Aprilia-tråden

Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

IMG_6916.jpegScreenshot 2023-05-19 173532.jpg
 
Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

View attachment 484358View attachment 484359
Jag har inte svaret. Mkt konstigt med distansen. Jag gissar på skräp mellan distans och packbox.

Jag hade pressat tillbaka kolvarna i oket bak, sedan tagit en provtur och kollade temperaturen på navet. Men känner du inga glapp eller att lagret ”hackar” borde det vara ok.
 
Slaglängden på bakbromsen är väldigt lång på min Rsv4, har dom väldigt lång slaglängd?
Går det att justera? Eller är det luftning som gäller?
 
Nån som testat oberon slavcylinder till kopplingen på rotaxtwinen? Kopplingen blir lite jobbig på heldagskörningar, och oberon skall vara 25% lättare enligt dom själva.

Är bortskämd av den superlätta hydraulkopplingen på Honda som jag kört några säsonger innan. :)
 
Last edited:
Nån som testat oberon slavcylinder till kopplingen på rotaxtwinen? Kopplingen blir lite jobbig på heldagskörningar, och oberon skall vara 25% lättare enligt dom själva.

Är bortskämd av den superlätta hydraulkopplingen på Honda som jag kört några säsonger innan. :)
Hade Oberon på min Tuono (gen2), men den satt monterad när jag köpte hojen så jag har ingen referens att jämföra med. Upplevde den aldrig som tungkopplad dock, men det gjorde jag inte med min RSV av första generationen heller.


Inser nu att det här inlägget inte är till någon hjälp alls. :rolleyes:
 
Hade Oberon på min Tuono (gen2), men den satt monterad när jag köpte hojen så jag har ingen referens att jämföra med. Upplevde den aldrig som tungkopplad dock, men det gjorde jag inte med min RSV av första generationen heller.


Inser nu att det här inlägget inte är till någon hjälp alls. :rolleyes:
😄
Kanske bara jag som har lite klena nypor efter vintern.
 
Togs Tuono V4 in till Sverige 2025? Har försökt hitta någon till salu utan att lyckas.
Kollar man av blocket verkar handlarna sitta med en bra hög med nya 23:or osålda så det är väl tveksamt att man tar hem fler då är inte nån affär som brukar löna sig om inte äldre årgångar säljer
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top