Aprilia-tråden

Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

IMG_6916.jpegScreenshot 2023-05-19 173532.jpg
 
Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

View attachment 484358View attachment 484359
Jag har inte svaret. Mkt konstigt med distansen. Jag gissar på skräp mellan distans och packbox.

Jag hade pressat tillbaka kolvarna i oket bak, sedan tagit en provtur och kollade temperaturen på navet. Men känner du inga glapp eller att lagret ”hackar” borde det vara ok.
 
Slaglängden på bakbromsen är väldigt lång på min Rsv4, har dom väldigt lång slaglängd?
Går det att justera? Eller är det luftning som gäller?
 
Nån som testat oberon slavcylinder till kopplingen på rotaxtwinen? Kopplingen blir lite jobbig på heldagskörningar, och oberon skall vara 25% lättare enligt dom själva.

Är bortskämd av den superlätta hydraulkopplingen på Honda som jag kört några säsonger innan. :)
 
Last edited:
Nån som testat oberon slavcylinder till kopplingen på rotaxtwinen? Kopplingen blir lite jobbig på heldagskörningar, och oberon skall vara 25% lättare enligt dom själva.

Är bortskämd av den superlätta hydraulkopplingen på Honda som jag kört några säsonger innan. :)
Hade Oberon på min Tuono (gen2), men den satt monterad när jag köpte hojen så jag har ingen referens att jämföra med. Upplevde den aldrig som tungkopplad dock, men det gjorde jag inte med min RSV av första generationen heller.


Inser nu att det här inlägget inte är till någon hjälp alls. :rolleyes:
 
Hade Oberon på min Tuono (gen2), men den satt monterad när jag köpte hojen så jag har ingen referens att jämföra med. Upplevde den aldrig som tungkopplad dock, men det gjorde jag inte med min RSV av första generationen heller.


Inser nu att det här inlägget inte är till någon hjälp alls. :rolleyes:
😄
Kanske bara jag som har lite klena nypor efter vintern.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top