Är vi som motorcyklister mer positiva eller ...

Vi är väl bara människor som fortfarande vill leva lite innan vi dör istället för att under hela vårt liv oroa oss för att dö .
 
Sådan statistik vill jag inte veta av! Men ärligt talat kan man nog räkna om den så det blir bättre. Ta bort alla fulla förare, alla utan körkort, alla utan full skyddsutrustning (som jag alltid har). Vips blir det redan bättre...

Jag brukar säga till folk att livet är farligt. Cyklar du till jobbet? I rondeller tillsammans med bilförare som läser mailen? Hur fasen vågar du det? Jahaja du har inte hjälm heller va?
 
.....Jag brukar säga till folk att livet är farligt. Cyklar du till jobbet? I rondeller tillsammans med bilförare som läser mailen? Hur fasen vågar du det? Jahaja du har inte hjälm heller va?
Då kan du få lite mer ammunition i din argumentation. Enligt senaste statistiken så lär det numera vara 8 ggr mer sannolikt att du skadar dig när du cyklar än när du kör hoj.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13141394.ab

Som tidigare diskuterat så är det även nästa 20 ggr sannolikare att du skadar dig när du rider än när du åker hoj.
http://www.bike.se/nyheter/sakrare-att-kora-mc-an-att-rida-2827
 
Last edited:
Ett mynt har två sidor och ett mynt som ligger på marken har naturligtvis bara en synlig sida.Den sida vi kan se finns i vår egen verklighet medan vi bara kan förutse den andra sidan om vi inte redan känner till myntets baksida sedan tidigare.Om vi då som motorcyklister när vi färdas på vår väg i livet med bara en sida av detta mynt synligt och inte kan förutse händelseförloppet förrän vi vänder på myntet / trafiken, är vi då risktagare eller vi kalkylerar med att inget kommer att hända just mig.

Vi är naturligtvis alla olika och tur är väl det när denna olikhet i sin tur bygger ett samhälle med olika tänkande och handlingar som i sin slutfas utgör ett samhälle som vi enligt mänskliga termer gärna vill se på denna mänsklighet.
Men varför envisas då somliga av oss med att aldrig i livet sätta sig på en motorcykel när de anser att riskerna är allt för höga där andra av oss utan större tvekan sätter sin livstillvaro på spel med ett leende bara de får köra hoj.

Är det en beräknad risk vi då tar på hojen eller bortser vi helt från denna risk som minimal och även då väljer att blunda för denna minimala risk.I ett mer normalt medvetande kretsar för det mesta tankarna om vad som är bra och dåligt för att vår överlevnad som individ ska bli så lång och lyckad som möjligt.Vi går normalt sett inte rakt ut framför en inkommande buss eller sväljer det där egendomliga lilla föremålet på köksbordet bara för att det har en trevlig färg.Vi väger naturligtvis fördelar med nackdelar i dessa scenarium och skaffar oss information om vad som är hälsosamt eller ej.Så om då denna mc körning är så farlig som det procentuellt påstås varför väljer då en mc förare sitt färdmedel jämfört med andra mer säkrare sätt att transportera sig på.

Är nöjesfaktorn så hög i dessa fall så vi väljer att blunda för faran i det hela eller har vi som mc förare en långt större närvarokänsla i våra liv än många andra trafikanter när vi ofta på vår hoj inte bara tänker på vår egen roll i denna trafik utan även lägger lika mycket tid till att förutse hur andra trafikanter som inte färdas på en mc kommer att bete sig i vår närhet av denna mc.

Om så är fallet så har vi ju som mc förare sett en ännu större medvetandegrad av närvarokänsla trots att vi lever farligt bland alla plåtlådor på fyra hjul eller mer när vi både inser risken men väljer att ta denna risk beroende på att vi även försöker förutse andra trafikanters beteende långt mer än vad som annars anses vara normalt.

Då är jag med andra ord en kalkylerande risktagare som ibland för stunden väljer att inte förutse myntets baksida som ligger platt mot golvet när jag anser att denna risk på min mc är värd eventuella skador och död som i värsta fall kan dyka upp på min färdväg.Så får det bli även i fortsättningen för min egen del.Vamos ... :crash
 
Det var en annan tråd här på forumet om olycksstatistik och jag blev ganska förvånad över en av bilderna. Det var den där man såg hur många av de som dör i trafiken som har körkort. I rapporten var det från 2004-2007 och här nedan har jag motsvarande statistik från 2009-2011. Siffrorna är likvärdiga för de två perioderna.

Jag har ingen aning om vad 'övrigt' kan vara. Kanske är det att man tagit A körkort i annat land, eller att man har körkort för lätt-mc men omkommer körandes en tung? Vilket fall som helst så snyggar det ju till statistiken rätt bra om man kunde lyfta bort alla som inte tagit A körkort. Jag har inte hittat motsvarande statistik för olyckor, men skulle inte bli förvånad om den åtminstone följer något så när samma mönster.
körkort_dödsolyckor.jpg
 
Sådan statistik vill jag inte veta av! Men ärligt talat kan man nog räkna om den så det blir bättre. Ta bort alla fulla förare, alla utan körkort, alla utan full skyddsutrustning (som jag alltid har). Vips blir det redan bättre...

Noterade att du bara instämde i att du har full skyddsutrustning. Du skrev inget om att du kör nykter när du talade om dem eller att du körde med körkort. Slump eller något du vill berätta? :confused:;)
 
Problemet med all form at statistik förd över människor är att den sker en skev bild av verkligheten. Såg en dokumentär för en tid sen där forskare visar på att levnadslängd inte har ett jota med levnadstil att göra utan gener. Hade man gener för att leva länge som gjorde man det.

De jämförde människor som levt som hälsogurus och dog vid 70 år ålder, och folk som levt som rockstjärnor och dött vid 105 års ålder. Vidare visade man på skillnaden i vissa gener hos de olika människorna och kunde därför förutse vilka som skulle leva längst, oavsett levnadsstil.

Statistik är intressant i många fall, men vi har inte kommit så långt att vi förstår det fulla spektrat av vad som påverkar till exempel hur länge vi lever.

M.a.o. Vi förstår så mycket att vi förstår att vi inte förstår.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top