300+ med 20-åring

Effektskillnaden mellan Gen1 och Gen2 är ganska, vilket ord ska vi använda? Ja, det skiljer väl 20 häst ut på slangen iaf...

Så din Gen2 borde göra 320-325 med en liten asiat bakom kåpan om du gör TRE-modden.
(Om du inte redan har gjort den)
Speciellt med Helsystem och mappning. Och du går ner till 40 kugg bak.

Vet inte hur det är med Gen2 och tändmapparna, det kanske inte är bra alls att mixtra med en TRE-modd på den iom den högre kompressionen osv.

En sak som är lite synd är att bakdrevens bultmönster på Gen1 och Gen2 är olika när det mesta andra är bolt-on.
Jag har skaffat TRE-modden men inte installerat den. Kom fram till onödigt öka effekten på lägre växlar. Ökar ju risken för highsider ur kurvor.
Har ju lyckats med highsider utan TRE-modd. Och det tog 5 månader innan jag fick lyfta ett 1-liter mjölkpaket med höger hand, 6 månader innan et 2-liters, 2 år innan jag var återställd.
Det är mycket enklare ändra utväxling än TRE-mod tycker jag.
18 Org. byt till 19 tänder kedjedrevet fram. Höjer varvtalsspärren från 300km/h till 317km/h.
Med 19 fram 42 bak (Org. 43 bak) varvtalsspärren vid 324 km/h, vid 9500 RPM 308km/h
Med 19 fram 41 bak varvtalsspärren vid 332 km/h, vid 9500 RPM 315km/h
Med 19 fram 40 bak varvtalspärren vid 340 km/h, vid 9500 RPM 324km/h
Med 19 fram 39 bak varvtalspärren vid 349 km/h, vid 9500 RPM 332km/h
osv

Last edited:
När och var har man nytta av 300+? Några dragningar på en lång raka?

Jag gillar potenta maskiner (även om jag inte har någon nu), men undrar lixom.
Finns väl ingen riktig nytta på en gathoj.

Har man 200 eller 180 hästars toppeffekt spelar inte mycket roll under normal körning om man med 180 häst har ett bättre mellanregister.

På Busa Generation 3 så insåg ingenjörerna det och sänkte toppeffekten mot generation 2, men fick bättre körbarhet överlag.

Finns väl inte heller någon som har klagat på Generation 3 gällande någonting. (Inte journalisterna iaf)
Den som vill trimma och modda har ändå fria händer.

Jag har skaffat TRE-modden men inte installerat den. Kom fram till onödigt öka effekten på lägre växlar. Ökar ju risken för highsider ur kurvor.
Har ju lyckats med highsider utan TRE-modd. Och det tog 5 månader innan jag fick lyfta ett 1-liter mjölkpaket med höger hand, 6 månader innan et 2-liters, 2 år innan jag var återställd.
Hemsk att höra att det tog 2 år.

På Healtech växellägesindikator med inbyggd switchad TRE som jag har, där kan man välja om man vill ha full TRE eller bara ta bort toppfartsspärren på 6an. (TRE-mode 8 på bild från manual)

I brist på annat så kollade jag och tyckte mig se att det är samma artikel för generation 2.

Jag vet att Gen2 också har växellägesindikator från fabrik så kanske inte värt besväret.

Screenshot_20250325_170727_Gallery.jpg

Last edited:
Kul info. Men finns det ingen hoj lämpligare för bana?
R1 2015- borde räcka, men den är för ny.

En hoj som gör 300+ är även roligare till 200, än en hoj som precis klarar 200. Så det handlar inte bara om att nå 300. Har man sen åkt runt 280, så vill man inte byta ner sig hehehe...

PS trim är inget hinder.

Last edited:

En hoj som gör 300+ är även roligare till 200, än en hoj som precis klarar 200. Så det handlar inte bara om att nå 300. Har man sen åkt runt 280, så vill man inte byta ner sig hehehe...

PS trim är inget hinder.
Då är det en GSXR 1000 Turbo du ska ha. K1-K6 tänker jag.

När och var har man nytta av 300+? Några dragningar på en lång raka?

Jag gillar potenta maskiner (även om jag inte har någon nu), men undrar lixom.
Om man pendlar en 10 mil enkel väg och har motorväg kan det hända att hastigheten kryper uppåt till sådana siffror. Har jag hört. Och motorväg blir överraskande krokig i 300. Har jag hört.

Varför 300? Ta en hoj som ger upp vid 200. Den behöver kanske 5000meter för att nå 200. Men aktuell sträcka är bara 3000meter. Då kan en hoj som gör 300 vara lösningen. Fast målet är 200 på den aktuella sträckan.

Att ha en hoj som kan göra 300, kan räcka för att bocka av "att göra listan", utan att man provar. Bucketlist på utrikiska...

Om man pendlar en 10 mil enkel väg och har motorväg kan det hända att hastigheten kryper uppåt till sådana siffror. Har jag hört. Och motorväg blir överraskande krokig i 300. Har jag hört.
Vi räknar lite på det där med pendling....

Vi tar sträckan Märsta till Stockholm. En vanlig pendlarsträcka med motorväg majoriteten av sträckan. Det är 42 km enkel väg.

Laglig fart och utan trafik så blir tiden 30-35 minuter.
Håller du 200 km/h på motorvägen är du nere på ca. 13 minuter.
Håller du 300 km/h så är tiden nere på 8,4 minuter.

Det är en bra besparing varje dag 🤘 Dryga 17 minuter av din tid spenderar du på att pendla fram och tillbaka varje dag istället för 1h 10 min.

Titta på de lite nyare hojarna, några få mph mer, men mindre än 300Km/h.

Siffran 304 är i Km/h. Vilket kan vara 189mph.

293 km/h (182 mph) Står det om de nyare och starkare hojarna. Vilket gör ovan suspekt.

De japanska tillverkarna började med frivillig begränsning till 299 km/h, så att nyare hojar har lägre toppfart är inte jättekonstigt.

Och 300+ på allmän väg är som det sagts tidigare i tråden inte helt tillämpligt, så att lägga utvecklingen på att göra hojen bättre på något annat kan ju vara värt det.

S1000RR från 2010 är den äldsta literklubban som gör 300.
(MV Agusta F4 RR 2009 1078cc gör också 300)

PS trim är inget hinder.
Äldre än 2010 med 300-potential:
Yamaha R1 2009-2014
Kawasaki ZX-10R 2008-2010
Suzuki GSX-R 1000 2007-2008

Om du kan tänka dig 2010+ så har du även Kawasaki ZX10R 2011-2015

280 verkar lätt utan trimm.
Ja, skillnaden i effekt blir ganska stor. Det krävs ~23% mer för att gå från 280 till 300.
~155hp -> 280
~190hp -> 300

Man får vara glad om trim ger 10hp extra, den ökningen motsvarar att gå från 295 till 300.

Last edited:
De japanska tillverkarna började med frivillig begränsning till 299 km/h, så att nyare hojar har lägre toppfart är inte jättekonstigt.

Och 300+ på allmän väg är som det sagts tidigare i tråden inte helt tillämpligt, så att lägga utvecklingen på att göra hojen bättre på något annat kan ju vara värt det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år