Bilrelaterade diskussioner

Visst var det en Volvo? De har blivit sämre på att bygga... Men det är samma skit på många andra nyare bilar. För mycket grejer som ska klämmas in och design som gör att det är ont om plats.
Så är det, nästa bil blir så gammal som möjligt, helt klart.

Grejen här är ju att det är en stor jävla bil, och det måste gå att hitta 15-20mm om det är så att man velat göra det.

Så är det, nästa bil blir så gammal som möjligt, helt klart.

Grejen här är ju att det är en stor jävla bil, och det måste gå att hitta 15-20mm om det är så att man velat göra det.

Jag skruvade i en bil där dom hade satt en skruv så att den stoppade i torpedväggen när man skulle dra ut den, det saknades ca 1 cm, men jag hade en slägga och ett järnrör så jag tog tillbaka den cm från brandväggen.

När jag satte tillbaka delarna satte jag skruven åt andra hållet, med muttern mot torpeden, det gick precis lika bra att ha den vänd så, och det fanns massvis med utrymme att stoppa in den från det hållet.

En annan bil drabbades jag av samma problem i bakvagnen, skruven som skulle ut stoppade då i tanken, men då hade jag en tigersåg och en ny skruv att lösa problemet med.

Sånt skulle ha varit löst från fabrik om det funnits vettiga människor där som hade provskruvat

Nå skiten löste sig med största getanyckeln trots allt, det mesta verkar helt.

Inget gnissel & inga felkoder, än sålänge, så operationen verkar lyckats, trots patientens desperata försök....

PXL_20250628_113011948.MP.jpg

PXL_20250628_113036098.jpg

Jag har också en uppdatering av min dörrkontakt, den "lagade" kontakten jag satte på passagerarsidan funkade 3 stängningar av dörren innan den pajade igen, den här gången jordade den, så att bilen trodde att dörren var öppen och jag fick en varningslampa för det, den lampan lyser även när bilen är parkerad, så jag tog bort kontakten igen.

Jag har ett ärende till en firma brevid Toyota på måndag, så bara på kul ska jag gå in och se vad en kontakt kostar (och få ett artikelnummer som är sökbart på Internet förhoppningsvis)

Nå skiten löste sig med största getanyckeln trots allt, det mesta verkar helt.

Inget gnissel & inga felkoder, än sålänge, så operationen verkar lyckats, trots patientens desperata försök....

View attachment 517470

View attachment 517471
Vi har en V50, samma konstruktion. Det behövs bara 1-2 cm mer utrymme så är det en barnlek att få loss den där. Jag använde en spackelspade som glidyta så den inte fastnade i fronten när jag skulle ha loss den. Löjligt att inte förlänga fronten så att det går att meka vettigt.

Vi har en V50, samma konstruktion. Det behövs bara 1-2 cm mer utrymme så är det en barnlek att få loss den där. Jag använde en spackelspade som glidyta så den inte fastnade i fronten när jag skulle ha loss den. Löjligt att inte förlänga fronten så att det går att meka vettigt.
Ja det finns ju en uppsjö med alternativ om man vill lösa detta. V70 är ju lite större och det är på riktigt 20mm så har det inte varit en sak.
Det finns ca 100mm döutrymme bakom motorn, och hela kylarenheten skulle gå att flytta framåt, så 20-30 milli hade nog gått att lösa utan att ändra på bilens dimensioner.
MEN det finns ju till och med enklare/bättre lösningar än så, problemet är ju plast"öronen" på fläktkåpan som tar i kyl- & a/c -slangar. Hade "clipsen" suttit på fläktkåpan och öronen på kylaren (=tvärt om) så hade den ju bara gått att lyfta rätt upp.......
Alternativt så hade man kunnat lägga 90° anslutningar på a/c-slangen så hade denna kunnat gå bakom lyktan, och då hade det också funnits mer plats.
Luftboxen kunde vara delbar, det är ju inte min favvolösning iom att det kan bli otätt och kostar, men varenda en hoj för 100k har ju en sån lösning....
Man hade även kunnat ha fläktenheten skruvad så att man kan ta loss den ut fläktkåpan, men visst, då hade du ju behövt 4st M6*25 och rampamuffar inpressat i plasten, så det hade ju åtminstone varit en marginellt dyrare lösning.

Sedan kostade ju skiten närmare 600 lök ny, så man skulle ju förvänta sig en dyrare lösning om den är bättre.....

Får bort ojämn kraftöverföring i X5:an genom byte av oljan i fördelningslådan. Bara en halvliter, men ack så viktig. Den gamla var ganska svart.

Det verkar ha fungerat. Provkörning några kilometer var helt felfria, så det verkar lovande än så länge.IMG_20250702_165856940.jpgIMG_20250702_165912416.jpg

Trodde jag såg en drömbil idag. Men sen, va? Plymouth?
Har missat Roadrunner totalt (fattar inte hur), trodde det var en Dodge Charger Daytona.
17da4b6f94d5cf85ef5a29d5eea64918.jpg
2c006598f9f5126beef5dfbddffb3752.jpg

Trodde jag såg en drömbil idag. Men sen, va? Plymouth?
Har missat Roadrunner totalt (fattar inte hur), trodde det var en Dodge Charger Daytona.
17da4b6f94d5cf85ef5a29d5eea64918.jpg
2c006598f9f5126beef5dfbddffb3752.jpg
Är inte Roadrunner Superbird "vanligare" än Charger Daytona? Roadrunner är snyggare oavsett om det är med eller utan högfartskit.

Hur känslig är en can bus med släpvagn?

Räcker det med att man har led-lampor på släpet för att den ska tro allt är som vanligt och inte bråka?

Jag tror att det delvis nog beror på hur släpvagnsuttaget är kopplat men med det sagt så har jag aldrig stött på en bil som märkt av vilken sorts lampor släpet har.

Det brukar i canbusfallet sitta en box i bilen innan släpvagnsuttaget och den sköter då matningen till släpvagnen utan felmeddelanden tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Jag tror att det delvis nog beror på hur släpvagnsuttaget är kopplat men med det sagt så har jag aldrig stött på en bil som märkt av vilken sorts lampor släpet har.

Det brukar i canbusfallet sitta en box i bilen innan släpvagnsuttaget och den sköter då matningen till släpvagnen utan felmeddelanden tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Ja, om man köper en dyr jävla specialgjord kabelstam till släpvagnsuttaget så funkar det ju.

Men om man gjort på gammalt vis och bara stulit ström från de olika baklyktorna så gillar inte bilen det.

En budgetlösningen är att man lägger in reläer till eluttaget. Men det kräver också en del arbete och några reläer som ska placeras någonstans.

Ja, om man köper en dyr jävla specialgjord kabelstam till släpvagnsuttaget så funkar det ju.

Men om man gjort på gammalt vis och bara stulit ström från de olika baklyktorna så gillar inte bilen det.

En budgetlösningen är att man lägger in reläer till eluttaget. Men det kräver också en del arbete och några reläer som ska placeras någonstans.

Precis så… tyvärr.

Med vänlig hälsning,

Nu har jag själv ett svar.

Två positonsljus samt skyltbelysning var trasigt sedan tidigare så dessa behövdes nya oavsett.

Försökte jag sätta en glödlampa till skyltbelysningen så stängde bilen av strömmen. Det var alltså över gränsen.

Så två av fyra positonsljus samt skyltbelysningen är nu LED, resten vanliga glödlampor och det accepterar bilen.

Antagligen nära gränsen och jag kanske monterar in reläer till strömmen nån gång i framtiden men det här fungerar i alla fall.

Jag drar eg aldrig nåt annat än mitt eget släp men den dagen jag behöver dra nåt annat lär det ju bli utan belysning.

EDIT: Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäckenet. Bromslyset är ju svårt kontrollera ensam men på bilprovningen stod det klart att även de tog för mycket ström så det får bli ledbaklysen också.

Last edited:
Jag vet att vi gjorde en ful-lösning för länge sedan på en (då) ny husvagn som hade lite för många lampor för vad bilen gillade

Vi reläade baklysen och positionsljus som det var jäkligt många av, och lät broms och blinkers gå direkt på bilen för att inte introducera felkällor/fördröjning på dom.

En modern bil med can(inte)bus kanske inte klarar ens det?

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
View attachment 513728
Läste denna tråden i våras och kom ihåg ,en tjerring lika gammal som vasaskeppet fick problem o få ut hundburen där bak på campingen o vi samlades med domkrafter,glasknackare o så.

Dörren gick inte o få upp alls med handtag och medans en proffsbilmek jobbade med goggling så lyckades jag få upp dörren genom att testa genom att låsa bilen och sen rycka i handtaget direkt efter man tryckt öppnat på fjärren.Trial error - inte kunskap.
Var direkt typ 0.3 sekunder och det fungerade - inte senare.

Dan efter i torrt väder var allt normalt

Vi kan inte komma fram till felet innan bilmeken kom med en förklarning dagen efter.

Han var inte säker med han sade

Tydligen sa han att fuktigt klimat inne i bilen med åren kunde skapa kontaktproblem inne i dörrsidor aka kondens och dess kontaktytor.

Det kunde vara kontakten till dörren liksom den elektriska låskolven(och handtag) samt kabeln med genomslag med svag ström som störde canbussen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D