Aprilia-tråden

Första riktiga turen på 15 mil idag, fyfan va skönt! Har inte kört den på ett år så abstinensen var stor..

Perfekt väder och hojen gick som en klocka :)

Tuono 4.jpg
Tuono 5.jpg
Tuono 6.jpg
Tuono 7.jpg
Tuono 8.jpg
Tuono 9.jpg
Tuono 10.jpg
 
Dött i tråden så jag slänger upp några bilder från kvällens tur. Den mindre kåpan, drevningen och det högre styret har verkligen förändrat hojen, grymt nöjd :tummenupp

20150817_194946_HDR.jpg 20150817_195439_HDR.jpg 20150817_195551.jpg
 
Tackar, stämmer bra med KTM. Närmare bestämt 690 Duke.
 
Någon som har ett moddat grenrör att sälja som passar min Tuono -03? Ser ut som det nedre på denna bild, det övre är omoddat.

attachment.php.jpg
 
Håller tummarna för att det är moddat :tummenupp
 
Äsch, inte moddat och dessutom med annan delning på rören än original... Hör hemma i ett titanhelsystem men jag hade för mig att delningen var samma.
uploadfromtaptalk1439915357151.jpg
 
Typiskt, men tack för att du kollade iaf
 
Har jag blivit helt oduglig på google eller är det väldigt tunt med info om RSV1000R på nätet?
Ingen tråd på sh och inga howtos eller andrar forum om ventiljustering och annan service.
 
Har jag blivit helt oduglig på google eller är det väldigt tunt med info om RSV1000R på nätet?
Ingen tråd på sh och inga howtos eller andrar forum om ventiljustering och annan service.
http://www.apriliaforum.com/forums/...SV1000-Mille-Mille-R-and-Mille-SP-(1998-2003)
http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php
http://rsvr.net/
http://www.apriliagarage.it/forum/

Är det nåt fel på den här tråden förresten? Vill du ha info om hur motorn sköts är det ju "samma" motor i även Tuono, Falco, Futura och Caponord... Från -98 till -08.
 
Last edited:
Är det nåt fel på den här tråden förresten? Vill du ha info om hur motorn sköts är det ju "samma" motor i även Tuono, Falco, Futura och Caponord... Från -98 till -08.

Tack Jåke, guld! Vet inte hur jag misslyckades att hitta de bra sidorna.
Denna tråden är ju oändligt stor och mer generell?
 
Jo, sant. Inte lätt om ens möjligt hitta nåt i den egentligen... :va

Hittade inget om ventiljustering på länkarna. Är motorn hyfsat lättservad eller hur funkar det?
Läser på, suktar och spanar lite efter rsv1000r factory av de sista årsmodellerna. Men om servicen generellt är något man lämnar bort så känns hojen inte lika prisvärd längre. Speciellt eftersom jag inte hittar någon mek i närheten.
 
Hittade inget om ventiljustering på länkarna. Är motorn hyfsat lättservad eller hur funkar det?
Läser på, suktar och spanar lite efter rsv1000r factory av de sista årsmodellerna. Men om servicen generellt är något man lämnar bort så känns hojen inte lika prisvärd längre. Speciellt eftersom jag inte hittar någon mek i närheten.
Motorn är väldigt stabil och relativt lättmekad. Det är en hel del steg att göra vid ventiljustering men tämligen rättfram procedur. Vanlig service (olje- och filterbyte samt kolla att allt sitter fast) görs för gatbruk vid 1000 mil om jag minns rätt, ventilkontroll vid varannan men generellt behöver man inte justera nåt förrän bortåt 5-6000 mil.
 
Jag behöver er hjälp!

Jag har en Aprilia SL 1000 Falco årsmodell 2001

Jag var på Rörken i dag knixkurs och körde som vanligt. Inga problem.
Men efter 2/3 av vägen hem så fick jag felmeddelandet " E F I" på min display och jag kände på hojen att den inte var helt okej. När jag hade jämn gas så var inte motorn jämn.. den kunde inte hålla jämna varvtal utan det blev som ett hack lite då och då som om motorn inte orkade hålla jämt tempo. ...
Så jag stannade på en parkering och kollade i manualen vad "E F I" betydde... fick inte ut så mycket av det då jag måste felsöka vad den indikerar.


Talade med några stycken och de sa att jag skulle ta det lugnt hem. Velade lite fram och tillbaka men bestämde mig för att åka hem försiktigt. Kom bara 2 meter och sedan hörde jag ett klick som jag inte kände igen, som klickade till några gånger. Så jag körde endast 30 meter och parkerade på en ny ficka....

Hojen kom hem i skåpbil samma kväll för jag vågade inte köra hem den.

Men nu behöver jag hjälp att ta reda på felet. Jag talade med ProBike och de tar 1200/h för att bara felsöka vad det kan vara och jag tyckte att det var väldigt dyrt :O
Kan jag ta reda på det själv?
Hur gör jag?
Vad behöver jag?
Eller finns det någon verkstad som kan kolla på detta till ett rimligare pris?

Alla tips och råd uppskattar jag till fullo! Jag vill inget mer än att kunna köra senast nu på söndag!
 
Last edited:
Jag behöver er hjälp!

Jag var på Rörken i dag knixkurs och körde som vanligt. Inga problem.
Men efter 2/3 av vägen hem så fick jag felmeddelandet " E F I" på min display och jag kände på hojen att den inte var helt okej. När jag hade jämn gas så var inte motorn jämn.. den kunde inte hålla jämna varvtal utan det blev som ett hack lite då och då som om motorn inte orkade hålla jämt tempo. ...
Så jag stannade på en parkering och kollade i manualen vad "E F I" betydde... fick inte ut så mycket av det då jag måste felsöka vad den indikerar.


Talade med några stycken och de sa att jag skulle ta det lugnt hem. Velade lite fram och tillbaka men bestämde mig för att åka hem försiktigt. Kom bara 2 meter och sedan hörde jag ett klick som jag inte kände igen, som klickade till några gånger. Så jag körde endast 30 meter och parkerade på en ny ficka....

Hojen kom hem i skåpbil samma kväll för jag vågade inte köra hem den.

Men nu behöver jag hjälp att ta reda på felet. Jag talade med ProBike och de tar 1200/h för att bara felsöka vad det kan vara och jag tyckte att det var väldigt dyrt :O
Kan jag ta reda på det själv?
Hur gör jag?
Vad behöver jag?
Eller finns det någon verkstad som kan kolla på detta till ett rimligare pris?

Alla tips och råd uppskattar jag till fullo! Jag vill inget mer än att kunna köra senast nu på söndag!

EFI är bränsleinsprutningssystemet.

Har du powercommander installerad?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top