Aprilia-tråden

Jag behöver er hjälp!

Jag har en Aprilia SL 1000 Falco årsmodell 2001

Jag var på Rörken i dag knixkurs och körde som vanligt. Inga problem.
Men efter 2/3 av vägen hem så fick jag felmeddelandet " E F I" på min display och jag kände på hojen att den inte var helt okej. När jag hade jämn gas så var inte motorn jämn.. den kunde inte hålla jämna varvtal utan det blev som ett hack lite då och då som om motorn inte orkade hålla jämt tempo. ...
Så jag stannade på en parkering och kollade i manualen vad "E F I" betydde... fick inte ut så mycket av det då jag måste felsöka vad den indikerar.


Talade med några stycken och de sa att jag skulle ta det lugnt hem. Velade lite fram och tillbaka men bestämde mig för att åka hem försiktigt. Kom bara 2 meter och sedan hörde jag ett klick som jag inte kände igen, som klickade till några gånger. Så jag körde endast 30 meter och parkerade på en ny ficka....

Hojen kom hem i skåpbil samma kväll för jag vågade inte köra hem den.

Men nu behöver jag hjälp att ta reda på felet. Jag talade med ProBike och de tar 1200/h för att bara felsöka vad det kan vara och jag tyckte att det var väldigt dyrt :O
Kan jag ta reda på det själv?
Hur gör jag?
Vad behöver jag?
Eller finns det någon verkstad som kan kolla på detta till ett rimligare pris?

Alla tips och råd uppskattar jag till fullo! Jag vill inget mer än att kunna köra senast nu på söndag!
 
Last edited:
Jag behöver er hjälp!

Jag var på Rörken i dag knixkurs och körde som vanligt. Inga problem.
Men efter 2/3 av vägen hem så fick jag felmeddelandet " E F I" på min display och jag kände på hojen att den inte var helt okej. När jag hade jämn gas så var inte motorn jämn.. den kunde inte hålla jämna varvtal utan det blev som ett hack lite då och då som om motorn inte orkade hålla jämt tempo. ...
Så jag stannade på en parkering och kollade i manualen vad "E F I" betydde... fick inte ut så mycket av det då jag måste felsöka vad den indikerar.


Talade med några stycken och de sa att jag skulle ta det lugnt hem. Velade lite fram och tillbaka men bestämde mig för att åka hem försiktigt. Kom bara 2 meter och sedan hörde jag ett klick som jag inte kände igen, som klickade till några gånger. Så jag körde endast 30 meter och parkerade på en ny ficka....

Hojen kom hem i skåpbil samma kväll för jag vågade inte köra hem den.

Men nu behöver jag hjälp att ta reda på felet. Jag talade med ProBike och de tar 1200/h för att bara felsöka vad det kan vara och jag tyckte att det var väldigt dyrt :O
Kan jag ta reda på det själv?
Hur gör jag?
Vad behöver jag?
Eller finns det någon verkstad som kan kolla på detta till ett rimligare pris?

Alla tips och råd uppskattar jag till fullo! Jag vill inget mer än att kunna köra senast nu på söndag!

EFI är bränsleinsprutningssystemet.

Har du powercommander installerad?
 
Detta är min första hoj så jag är grön på det mesta. :dummer
Vad är powercommander? Hur vet jag att det är installerat eller inte?

En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


powercommander_iii_usb_top.jpg
 
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?
 
Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?

Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.
 
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 
Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?

Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R
 
1. Det är ingen idé att prata med Probike. De kan inget om och vill helst inte se din Aprilia. Prova Italia Bike Center i Arboga eller vad-de-nu-heter i Eskilstuna...
2. Ta upp detta på Apriliaklubbens sida så finns det mer folk som kan hjälpa dig. Folk som redan har eller har haft Falco och garanterat råkat ut för samma sak... Samma motor och insprutning sitter i första generationen Mille samt Tuono, inget unikt för din hoj så hjälp finns att få.
3. Att displayen indikerar EFI kommer inte att rasa din motor. Möjligen får den inte bensin, men det betyder bara att den inte går. Kan lika gärna vara glappkontakt.
 
Last edited:
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Nope jag hade inte en powercommander.. Jag fixade så att jag kunde få fram felkoden och det visade sig vara "DIAG 1".. nu ska jag bara ta reda på vad det betyder och vad man behöver göra för att fixa det.
 
Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R

Jag får registrera mig på den sidan för att kunna söka på EFI.
Jag fixade så att jag fick fram felmeddelandet "DIAG 1" nu ska jag bara ta reda på vad det betyder.
 
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...
 
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...

Precis en felkod är med två siffror.
Skulle du kunna instruera mig hur jag hittar dessa 3 alternativ som du gav förslaget på? Skulle vara till otrolig stor hjälp!
 
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
 
Hastigt och lustigt har jag nu blivit med RSV-R :yoparty
Tydligen Lam-Kaka´s gamla bygge som även är utrustad med ett Motty AFR hehe sålde just ett sådant
till någon Aprilia ägare för en massa år sedan vilja minnas..
FettSnok eller Lam-Kaka, har ni kvar någon dokumentation och program för datorn till Mottyt?
Lam-Kaka om du orkar får du gärna skicka ett PM med lite info om vad du gjort med hojen!
 
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
Länge sedan men om det inte är löst, kolla att vacuum-uttagen i insprutningen är pluggade. Steg två är väl att kolla att allt däromkring är tätt och att ventilerna inte behöver justeras.
 
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!
 
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!

Fått svar på klubbsidan
 
Sjukt osportig hoj men... Pegaso.
Är det nåt att tänka på som nybörjarhoj? Prismässigt ligger den ju bra till och försäkring och annat kostar ju mindre än en krogrunda..
Eller borde jag köpa nåt roligare? :gnissla
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top