Bilrelaterade diskussioner

Jag körde en lånad bil idag, vi stannade på ett ställe och jag behövde flytta bilen en meter, då fick jag upp en gul varningstriangel utan förklaring i displayen.

Vi kunde inte begripa vad det var, det visade sig att en av passagerarna inte hade stängt dörren ordentligt, vilket har en egen varningssymbol (en bilsiluett med dörren öppen), men om man kör bilen en meter med dörren öppen så
Varför ha två olika varningar för samma sak? Varav en stannar kvar även om man stänger dörrjäveln?

Jag körde en lånad bil idag, vi stannade på ett ställe och jag behövde flytta bilen en meter, då fick jag upp en gul varningstriangel utan förklaring i displayen.

Vi kunde inte begripa vad det var, det visade sig att en av passagerarna inte hade stängt dörren ordentligt, vilket har en egen varningssymbol (en bilsiluett med dörren öppen), men om man kör bilen en meter med dörren öppen så
Varför ha två olika varningar för samma sak? Varav en stannar kvar även om man stänger dörrjäveln?
Min bil har oftast två varianter av varningar. En som ska kvitteras och en som hänger kvar på en annan skärm.
eCall service mitt framför näsan och SOS blabla på pekplattan bakom alla feta fingeravtryck.

Min bil har oftast två varianter av varningar. En som ska kvitteras och en som hänger kvar på en annan skärm.
eCall service mitt framför näsan och SOS blabla på pekplattan bakom alla feta fingeravtryck.
Man undrar ju vem fasen är kunden för detta?
Vem vill ha skiten? :va

Jag vet inte om det hade passat bättre i förbannad idag tråden eller här, men jag satt och tittade på Hyundai Inster, en liten stadsbil (elektrisk) med kort räckvidd.

För att få värmepump (som är ett absolut måste om man ska köra längre än till brevlådan på vintern) så måste man gå upp ett "paket" i utrustningslistan.
För att få LED belysning måste man gå upp ett steg till, osv osv

Men går man upp i utrustningspaket får man ännu mera tjafs man inte vill ha, en massa e-call tjänster, större fälgar med bredare däck och mer automatisering av körningen som man måste stänga av varje gång man sätter sig i bilen.

Jag vill ha saker som gör bilen energisnålare, men jag vill ha smala högprofildäck, som både ger bättre komfort över fartbulorna och lägre energiförbrukning och inget plingplong från instrumenteringen, och ringa hem kan ET göra, min bil ska fan inte ringa någon.

Man undrar ju vem fasen är kunden för detta?
Vem vill ha skiten? :va
Jag insåg idag att jag faktiskt får fyra indikeringar om att min bil för stunden inte kan kontakta SOS-alarm.
1. En stor blaffa med text
2. Ett I som talar om att det finns information att ta del av
3. En röd SOS-logga
4. En utläggning på skärmen mitt i bilen om problemet.
3 av 4 syns här
ecall.jpg

Jag insåg idag att jag faktiskt får fyra indikeringar om att min bil för stunden inte kan kontakta SOS-alarm.
3. En röd SOS-logga
3 av 4 syns här
View attachment 518094
Nöjd kund? :D

Jo, de brukar ju låta ibland. Men det är ju mer åt dunk-hållet när de glappar. Det här låter mer knak. Som om fjäderbenslagret fastnar och släpper med ett knak. Men den är ju bytt nu. Svårt att beskriva, och det händer inte jätteofta så det är svårt att få på film hur det låter.
Problemet hittat. Visade sig vara en skruv till framvagnen som inte längre var helt åtdragen. Hade bilen på verkstad för ett år sedan för att byta styrväxel, tänkte inte på att det kunde komma så långt efter.

3. En röd SOS-logga
3 av 4 syns här
View attachment 518094
Herregud så dåligt, kan du be Polestar programmera bort dessa falsklarm?

Fan vad sjuka priserna är på reservdelar i Sverige.

Jag vet det ju sen tidigare så jag brukar aldrig ens kolla vad delarna kostar hos VAG men nu saknade jag bara en gummimedbringare till generatorn för att montera ihop bilen så jag tänkte skynda på lite.
Den kostade 1600 kr den lokala VAG-handlaren och på Trodo kostade den 262 kr, bägge priserna plus moms och då valde jag en från SKF som knappast borde vara sämre kvalitet än skiten som VAG bygger sina bilar med idag.

Egentligen kanske den inte ens behövs för min gamla ser helt okej ut men man måste riva hela fronten på bilen för att byta den så jag vill inte chansa.

Biljäveln har bara gått 17000 mil så jag fattar inte ens varför generatorn slutat ladda. Min gamla T4 har snart gått 37000 utan att jag behövt byta generator.

Jag hörde nyss av en bekant som köpte en Volvo 940 för många många år sedan, när han trodde att det skulle bli den sista bakhjulsdrivna Volvon, jag hade kört några Saabar över 35-37 tusen mil, så han sa "då ska jag fan köra Volvon till 50 tusen"

Han hade den kvar, den har gått 55 tusen idag och han dagspendlar ganska långt varje dag, men han kollar blocket efter en likadan men lågmilare som efterträdare.
Han är 57 år, så han ska nog bara pendla i 10 år till

Nu är han ganska duktig på att meka bil själv, men jag tror inte det har varit några stora grejor.

Jag hörde nyss av en bekant som köpte en Volvo 940 för många många år sedan, när han trodde att det skulle bli den sista bakhjulsdrivna Volvon, jag hade kört några Saabar över 35-37 tusen mil, så han sa "då ska jag fan köra Volvon till 50 tusen"

Han hade den kvar, den har gått 55 tusen idag och han dagspendlar ganska långt varje dag, men han kollar blocket efter en likadan men lågmilare som efterträdare.
Han är 57 år, så han ska nog bara pendla i 10 år till

Nu är han ganska duktig på att meka bil själv, men jag tror inte det har varit några stora grejor.

Jag börjar allt mer känna att allt nytt är skit och det är bättre att hålla igång äldre bilar.
Jag har två T4or som gått 35-40000 mil och det blir lite jobb till besiktningen, byta någon styrled, och liknande men dom sviker aldrig.

På T5an har all möjlig skit gått sönder och jag tänkte att ingen mer VW så nu senast köpte jag en Vito och på den har servot slutat fungera nu och det är inte kul. Men jag har inte tid att låta bilen bli stående just nu så den får gå så.

Den här tråden är deprimerande.

Jag hoppades länge att trenden att ha massor av funktioner med tveksam funktion skulle liksom självdö efter hand som folk tröttnade på skit som inte funkar.

Tyvärr glömde jag bort politikerna. Så det är nog kört för min del att köpa ny bil igen...

Back