Biltemas olja?

Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. 50, så det är vad jag kör med.

Det här var lite intressant. Det är uppenbarligen många som använder billig olja från t.ex. Biltema och inte upplever några problem. Inte ens över lång tid och många mil.

Blir det oljerelaterade problem som inte märks eller problem som beror på billig olja men där folk inte förstår att det beror på billig olja?
 
Det här var lite intressant. Det är uppenbarligen många som använder billig olja från t.ex. Biltema och inte upplever några problem. Inte ens över lång tid och många mil.

Blir det oljerelaterade problem som inte märks eller problem som beror på billig olja men där folk inte förstår att det beror på billig olja?
Det är nån kinesisk AI bara som håller på. Sitter på en massa påstådd fakta men ställer frågor ändå.

Gubbdagis olja rular fett!
 
Jag har också använt olja från Biltema i "alla" år utan större bekymmer.. Förutom på min gamla VFR jag köpte i fjol. Den gick på någon Belrayolja, fick en skvätt med hojen. Bytte till Biltema, kommer inte ihåg vilken. Inte någon räjsingolja i alla fall. Upplevde efter ett par hundra mil att den blev trög i lådan, hittade frilägen lite här och där och fick ibland liksom "ta om" för att få i växeln. Bytte i förtid till Motul 5100 och lådan är som den ska igen. Motorn kanske inte far illa av Biltemaoljan men min växellåda gillade då inte den. Så de så. ;)
 
Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.
Fast det där är ett ickeproblem så länge man byter på rimliga intervaller och gör man inte det blir det skit oavsett prislapp vilket vissa tillverkares longlifeprogram visat med hyfsad tydlighet.
Hade perjul månne råkat ut för motorproblem säsong 19 eller 20 om han fortsatt att åka?
 
Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.

Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.

Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:

"Sakligt" är en tolkningsfråga. Du skriver väldigt fint, teoretiskt. Den gode Dr. Bike (VIDF) stod som Einstein mot etabliseemanget för ett antal år sedan när "Biltemaolja" var på tapeten. Allt det du skriver kan vara sant. Men du presenterar inga bevis eller fakta för att så är fallet. Därmed är du på samma nivå som alla oss andra, med lite finare ord.
 
Du kan precis som jag ladda ner Biltemas säkerhetsdatablad och där leta fram
CAS-nr, EG-nr, REACH-nr och Index-nr och sedan söka upp dessa på nätet så får du fram vilken olja det är och vilken grupp (kvalitet) den tillhör. Om du sedan mailar Biltemas kundtjänst och ber snällt så kan du kanske få det tekniska databladet också som man annars inte (av någon anledning) vill ha liggandes ute publikt på deras hemsida där man har säkerhetsdatabladet. Min gissning är att man inte vill visa upp det höga sulfataskeinnehållet samt relativt låga TBN-halten publikt.

Jo, har läst vad denna Dr. Bike skrev och han skrev bl.a. att Biltemas olja är Statoilolja för att han säger att det är så. Jag hittar inga bevis för att detta stämmer mer än påståenden från honom samt andra som skriver att man känner någon som känner någon, eller någon som har pratat med föraren när Statoil skulle leverera olja till huset, eller kompisen som jobbar på Statoil och säger att det är så etc. Enda beviset på vilken olja som faktiskt användes var 2014 när någon tog en bild på pallen på lagret som visade att den då var från brittiska Tetrosyl (Carlube).

JKEw-Zon.jpg
Försök att ta det lite lugnt nu
Jag tror att dom flesta struntar i vad du har för olja i din hoj och dina idéer om varför
Har du sen en biff med Biltema så ta det med dom
 
Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.

Att många inte har kunskapen om detta eller inte servar sina hojar själva och inte ser vad mekanikern ser är en annan sak. Häller mekanikern i Biltemas olja vid service? Nej, dels för att man vill sälja på kunden en dyrare och bättre olja men också för att en mekaniker vet att man bör hålla sig borta från det allra billigaste oavsett om det är en olja eller en komponent. Billigt beror i 9 av 10 fall på att en eller flera kompromisser av något slag har behövt göras för att hålla nere priset.

Min hoj ska i växellådan ha delsyntetisk 4T 15W-50, så det är vad jag kör med.
Förklara då gärna hur min gamla DR800 gick alldenes utmärkt i de 6000 milen jag körde den, den var kanonfin inuti.
Dessutom så jag jag kört min volvo 18000 mil på biltemaolja, den är med ren & fin inuti.
Har en bekant som har en kawa z900 från 2020 som gått sisådär 5000 mil på nämnda olja, när ventilkåpan lyftes så var den *trumvirvel* skitfin.
Sluta gnäll.
 
Du kan precis som jag ladda ner Biltemas säkerhetsdatablad och där leta fram
CAS-nr, EG-nr, REACH-nr och Index-nr och sedan söka upp dessa på nätet så får du fram vilken olja det är och vilken grupp (kvalitet) den tillhör. Om du sedan mailar Biltemas kundtjänst och ber snällt så kan du kanske få det tekniska databladet också som man annars inte (av någon anledning) vill ha liggandes ute publikt på deras hemsida där man har säkerhetsdatabladet. Min gissning är att man inte vill visa upp det höga sulfataskeinnehållet samt relativt låga TBN-halten publikt.

Jo, har läst vad denna Dr. Bike skrev och han skrev bl.a. att Biltemas olja är Statoilolja för att han säger att det är så. Jag hittar inga bevis för att detta stämmer mer än påståenden från honom samt andra som skriver att man känner någon som känner någon, eller någon som har pratat med föraren när Statoil skulle leverera olja till huset, eller kompisen som jobbar på Statoil och säger att det är så etc. Enda beviset på vilken olja som faktiskt användes var 2014 när någon tog en bild på pallen på lagret som visade att den då var från brittiska Tetrosyl (Carlube).

JKEw-Zon.jpg
Antingen är du civilingenjör i Kemi med inriktning mot tribologi eller så fortsätter du i samma hjulspår. Eftersom jag jobbat med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin så kan jag förtydliga att ett skyddsdatablad innehåller den information de är skyldiga att dela enligt REACH och CLP inom EU. Det är miljölagstiftning och har väldigt lite att göra med teknisk specifikation.
EG-nummer och REACH-nummer är för övrigt bara referens till CAS-nummer, kopplat till olika lagstiftning, men det visste du givetvis redan?

Att säga att "Olja A är bättre än Olja B" från ett skyddsdatablad är vad som inom matematiken kallas Q.E.D. Du har just bevisat mitt förra inlägg.
 
Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.

Att många inte har kunskapen om detta eller inte servar sina hojar själva och inte ser vad mekanikern ser är en annan sak. Häller mekanikern i Biltemas olja vid service? Nej, dels för att man vill sälja på kunden en dyrare och bättre olja men också för att en mekaniker vet att man bör hålla sig borta från det allra billigaste oavsett om det är en olja eller en komponent. Billigt beror i 9 av 10 fall på att en eller flera kompromisser av något slag har behövt göras för att hålla nere priset.

Min hoj ska i växellådan ha delsyntetisk 4T 15W-50, så det är vad jag kör med.
Du pratar mycket om sulfataska som något dåligt. Det är en slitageminskade tillsats såvitt jag vet och främsta anledningen till att man i vissa oljeklassningar har lägre andel av det är för att minska negativ påverkan på katalysatorn.

Det hade varit intressant att se data på ansamlingar av föroreningar i oljefiltret där man jämför mängd sulfataska och andra typer av föroreningar, du har säkert sådana data tillgängliga? Eller har du möjligen blandat ihop det med sulfataska i dieselpartikelfilter (en filtertyp som av förklarliga skäl väldigt sällan förekommer på motorcyklar)? :)
 
Förklara då gärna hur min gamla DR800 gick alldenes utmärkt i de 6000 milen jag körde den, den var kanonfin inuti.
Dessutom så jag jag kört min volvo 18000 mil på biltemaolja, den är med ren & fin inuti.
Har en bekant som har en kawa z900 från 2020 som gått sisådär 5000 mil på nämnda olja, när ventilkåpan lyftes så var den *trumvirvel* skitfin.
Sluta gnäll.
På det svarade det förra geniet (också "ny medlem") att det BARA bevisar att oljan har gjort sitt jobb, inte hur bra den är mot dennes "hyperoljor"

Vafan, det enda som ÄR intressant är ju att oljan gjort sitt jobb! 🤣 Och då är nog majoriteten av befolkningen nöjd med det.
 
Om man nu kör 4t cross eller enduro, servar själv och påstår att andra är okunniga för att de inte byter olja själv så borde man insett att det är lamellpartiklar som sätter igen oljefilter på den sortens hojar långt före några andra partiklar.

Att additiv skulle sätta igen oljefilter ser jag dessutom som extremt osannolikt då dessa molekyler/partiklar nog är väsentligt mycket mindre än hålen i filtret.
 
Last edited:
Om man nu kör 4t cross eller enduro, servar själv och påstår att andra är okunniga för att de inte byter olja själv så borde man insett att det är lamellpartiklar som sätter igen oljefilter på den sortens hojar långt före några andra partiklar.
App, app - det kan vara sulfataska….har jag hört 🙃
 
Jag är hur lugn som helst.

Om så vore fallet, varför är du då inne i tråden och inte bara läser vad som skrivs utan även kommenterar?

Har inga problem med Biltema.

Dels är DR800 en relativt effektsvag hoj sett till antalet kubik så motorn utsätts inte för samma stress och påverkan som mer effekt skulle. Sedan vet du inte hur mycket bättre hojarna eller bilen skulle gått eller hur mycket mindre slitage och behov av service/reparation den skulle haft om du använt bättre olja.

Med det sagt så finns det otaliga tester gjorda på oljor som visar faktumet att en dyrare olja presterar och skyddar bättre på alla sätt än en billigare.

Så det är okej för dig att gnälla men inte för mig?

Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om. Du har aldrig hört talas om Internet, en oändlig källa till information som vem som helst kan använda? Nu pratar jag inte om vad folk skriver på forum utan om forskning, vetenskapliga artiklar etc., alltså ren fakta.

Jag vet mycket väl vad skyddsdatablad måste innehålla och jag vet mycket väl att CAS-nummer är det globala kemikalieidentifieringsnumret, EG-nummer används som kemikalie-ID inom EU, REACH-nummer är EU-registreringsnumret för en kemikalie, och Index-nummer är en finansiell metrisk indikator. Att jag listade dessa är för att inte alla söker information på samma sätt. Vissa söker på bara CAS och läser vidare medans andra jämför den information som står i CAS och EG. Därför som jag skrev som jag skrev.

Läs vad jag skriver och inte vad du vill att det ska stå för att försöka vinna argumentet.

Jag skrev att med CAS-numret får du fram vilken basolja det är, vilken grupp den tillhör, vilket är ett tecken på dess kvalitet.

Det finns 5 grupper om man bortser från recinolja.

Grupp 1 är en lösningsmedelsraffinerad olja som har den högsta andelen oönskade aromat- och svavelkomponenter, vilket ger den ett lägre viskositetsindex.

Grupp 2 är en hydroprocessad eller hydrokrackad olja som är renare än grupp 1 och har bättre antioxidantegenskaper och ett högre viskositetsindex.

Grupp 3 är en kraftig hydrokrackad och hydroisomeriseriad (väte tillsätts till de linjära paraffinkedjorna som då omvandlas till isoparaffiner vilket innebär att de får grenade sidokedjor istället för att vara raka) olja som är mycket rena med ett mycket högt viskositetsindex. Kallas ofta syntetiska på grund av sina syntetiska egenskaper trots att de är petroleumderiverade.

Grupp 4 är en kemisk-syntesisk olja, alltså en helsyntetiska olja som främst tillverkas av polyalfaolefiner (PAO, poly-alfa-olefin) som erbjuder utmärkt prestanda i alla avseenden under extrema temperaturer. Ännu renare än grupp 3.

Grupp 5 är alla andra oljor som inte omfattas i tidigare grupper. Här finns syntetiska och halvsyntetiska oljor som estrar, polyalkylenglykoler (PAG), silikonoljor och fosfatestrar. Dagens mest rena oljor finns i denna grupp.

Så ja, jag har rätt i det jag skriver, att kvaliteten på basoljan går att få fram från dess CAS-nummer. Det är du som visar din okunskap trots att du arbetat "med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin" som du säkert också är utbildad för. Och jag har inte ens börjat skriva om tillsatser och additiv...

Nu kör jag dock 2-takt, men även en sådan har ju en koppling. Det är faktiskt främst metallpartiklar från motorslitage som fastnar i oljefiltret. Även om lamellpartiklar från kopplingen förekommer, utgör de sällan den största mängden, så länge som kopplingen inte är sliten eller i dåligt skick. Sådant som man snabbt upptäcker och förhindrar om man servar själv.

Vad du anser vara extremt osannolikt stämmer inte överens med verkligheten och fakta som t.ex. att fosfor- och svavelbaserade tillsatser kan blockera både bensin- och dieselpartikelfilter.

Edit: Missade svara på Coola Olas inlägg.


Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.

Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.

Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.
Kort sagt för att det mesta du skriver är smörja och försök att läxa upp folk som uppenbarligen har betydligt större kunskaper i frågan typ några som har läst tribologi
Samt en del andra som bygger sina motorer själv
Och varför håller du på och citerar produkt/säkerhetsdatablad och annat utan att ha kunskaper i ämnet utom ovanstående produkt/säkerhetsblad?
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top