Bilrelaterade diskussioner

Ja, hastigheten relativt på stenen var nog 150-200 knyck. Det händer grejer om man får en sådan på sig. Jag har nu sänt anmälan till både Polis och Transportstyrelsen så får vi se om någon reagerar. För säkerheten i trafiken borde det vara krav på presenning över.

Edit: Polisen anser att inget brott inträffat (trots uppenbar avsaknad av lastsäkring). TS säger att krav på lastsäkring finns, men det är ju uppenbart att efterlevnaden är nästan noll för öppna grusflak od och lagkraven är luddiga nog för att det ska slinka igenom. Så det hela kommer att få fortsätta :död:censored
Det där kommer han inte undan! Överklaga nedläggningen, det hjälper att tjata! Det där ska självklart lastsäkras, räcker ju med en presenning. Lata jävel. Tänk om du kört hoj istället…

Det där kommer han inte undan! Överklaga nedläggningen, det hjälper att tjata! Det där ska självklart lastsäkras, räcker ju med en presenning. Lata jävel. Tänk om du kört hoj istället…

Jag tror att lastsäkringen anses uppfylld IOM förstängning, dvs grusbaljans kanter.
Jag har då aldrig sett en grusbil med pressenning över lasset.

Däremot får man ju inte lasta så högt/mycket att man tappar delar av lasset, men olyckor händer ju

"Lasten är tillfredsställande säkrad om följande rekommendationer följs5:
• Last som består av små enheter såsom sand, grus, jord, singel, makadam,småsten, flis, sågspån eller liknande får om den utjämnas tvärs över lastutrymmet:– Inte nå högre än till framstammens överkant.– Inte nå högre än överkanten på sidoläm eller motsvarande anordning.– Inte nå över ett plan baktill som går genom överkanten på bakläm ellermotsvarande anordning och lutar 45 grader mot horisontalplanet."

Last edited:
Jag tror att lastsäkringen anses uppfylld IOM förstängning, dvs grusbaljans kanter.
Jag har då aldrig sett en grusbil med pressenning över lasset.

Däremot får man ju inte lasta så högt/mycket att man tappar delar av lasset, men olyckor händer ju

"Lasten är tillfredsställande säkrad om följande rekommendationer följs5:
• Last som består av små enheter såsom sand, grus, jord, singel, makadam,småsten, flis, sågspån eller liknande får om den utjämnas tvärs över lastutrymmet:– Inte nå högre än till framstammens överkant.– Inte nå högre än överkanten på sidoläm eller motsvarande anordning.– Inte nå över ett plan baktill som går genom överkanten på bakläm ellermotsvarande anordning och lutar 45 grader mot horisontalplanet."

Om lasten spills ut kan den omöjligtvis bedömas som lastsäkrad tänker jag.

Ena bilen upphissad för den läcker i styrväxeln. Första punkt är att hitta någon märkning så man vet vad man ska ha. Sedan velar jag för själva bytet, kostar ca 5000 för jobbet.
Andra har det smällt länge från fjäderbenslagret, dags att tag i det nu. Fy fan vad det låter illa nu när man snurrar det löst.
Nu ska det bara bytas och sen tillbaka.
33904619d5be79cfb66f50f3b90c795f.jpg
7d3a80311dfe83b3ae5726b6e6856c5a.jpg

Många gånger är det stenar som inte ligger i flaket som studsar av, slarvigt av den som lastar att spilla eller av den som kör att inte kolla innan man åker...

Men va fan. Var ju helt säker på att det var fjäderbenslagringen. Men det knakar lika jävligt ändå nu när jag är ute och provkör. Vad fan kan det vara?

Ena bilen upphissad för den läcker i styrväxeln. Första punkt är att hitta någon märkning så man vet vad man ska ha. Sedan velar jag för själva bytet, kostar ca 5000 för jobbet.
Andra har det smällt länge från fjäderbenslagret, dags att tag i det nu. Fy fan vad det låter illa nu när man snurrar det löst.
Nu ska det bara bytas och sen tillbaka.
33904619d5be79cfb66f50f3b90c795f.jpg
7d3a80311dfe83b3ae5726b6e6856c5a.jpg
Hitta märkningen är inte lätt
Var har du hittat lyftarna, verkar smidigt?

Häromdagen var batteriet i toyotan dött, visade sig att jag hade glömt att stänga av lyset, som jag slog på (trots att bilen har riktigt bra DRL med baklysen på) för att kunna köra dimljuset, då det var regnigt som satan och dålig sikt.

Nåväl, anledningen till att jag glömde lyset på är att dörrkontakten på förarsidan är trasig, så alltså tänds inte innerbelysningen när man öppnar den dörren, vilket aldrig har varit ett bekymmer för mig, men det styr ju även summern som talar om att man har lämnat lyset på när man öppnar dörren för att kliva ut.

Jag försökte hitta någonstans att köpa den, men antingen var dom svindyra, eller så dök det upp en generell bild som inte liknade toyotas dörrkontakt, så jag vågade inte chansa.

Men då fick jag en snilleblixt, jag tar från en av bakdörrarna, jag skiter som sagt i innerbelysning, och jag skjutsar aldrig någon där ändå.

Två skruvar senare var båda kontakterna lösa, givetvis var det en annan kontakt bak, så den sattes tillbaka, men på andra sidan fram var det en likadan, ytterligare en skruv lös så funkade äntligen förarsidans kontakt, men jag tänkte jag sätter tillbaka den trasiga på passagerarsidan, dels för att täppa till hålet, dels för att inte kabeln ska trilla ner i stolpen.

Då upptäcker jag att felet på kontakten bara är att den har hoppat isär, så jag tryckte ihop den och nu funkar båda sidorna.

Jag frågade morsan (vars bil det egentligen är) när kontakten hade gått sönder, den har aldrig fungerat sa hon, och hon har haft bilen i över 10 år, och glömt lyset på många gånger.

Med felskruvning av den bakre kontakten och demontering av inredning för att fiska upp kabeln tog det sammanlagt 15 minuter totalt.
Det skulle ha varit gjort för 10 år sedan.......

Å inte fan var det spindelleden. Knakar till ibland, var till macken, backade ut från parkeringen och då är det som en liten svacka som man niger till lite i samtidigt som man svänger, och där knakade det 3-4 ggr i följd. Drivknut är ju nästa gissning? Finns annan bot än att byta?

Stabiliseringsstag till krängningshämmare?
Kallas ibland för knarrstag/ knakstag..
Å inte fan var det spindelleden. Knakar till ibland, var till macken, backade ut från parkeringen och då är det som en liten svacka som man niger till lite i samtidigt som man svänger, och där knakade det 3-4 ggr i följd. Drivknut är ju nästa gissning? Finns annan bot än att byta?

Precis så. Då har den inte fungerat. Men Polisen skiter i det och Transportstyrelsen verkar ointresserade. Jag tror dock tex försäkringsbolagen kan ha intresse av att driva saken, för det är deras pengar som försvinner för varje rutbyte eller reparation av plåtskador mm.

Men va fan. Var ju helt säker på att det var fjäderbenslagringen. Men det knakar lika jävligt ändå nu när jag är ute och provkör. Vad fan kan det vara?
Glöm inte hjulinställning efter att du är klar. Jag slet ut innerkanten på framdäck på bara ett par hundra mil efter ett byte. 1 grad fel på toe in och det räckte...

Stabiliseringsstag till krängningshämmare?
Kallas ibland för knarrstag/ knakstag..
Jo, de brukar ju låta ibland. Men det är ju mer åt dunk-hållet när de glappar. Det här låter mer knak. Som om fjäderbenslagret fastnar och släpper med ett knak. Men den är ju bytt nu. Svårt att beskriva, och det händer inte jätteofta så det är svårt att få på film hur det låter.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show