Vi har en V50, samma konstruktion. Det behövs bara 1-2 cm mer utrymme så är det en barnlek att få loss den där. Jag använde en spackelspade som glidyta så den inte fastnade i fronten när jag skulle ha loss den. Löjligt att inte förlänga fronten så att det går att meka vettigt.
Ja det finns ju en uppsjö med alternativ om man vill lösa detta. V70 är ju lite större och det är på riktigt 20mm så har det inte varit en sak.
Det finns ca 100mm döutrymme bakom motorn, och hela kylarenheten skulle gå att flytta framåt, så 20-30 milli hade nog gått att lösa utan att ändra på bilens dimensioner.
MEN det finns ju till och med enklare/bättre lösningar än så, problemet är ju plast"öronen" på fläktkåpan som tar i kyl- & a/c -slangar. Hade "clipsen" suttit på fläktkåpan och öronen på kylaren (=tvärt om) så hade den ju bara gått att lyfta rätt upp.......
Alternativt så hade man kunnat lägga 90° anslutningar på a/c-slangen så hade denna kunnat gå bakom lyktan, och då hade det också funnits mer plats.
Luftboxen kunde vara delbar, det är ju inte min favvolösning iom att det kan bli otätt och kostar, men varenda en hoj för 100k har ju en sån lösning....
Man hade även kunnat ha fläktenheten skruvad så att man kan ta loss den ut fläktkåpan, men visst, då hade du ju behövt 4st M6*25 och rampamuffar inpressat i plasten, så det hade ju åtminstone varit en marginellt dyrare lösning.
Sedan kostade ju skiten närmare 600 lök ny, så man skulle ju förvänta sig en dyrare lösning om den är bättre.....