300+ med 20-åring

Hur svårt skall det vara att förstå att det inte bara handlar om att köra i 300 på allmän väg? Om man tar en 201meters repa(lagligt på strippen) med en 300+ hoj, så når man knappast 300. Men det går betydligt fortare än en som toppar 200.

Stannar inte den digitala mätaren på 299, trots att varvräknaren stiger på vissa? Och det verkar finnas knep för att gå förbi denna spärr. Och även om det svider, så kan 299 hamna inom felmarginalen...

S1000RR från 2010 är den äldsta literklubban som gör 300.

Vill du ha en äldre 300-banhoj än så behöver du leta efter en MV Agusta F4 RR -09 (1078cc).
MV hävdade att F4 R -08 (998cc) kunde göra 300, men flera som provmätte (bl.a. Motorrad) misslyckades.

Ja, skillnaden i effekt blir ganska stor. Det krävs ~23% mer för att gå från 280 till 300.

~100hp -> 240+
~125hp -> 260+
~155hp -> 280
~190hp -> 300

Helsystem och mappning ger 10hp extra om man har tur.
180 -> 190hp motsvarar 295km/h -> 300km/h
Då borde R1 200hp 2015- räcka. Men inga garantier lämnas härifrån. Då Wikin inte ger tillförlitligt svar. Och försäkring därefter :( .

Om man pendlar en 10 mil enkel väg och har motorväg kan det hända att hastigheten kryper uppåt till sådana siffror. Har jag hört. Och motorväg blir överraskande krokig i 300. Har jag hört.

Redan i 250 får man luta bra, i nått som känns som en raka i 120. Har jag hört...

Då borde R1 200hp 2015- räcka. Men inga garantier lämnas härifrån. Då Wikin inte ger tillförlitligt svar. Och försäkring därefter :( .
200hp borde räcka, men det hänger på hur mycket det skiljer mellan tillverkarens siffror och bakhjulet samt hur god aerodynamik hojen har.

R1 2015 har 160-170 på bakhjulet, s1000rr från 2010 mäts ofta till 170-180+. Med trim borde R1an fixa 300km/h, men utan är jag inte helt övertygad.

Stannar inte den digitala mätaren på 299, trots att varvräknaren stiger på vissa?
Jo, hastighetsmätaren stannar, men hur motorn beter sig varierar.
S1000RR 2010 mätaren stannar, men motorn fortsätter som vanligt.
GSXR K7/K8 tappar effekt tidigare på sexans växel, "mjukt varvstopp".
Vad jag förstått så gör ZX10R och R1 gör liknande som gixxern.

Hur svårt skall det vara att förstå att det inte bara handlar om att köra i 300 på allmän väg? Om man tar en 201meters repa(lagligt på strippen) med en 300+ hoj, så når man knappast 300. Men det går betydligt fortare än en som toppar 200.
Absolut, men skillnaden i acceleration mellan en 300-hoj och en 290-hoj känns försumbar upp till en bit över 200. Kom ihåg att en hoj som toppar 200 bara har drygt 60hp på bakhjulet.

Last edited:
Mer info om "TRE-mod, Timing Retard Eliminator" liknande moddar som fimpar strypningar sökes. Hoj modell årsmodell m.m

Hittade en TRE till Suzuki 42EUR. Finns det liknande till andra märken? Vad ger det?

Finns till Suzuki 2001-. Vilken årsmodell passerar 300 med TRE? För banvänlig hoj, och inte touring busa...

Varför vill man köra utan TRE? Funkar inte gasrullen och gaskontroll?

Last edited:
Mer info om "TRE-mod, Timing Retard Eliminator" liknande moddar som fimpar strypningar sökes. Hoj modell årsmodell m.m

Hittade en TRE till Suzuki 42EUR. Finns det liknande till andra märken? Vad ger det?

Finns till Suzuki 2001-. Vilken årsmodell passerar 300 med TRE? För banvänlig hoj, och inte touring busa...

Man ska ta i beaktning att TRE ger ingen ofantlig skillnad.

Nu har jag aldrig ägt en GSXR 1000, men på min Busa har jag inte märkt något annat än något orolig tomgång när jag först hade en "icke switchad" TRE. Den var aktiv hela tiden. Fanns förr iallafall att köpa med "switch"=strömbrytare eller utan.
(Möjligt något mer gasrespons på lägre varvtal)

Men Healtech's växellägesindikator med TRE är bäst tycker jag iallafall. Den sköter sig själv och man kan som sagt programera vad man vill ha och inte.

Ingen av de tidigare Gixxrarna gör 300 med eller utan TRE om du inte slänger på en turbo och drevar om.

Med turbo kan du släppa tanken på TRE helt av diverse anledningar.

Last edited:
Skriv inte "Touring Busa", är du snäll 😁

Det är en Sporttourer, powertourer, eller muskelhoj och körställningen är inte särskilt bekväm. Inge bekväm alls enligt mitt tycke, ändå har man varit trogen i 20 år..

Har du kört en Busa på bana? Jag har inte gjort det, men med bantning och lite modifikationer kan man bansmiska bra ändå med dem, iallafall om man lyssnar på dem som ägnar sig åt det.

Stannar inte den digitala mätaren på 299, trots att varvräknaren stiger på vissa? Och det verkar finnas knep för att gå förbi denna spärr. Och även om det svider, så kan 299 hamna inom felmarginalen...
Är det bara att kunna visa mer än 300 km/h så kan du ju byta mätartavlan på en äldre hoj med analog mätare och kompletera med lämpligt inställd Speedohealer så är uppgiften löst. Jag har legat på mätarhastigheter i området 250 till 280 km/h vid krypkörning för mätaren inte skulle bottna i 300 km/h inne i Majorna här i Göteborg efter installerat Speedohealer för kompensera för ändrad utväxling och fått den första inställning av Speedohealern ca 10ggr fel.
1787809296461.png
Exempel
1787809949651.png

Last edited:
Tror det måste ha varit första ZX12R jag provkörde (2000). Den lyckades jag klämma upp i nånstans kring 310km/h... så ska du ha en hoj som tar dig norr om 300 så kan du väl köpa en sån :)

På exempelvis GSX-R 1000 K7/K8 så sätter ECUn olika tändkurvor för olika växlar. Den fetar också på bränsleblandningen på högre växlar eftersom ram-air ger mer luft vid högre hastighet. Hojen har även sekundära spjäll i spjällhuset som styrs olika för olika växlar.

När du använder TRE, så lurar du hojen att femmans växel ligger i hela tiden, vilket tar bort dessa skillnader. Inte helt önskvärt.

Ska man göra det rätt, så flashar man bort hastighetsspärren, så att tänd- och bränslekurvor inte påverkas.

Hästkrafter hit och dit i all ära men alla som varit med ett tag vet att det är förgasarhästkrafter som gäller om det ska gå riktigt fort. 😁
Hur står sig det mot dieselhästar?

Last edited:
Hästkrafter hit och dit i all ära men alla som varit med ett tag vet att det är förgasarhästkrafter som gäller om det ska gå riktigt fort. 😁

Står en gixxer med 1216 och fuggar i garaget. Men motorn behöver helrenoveras ;( . Vet ingen som kan fixa det. Och det är svårt att få det ekonomiskt försvarbart. Enklare och säkert billigare, att köpa en fungerande hoj. Men tips på renoverare mottages. Blir nog inga 300 med den...

Tror det måste ha varit första ZX12R jag provkörde (2000). Den lyckades jag klämma upp i nånstans kring 310km/h... så ska du ha en hoj som tar dig norr om 300 så kan du väl köpa en sån :)

Den verkar som busan ha lite touring i sig. Men kanske tillräckligt nära banhoj. Bra tips 👍 .

Den verkar som busan ha lite touring i sig. Men kanske tillräckligt nära banhoj. Bra tips 👍 .
Den är ju föregångaren till zzr1400, så lite stabilare rakt fram än literklubbor, och antagligen lite mindre nedläggsvinkel. Men det är ont om banor där man kommer upp i 300 i Sverige, så på bana kan det vara värt att välja utväxling som ger hårdare acceleration längre.

Men vill du ha en 300+ hoj är det ju bara att köpa en och testa om det passar dig.
Med tanke på att de är lite gamla är det nog värt att göra en renovering av fjädringen för att få ut mest av upplevelsen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt