Vevor dieselvärmare, avgaskylare till golvvärmen

Nu har jag testa köra dieselvärmaren, lindade original avgasrör och ljuddämpare med skorstensisolering och har sen tryckt in detta i ett 100 mm spilorör. I 100 mm röret har jag borrat in sex stycken M6 skruvar som blir fötter och skapa distanser till det 125 mm spilorör jag har genom väggen, runt detta spilorrör har jag isolerat med stenull.

Har ett skruvhål i väggen så jag har släppt in en vanlig termometer och den visar 23-28°C bakom plåten i väggen alldeles intill röret geom väggen. Precis där röret går genom väggen på insidan på rörets ovansida är dock röret nånstans runt 37-38°C misstänker det är strålingsvärmen från avgasröret som bara har en tunn glasfiberstrumpa på sig som gör att det blir varmare här. Allt testade är gjort på full effekt och på kanske dryga två timmar har hållit på jag nu höjt tempen med dryga 2 grader på ca 1 liter diesel.

Frågan är om man skulle gå upp till 150 mm rör genom väggen och få 25 mm luftslott mellan rören mot de 12.5 mm jag har nu?

En bild på testande, där man ser termometern som är släptt in i väggen i ett skruvhål där det suttit en brandsläckare.
20260228_125629.jpg

Låter inte så jätteeffektivt?

Det är väl därför många även väljer att ta tillvara värmen i avgaserna, sen är väl frågan hur mycket energi det är i avgaserna även om dom är varma. Då jag testade att köra värmaren på temperatur inställd på 14°C så kan man hålla på handen på det inre röret med isolering innanför.

Har kolla en del på Youtube och det finns ju allt mellan himmel och jord som folk har gjort med dessa värmare. Allt från att skicka avgasröret direkt genom ett element, eller nån som bara dragit avgasröret genom ett annat rör och sen har en fläkt som båser genom röret till riktigt avancerade konstruktioner med värmeväxlare, cirkulationspump, värmebatteri och PWM-styrda fläktar.

Är som sagt inne på att bygga ta en EGR-kylare eller bygga en värmeväxlare och sen nyttja värmen antingen till ett element eller att leda in det till golvvärmen.

Var ute och kollade i garaget och värmaren har stått i autoläge på 13 °C över natten och då tagit ca 1 liter på 9 timmar. -16 ute nu.

Är det nån som har koll på hur man mäter effekten, är det temperaturen och luftflödet dom ger effekten?

Det vi vet är att 1 liter diesel är ca 10kWh i energi.
Vågar vi gissa på verkningsgraden på brännaren, 80-85%?
Har funnits villapannor som kört med kondenserande rökgaser t.ex Pulsonex, men kondensatet var väldigt korosivt.

Det vi vet är att 1 liter diesel är ca 10kWh i energi.
Vågar vi gissa på verkningsgraden på brännaren, 80-85%?
Har funnits villapannor som kört med kondenserande rökgaser t.ex Pulsonex, men kondensatet var väldigt korosivt.

Var skulle dessa 15-20% för försvinna?
Jag tror nog på över 100% verkningsgrad eftersom avgaser kyls till så låg temperatur att vattenångan kondenserar till vatten.

Var skulle dessa 15-20% för försvinna?

Man kan misstänka med avgaserna då dessa värmare ha avgasrör och av den anledningen så har jag funderingarna på EGR-kylare, värmeväxlare eller annan återvinning kylning av avgaserna för att ta reda på värmen som finns i dom. Det finns ju värmare som saknar avgasrör och dom har väl i princip 100% förbränning i flera steg, dessa ligger ju dock i en helt annan prisklass än denna lilla värmare

Enklaste återvinningen jag sett var en som hade tagit en aluminiumslang och dragit avgasröret i genom och ställt en fläkt i ena änden som blåste luft genom slangen. Värsta konstruktionen hade en egentillverkad värmeväxlare med 12 st rör invändigt, cirkulationspump, värmebatteri och PWM-styrda fläktar.

Om jag räknat rätt skulle jag sparat ca 50 öre kW mot el i januari och säkert februari (räkningen kommer ju snart) om man eldat diesel. Sen tror jag det är lite mer förmånligt speciellt om man skulle köpa grön diesel och man kan lyfta momsen på dieseln till garaget vilket jag inte gör på elen. Men några herrejösses summor blir det inte men nån tusenlapp i månaden skulle det nog bli då det är som kallast.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back