Ett mynt har två sidor och ett mynt som ligger på marken har naturligtvis bara en synlig sida.Den sida vi kan se finns i vår egen verklighet medan vi bara kan förutse den andra sidan om vi inte redan känner till myntets baksida sedan tidigare.Om vi då som motorcyklister när vi färdas på vår väg i livet med bara en sida av detta mynt synligt och inte kan förutse händelseförloppet förrän vi vänder på myntet / trafiken, är vi då risktagare eller vi kalkylerar med att inget kommer att hända just mig.
Vi är naturligtvis alla olika och tur är väl det när denna olikhet i sin tur bygger ett samhälle med olika tänkande och handlingar som i sin slutfas utgör ett samhälle som vi enligt mänskliga termer gärna vill se på denna mänsklighet.
Men varför envisas då somliga av oss med att aldrig i livet sätta sig på en motorcykel när de anser att riskerna är allt för höga där andra av oss utan större tvekan sätter sin livstillvaro på spel med ett leende bara de får köra hoj.
Är det en beräknad risk vi då tar på hojen eller bortser vi helt från denna risk som minimal och även då väljer att blunda för denna minimala risk.I ett mer normalt medvetande kretsar för det mesta tankarna om vad som är bra och dåligt för att vår överlevnad som individ ska bli så lång och lyckad som möjligt.Vi går normalt sett inte rakt ut framför en inkommande buss eller sväljer det där egendomliga lilla föremålet på köksbordet bara för att det har en trevlig färg.Vi väger naturligtvis fördelar med nackdelar i dessa scenarium och skaffar oss information om vad som är hälsosamt eller ej.Så om då denna mc körning är så farlig som det procentuellt påstås varför väljer då en mc förare sitt färdmedel jämfört med andra mer säkrare sätt att transportera sig på.
Är nöjesfaktorn så hög i dessa fall så vi väljer att blunda för faran i det hela eller har vi som mc förare en långt större närvarokänsla i våra liv än många andra trafikanter när vi ofta på vår hoj inte bara tänker på vår egen roll i denna trafik utan även lägger lika mycket tid till att förutse hur andra trafikanter som inte färdas på en mc kommer att bete sig i vår närhet av denna mc.
Om så är fallet så har vi ju som mc förare sett en ännu större medvetandegrad av närvarokänsla trots att vi lever farligt bland alla plåtlådor på fyra hjul eller mer när vi både inser risken men väljer att ta denna risk beroende på att vi även försöker förutse andra trafikanters beteende långt mer än vad som annars anses vara normalt.
Då är jag med andra ord en kalkylerande risktagare som ibland för stunden väljer att inte förutse myntets baksida som ligger platt mot golvet när jag anser att denna risk på min mc är värd eventuella skador och död som i värsta fall kan dyka upp på min färdväg.Så får det bli även i fortsättningen för min egen del.Vamos ...