Aprilia-tråden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Detta är min första hoj så jag är grön på det mesta. :dummer
Vad är powercommander? Hur vet jag att det är installerat eller inte?

En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


powercommander_iii_usb_top.jpg
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?

Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?

Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
1. Det är ingen idé att prata med Probike. De kan inget om och vill helst inte se din Aprilia. Prova Italia Bike Center i Arboga eller vad-de-nu-heter i Eskilstuna...
2. Ta upp detta på Apriliaklubbens sida så finns det mer folk som kan hjälpa dig. Folk som redan har eller har haft Falco och garanterat råkat ut för samma sak... Samma motor och insprutning sitter i första generationen Mille samt Tuono, inget unikt för din hoj så hjälp finns att få.
3. Att displayen indikerar EFI kommer inte att rasa din motor. Möjligen får den inte bensin, men det betyder bara att den inte går. Kan lika gärna vara glappkontakt.
 
Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Nope jag hade inte en powercommander.. Jag fixade så att jag kunde få fram felkoden och det visade sig vara "DIAG 1".. nu ska jag bara ta reda på vad det betyder och vad man behöver göra för att fixa det.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R

Jag får registrera mig på den sidan för att kunna söka på EFI.
Jag fixade så att jag fick fram felmeddelandet "DIAG 1" nu ska jag bara ta reda på vad det betyder.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...

Precis en felkod är med två siffror.
Skulle du kunna instruera mig hur jag hittar dessa 3 alternativ som du gav förslaget på? Skulle vara till otrolig stor hjälp!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Hastigt och lustigt har jag nu blivit med RSV-R :yoparty
Tydligen Lam-Kaka´s gamla bygge som även är utrustad med ett Motty AFR hehe sålde just ett sådant
till någon Aprilia ägare för en massa år sedan vilja minnas..
FettSnok eller Lam-Kaka, har ni kvar någon dokumentation och program för datorn till Mottyt?
Lam-Kaka om du orkar får du gärna skicka ett PM med lite info om vad du gjort med hojen!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
Länge sedan men om det inte är löst, kolla att vacuum-uttagen i insprutningen är pluggade. Steg två är väl att kolla att allt däromkring är tätt och att ventilerna inte behöver justeras.
 

olleohlsson1

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Strömsnäsbruk
Hoj
1999 Aprilia RSV 1000
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!

Fått svar på klubbsidan
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Sjukt osportig hoj men... Pegaso.
Är det nåt att tänka på som nybörjarhoj? Prismässigt ligger den ju bra till och försäkring och annat kostar ju mindre än en krogrunda..
Eller borde jag köpa nåt roligare? :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Man har så roligt man gör sig, det är inte enbart avhängigt hk utan man ska råd med det roliga också. Sen är det väl så att Pegaso Strada med gatdäck och mindre hjul är den skojigare av dem på asfalt, den vanliga hör hemma på grusväg eller som rent transportmedel. Men som sagt...
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
hk-hysterin är jag inte så påverkad av :) Är väl snarare det att den ser så... Förnuftig ut :D
Kikat mest på de från tidigt 2000-tal, 650cc och kring 50hk verkar transportstyrelsen hävda. Slitstark och bra maskin eller nåt som man bör se upp med?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top