckte eländet och då håller den trycket förvisso men då funkar väl packningen åt det hållet naturligtvis.
Det är ju inte min bil men ev vill de fixa bilen, de typiska SAABfelen finns, displayen trasig och AC'n behöver en service.
Köpa en annan bil eller reparera?

SAAB 9-3 -98 2liters turbo som trycker ut kylvätskan är det värt att byta toppblockspackning och riktplana toppen?
Provtryckte eländet och då håller den trycket förvisso men då funkar väl packningen åt det hållet naturligtvis.
Det är ju inte min bil men ev vill de fixa bilen, de typiska SAABfelen finns, displayen trasig och AC'n behöver en service.
Köpa en annan bil eller reparera?
Vill man ha kvar just den bilen?
Rent ekonomiskt så kommer du ju att få en likvärdig bil i ok skick för vad ett sådant projekt kostar, men man vet vad man har och inte vad man får, en bil som kostar som en topprenovering kommer ju också att vara gammal och vem vet vad som händer när ned den.

Jo, de brukar ju låta ibland. Men det är ju mer åt dunk-hållet när de glappar. Det här låter mer knak. Som om fjäderbenslagret fastnar och släpper med ett knak. Men den är ju bytt nu. Svårt att beskriva, och det händer inte jätteofta så det är svårt att få på film hur det låter.
Har varit med om att dom kärvar i kulleden också och då knarrar det och lever om.

Varför har man injengörat en 2 ton pråm så att man kan ha fläkt, eller luftbox, men inte både och utan att plocka fronten eller lyfta ur motorn?
:va

PXL_20250628_084659556.jpg

Varför har man injengörat en 2 ton pråm så att man kan ha fläkt, eller luftbox, men inte både och utan att plocka fronten eller lyfta ur motorn?
:va

View attachment 517456
Visst var det en Volvo? De har blivit sämre på att bygga... Men det är samma skit på många andra nyare bilar. För mycket grejer som ska klämmas in och design som gör att det är ont om plats.

Visst var det en Volvo? De har blivit sämre på att bygga... Men det är samma skit på många andra nyare bilar. För mycket grejer som ska klämmas in och design som gör att det är ont om plats.
Så är det, nästa bil blir så gammal som möjligt, helt klart.

Grejen här är ju att det är en stor jävla bil, och det måste gå att hitta 15-20mm om det är så att man velat göra det.

Så är det, nästa bil blir så gammal som möjligt, helt klart.

Grejen här är ju att det är en stor jävla bil, och det måste gå att hitta 15-20mm om det är så att man velat göra det.

Jag skruvade i en bil där dom hade satt en skruv så att den stoppade i torpedväggen när man skulle dra ut den, det saknades ca 1 cm, men jag hade en slägga och ett järnrör så jag tog tillbaka den cm från brandväggen.

När jag satte tillbaka delarna satte jag skruven åt andra hållet, med muttern mot torpeden, det gick precis lika bra att ha den vänd så, och det fanns massvis med utrymme att stoppa in den från det hållet.

En annan bil drabbades jag av samma problem i bakvagnen, skruven som skulle ut stoppade då i tanken, men då hade jag en tigersåg och en ny skruv att lösa problemet med.

Sånt skulle ha varit löst från fabrik om det funnits vettiga människor där som hade provskruvat

Nå skiten löste sig med största getanyckeln trots allt, det mesta verkar helt.

Inget gnissel & inga felkoder, än sålänge, så operationen verkar lyckats, trots patientens desperata försök....

PXL_20250628_113011948.MP.jpg

PXL_20250628_113036098.jpg

Jag har också en uppdatering av min dörrkontakt, den "lagade" kontakten jag satte på passagerarsidan funkade 3 stängningar av dörren innan den pajade igen, den här gången jordade den, så att bilen trodde att dörren var öppen och jag fick en varningslampa för det, den lampan lyser även när bilen är parkerad, så jag tog bort kontakten igen.

Jag har ett ärende till en firma brevid Toyota på måndag, så bara på kul ska jag gå in och se vad en kontakt kostar (och få ett artikelnummer som är sökbart på Internet förhoppningsvis)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show