Aprilia-tråden

Detta är min första hoj så jag är grön på det mesta. :dummer
Vad är powercommander? Hur vet jag att det är installerat eller inte?

En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


powercommander_iii_usb_top.jpg
 
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?
 
Jag har varit under kutsen en gång. Har inget minne av att jag såg en sådan men kan inte ge 100% svar där.
Kan kolla efter jobbet vid ca 16:00 tiden.
Vad har det för betydelse om jag har en sådan eller inte?

Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.
 
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 
Powercommandern styr bränsleinsprutningen och det är den som EFI indikerar fel på.

Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?
 
Okej. Vanligtvis sitter den under kutsen. om jag inte hittar den under kutsen vart ska jag leta då?
Och om jag inte har en sådan installerad? Eller har alla en sådan?

Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R
 
1. Det är ingen idé att prata med Probike. De kan inget om och vill helst inte se din Aprilia. Prova Italia Bike Center i Arboga eller vad-de-nu-heter i Eskilstuna...
2. Ta upp detta på Apriliaklubbens sida så finns det mer folk som kan hjälpa dig. Folk som redan har eller har haft Falco och garanterat råkat ut för samma sak... Samma motor och insprutning sitter i första generationen Mille samt Tuono, inget unikt för din hoj så hjälp finns att få.
3. Att displayen indikerar EFI kommer inte att rasa din motor. Möjligen får den inte bensin, men det betyder bara att den inte går. Kan lika gärna vara glappkontakt.
 
Last edited:
En powercommander är en liten datorbox där motorns styrvärden ändras för att optimeras och stämmas av mot sin egen karakteristik. Ofta ställs den in med hjälp av bromsbänk.

Sitter vanligtvis, men inte nödvändigtvis, under kutsen.


View attachment 423808

Nope jag hade inte en powercommander.. Jag fixade så att jag kunde få fram felkoden och det visade sig vara "DIAG 1".. nu ska jag bara ta reda på vad det betyder och vad man behöver göra för att fixa det.
 
Under kuts eller sadel är nog där den brukar sitta om det finns någon. Powercommander är eftermonterad extrautrustning för att justera insprutningen, långt ifrån alla har en sådan.

Gå in här och sök på efi så får du lite varierande felorsaker. Ett hett tips verkar vara en givare som sitter i högra luftintaget. Antingen glapp eller att den blivit fuktig, är den fuktig slutar det när givaren torkar. Hoppas det löser sig.

/R

Jag får registrera mig på den sidan för att kunna söka på EFI.
Jag fixade så att jag fick fram felmeddelandet "DIAG 1" nu ska jag bara ta reda på vad det betyder.
 
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...
 
DIAG 1 är ingen egentlig felkod utan talar bara om inställningen på din TPS. Ideal 0 men 1 ger inte dessa problem. Jag tror en av tre saker: stödkontakten, tippsensorn eller larm/immobilizer. Det första mest troligt eftersom det är ett vanligt fel...

Precis en felkod är med två siffror.
Skulle du kunna instruera mig hur jag hittar dessa 3 alternativ som du gav förslaget på? Skulle vara till otrolig stor hjälp!
 
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
 
Hastigt och lustigt har jag nu blivit med RSV-R :yoparty
Tydligen Lam-Kaka´s gamla bygge som även är utrustad med ett Motty AFR hehe sålde just ett sådant
till någon Aprilia ägare för en massa år sedan vilja minnas..
FettSnok eller Lam-Kaka, har ni kvar någon dokumentation och program för datorn till Mottyt?
Lam-Kaka om du orkar får du gärna skicka ett PM med lite info om vad du gjort med hojen!
 
Har ett problem med brorsans hoj som stör mig lite. Tomgången är rätt ojämn och vandrar i varvtal. Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på det?

Hojen är utrustad med väldigt öppna slipon men map2 ska enligt verkstad vara aktiverad. Tror den alltid varit så och det har väl stört mig mer än brorsan och går det att få ordning på så är det ju bara dumt att låta det vara.
Länge sedan men om det inte är löst, kolla att vacuum-uttagen i insprutningen är pluggade. Steg två är väl att kolla att allt däromkring är tätt och att ventilerna inte behöver justeras.
 
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!
 
Någon vänlig själ som har en Mille med ett RSV titanium slipon som vill hjälpa mig?
Hade behövt numret som är stämplat innuti avgasklämman/upphängningen av ljuddämparen.
Måste hitta en ersättningsklämma då jag tappat original......har testat lite olika men dom passar inget vidare.
Tack på förhand!

Fått svar på klubbsidan
 
Sjukt osportig hoj men... Pegaso.
Är det nåt att tänka på som nybörjarhoj? Prismässigt ligger den ju bra till och försäkring och annat kostar ju mindre än en krogrunda..
Eller borde jag köpa nåt roligare? :gnissla
 
Man har så roligt man gör sig, det är inte enbart avhängigt hk utan man ska råd med det roliga också. Sen är det väl så att Pegaso Strada med gatdäck och mindre hjul är den skojigare av dem på asfalt, den vanliga hör hemma på grusväg eller som rent transportmedel. Men som sagt...
 
Last edited:
hk-hysterin är jag inte så påverkad av :) Är väl snarare det att den ser så... Förnuftig ut :D
Kikat mest på de från tidigt 2000-tal, 650cc och kring 50hk verkar transportstyrelsen hävda. Slitstark och bra maskin eller nåt som man bör se upp med?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top