Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

Hej på dig Banditen...

Mina barn var nog ca 3,5 år när de började åka med...

De "problem" som du drabbas av, är nog först och främst hjälm (som inte är för tung) och lämpliga skyddskläder.

Vad det gäller placering, så satt mina bakom mig men på min sadel de första åren !! Det innebar att de satt bomfast mellan passagerardynan och mig själv...

Nästa problem du drabbas av är att en 3 åring kommer att somna efter en halvtimme...

Ni kan alltså inte åka från a till b utan snarare åka enb sväng - kanske med en festis och lite bullar i fickan, för att sedan stanna när du märker att det lutar oroväckande därbak :rolleyes:

När barnen blev större och började sitta uppe på passagerardynan, så upplevde de det som att de trillar av - då armarna är för korta för att nå runt. Speciellt vid bankörning, då man står på lite hårdare. Jag löste det med att knyta ett plattband runt BARA mig, men som gör att grabben får något att hålla i...

Vad det gäller risker - vad är det för skillnad att råka ut för en olycka med en 3-åring eller en 13-åring...

Lycka till, och ta det försiktigt...

Apropå sova, småbrudar på 17 år somnar också bakpå, hon fick sig en rejäl skopa när hon nämnde det efter en repa i södra länken för att lyssna på de vackra högvarvstonerna.
Hur fn kan man somna när man har huvet 70 cm ifrån 115 dBA

Hej på dig Banditen...

Mina barn var nog ca 3,5 år när de började åka med...

De "problem" som du drabbas av, är nog först och främst hjälm (som inte är för tung) och lämpliga skyddskläder...

Jo givetvis har grabben skydds utrustning på sig och åker vi dessa 3 km fram och tillbaka på ett par minuter så är det i 20-30km på sin höjd och inga korsningar eller rödljus så det blir en långsam tur

samtidigt förstår jag mig på folk som inte alls håller med om att det är ok

men det måste ju finnas flera som funderat lite allmänt på detta, att åka med sina ungar ?

Jag har en kompis som byggde om en barnstol för cyklar till sin fireblade för att hämta på dagis fungerar fin fint, han blev tom. fotad av någon hojtidning tror det va bike,:D

(Han åkte bara 50 väg fram och tillbaka till dagis)

Vad det gäller risker - vad är det för skillnad att råka ut för en olycka med en 3-åring eller en 13-åring...

Antar att det var riktat till mitt inlägg.

Det är ingen som helst skillnad. Den enda skillnaden jag ser och påpekade var hur pass bra dom kan skydda sig själva vid en olycka. Och där vill jag nog säga att det är stor skillnad mellan en 3-åring och en 13-åring. :)

Sen är det intressant det där med att sova för det stämmer så oerhört väl. Både jag, min bror och min syster blev stoppade i sidovagnen och tagna på en tur när vi började bli lite gnälliga. Då fick vi sova av oss en halvtimma eller så. :D

Återigen, var sak har sin tid.

Jag har inte lagboken i min hand just ny. Dock har du både rätt och fl i det du säger att det inte finns något hjälmtvång. Barn upp till 7 år SKALL använda någon typ av huvudentré. Cykelhjälm är det som oftast rekommenderas.

Det enda jag hittade nu på bussen på väg till körskolan är: http://www.ntf.se/konsument/fraga4008.asp?katid=34

Om det är rätt eller fel att ha med sina ungar på hoj står bara skrivet i skyarna. Jag har trampat runt med mina ungar i sidovagnar och dom två senaste kidsen sen på lite kortare semesterturer med 2-hjulingar. Olustkänslorna att vurpa/krocka kom och jag slutade ha dom med mig.

Nåja, det var ju inte frågan. Att hitta i lagtexten och sen tolka den också är ju en konst. Pippi verkar ta det som ett intresse/skolövning? och kan kanske t o m hitta en text där det står att det finns inget hjälmtvång(risk för nackskador) ens upp till en viss ålder?

Jo, självklart ska en treåring sitta framför föraren och självklart ska han också ha en hjälm(ej mc-hjälm utan en lätt slalomhjälm)

Klart grabben ska med!
Jag har kört småbarn framför mej när dom blir lite större så kan dom sitta själva bakom. Mellan mej och tank, så sitter dom trygga utan att kunna trilla eller något om dom somnar eller vad som nu händer i en 3årings värld ibland får man stötta upp lite tills vanan att åka hoj kommit.
Ingen har någonsin dött utav att köra sina barn lugnt och sansat till macken och köpa en glass.
Barn dör ju på dagis pga cykelhjälm så hur mycket större risk kan det vara?
Vi 5-6års ålder satt en annan själv på 50 kubikaren så det börjar bli dax att träna.

Låt ditt omdöme styra. Om grabben älskar hojar så låt honom teståka med dig. Lite och långsamt. Men det har du ju redan insett.

Att det är cykelhjälm eller liknade som gäller har du också klart för dig.

Och att ha honom framtill är också "rätt" i min bok. Han är för liten för att åka baktill, med honom bak kommer du att sitta och vara helnervös hela tiden eftersom du inte har kontroll och uppsikt. Inte bra. Hade en 11-åring som somnade baktill på en 70-väg. Inte en helt trevlig känsla när man inser att gossen sover.

Så om du gör så, och det har du ju redan räknat ut, så tror jag det är rätt så säkert. Rätt så säkert, för helt säkert blir det ju aldrig att åka hoj. Och poliser är inte dumma heller. Om du gör det mesta rätt, och tuffar fram i 60, så torde de inte bråka med dig. Om du inte är en av deras mer kända "klienter", förstås... :)

// TMax

*Som körde små villagator med en unge framtill och en baktill på 125 cc scooter - fram och tillbaka till dagis. Grannen gjorde samma sak. Såg nästan lite pakistanska ut... :) Fast tre fick vi ju inte vara samtidigt, så vi körde bara på smågator utan poliser!*

Låt ditt omdöme styra. Om grabben älskar hojar så låt honom teståka med dig. Lite och långsamt. Men det har du ju redan insett.

Att det är cykelhjälm eller liknade som gäller har du också klart för dig.

Och att ha honom framtill är också "rätt" i min bok. Han är för liten för att åka baktill, med honom bak kommer du att sitta och vara helnervös hela tiden eftersom du inte har kontroll och uppsikt. Inte bra. Hade en 11-åring som somnade baktill på en 70-väg. Inte en helt trevlig känsla när man inser att gossen sover.

Så om du gör så, och det har du ju redan räknat ut, så tror jag det är rätt så säkert. Rätt så säkert, för helt säkert blir det ju aldrig att åka hoj. Och poliser är inte dumma heller. Om du gör det mesta rätt, och tuffar fram i 60, så torde de inte bråka med dig. Om du inte är en av deras mer kända "klienter", förstås... :)

Jag är helt inne på samma spår
dagiset ligger 600 meter från huset och macken 3km så det är sånna sträckor vi pratar om till att börja med

den där hade jag inte sett,
ser inte snyggt ut på hojjen men man blir förmodligen dagens hjälte :tummenupp

Last edited:
Jag är helt inne på samma spår
dagiset ligger 600 meter från huset och macken 3km så det är sånna sträckor vi pratar om till att börja med

den där hade jag inte sett,
ser inte snyggt ut på hojjen men man blir förmodligen dagens hjälte :tummenupp

Kan säga att jag är sugen på att tillverka någon liknande lösning då grabben (fyller 3 i juli) tjatar varje dag om att han vill åka brum brum med mig... så kommer testa ha honom framför mig själv här på garageuppfarten till att börja med men jag gissar att han inte kommer bli nöjd med det lilla ganska snabbt så skjuts till dagis är det jag kan sträcka mig till, det är 400m 30-väg i vårt villaområde, alltså inga korsningar eller högt trafikerade vägar överhuvudtaget.
Pejlade lite med personalen på dagiset och tydligen är jag inte den första som tänkt tanken, de har haft hämtning och lämning på diverse olika hojar och roliga bilar som barnen uppskattar till tusen. :)

Kan säga att jag är sugen på att tillverka någon liknande lösning då grabben (fyller 3 i juli) tjatar varje dag om att han vill åka brum brum med mig... så kommer testa ha honom framför mig själv här på garageuppfarten till att börja med men jag gissar att han inte kommer bli nöjd med det lilla ganska snabbt så skjuts till dagis är det jag kan sträcka mig till, det är 400m 30-väg i vårt villaområde, alltså inga korsningar eller högt trafikerade vägar överhuvudtaget.
Pejlade lite med personalen på dagiset och tydligen är jag inte den första som tänkt tanken, de har haft hämtning och lämning på diverse olika hojar och roliga bilar som barnen uppskattar till tusen. :)

Det är exakt den här typen av åkning som jag ursprungligen tänkte mig när jag startade tråden,

om man bygger en lösning i form av stol för ungen vore det ju smidigt att få bort den / montera den ganska smidigt utan att behöva mecka alltför mycket.

Vore mindre lyckat att ha den fast monterad för jämnan,
man vill nog inte råka ut för den kast vind fångaren :rolleyes:

Det är exakt den här typen av åkning som jag ursprungligen tänkte mig när jag startade tråden,

om man bygger en lösning i form av stol för ungen vore det ju smidigt att få bort den / montera den ganska smidigt utan att behöva mecka alltför mycket.

Vore mindre lyckat att ha den fast monterad för jämnan,
man vill nog inte råka ut för den kast vind fångaren :rolleyes:

Jag tänker mig att man kan koppla loss den relativt enkelt och då lämna den på dagis och då knäppa dit den vanliga cutsen som man har antingen fastspänd på ryggen av barnstolen eller i en ryggsäck.

Sen funderar jag även på att skaffa sådana passagerarhandtag som man kan sätta på sig själv som passageraren kan hålla fast i och då ha de på ryggen så att grabben kan hålla i sig i mig på något sätt i alla fall.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=311884

Last edited:
Pappa pappa jag vill åka mee
Javisst, va kul att du gillar detjag gör, det glädjer mig!

Pappa pappa jag vill dricka vin till maten, samma glas som du har

Somsagt, var sak har sin tid och nej det är inte en dålig jämförelse.

Se till att det inte ligger grus där du åker. Tråkigt om man skulle göra sig illa på några gruskorn. Speciellt när man har ett litet liv i händerna också.

Man förstår varför försäkringspremien är så hög. Det låter som om alla håller på och vurpar hela tiden här på SH.
Är man en vurpare så ta inte med ungen på hojen. Men för alla oss andra som inte vurpar, kan köra lugnt och har en hjärna vi kan köra med barn på våran hoj utan att man behöver planera i åratal.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka