Elbil eller inte?

Jag tryckte igång värmen på bilen inifrån i morse jag med, på en 23 år gammal budget bensinbil
Ja jag har en Webasto i dieseln med, men det tar betydligt länge tid att frosta av den än elbilen med sitt system, trots värmepump som är långsammare än första generationen med brödrost. Säten och ratt är också varma med elbilen.
 
Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.

En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Jag köper alltid en bensinare med kamkedja som är runt tre år gammal som gått ca 5000 mil. Kör den sedan i fyra-fem år innan jag säljer den. Har under alla åren jag ägt bil aldrig haft ett mekaniskt problem.

Säkert sant om man har kunskap att byta/ta bort defekta celler själv samt att koppla upp och installera riktig BMS etc. Är det enkelt att få godkänt användning av ett hemmafixat batteri som ska kopplas upp mot elnätet? Eller är det off grid? Om man måste få en elektroingenjör att göra det så blir det nog betydligt dyrare än en färdig lösning.
Nytt batteri/cell måste mig veterligen programmeras och registreras av en verkstad för att dels fungera med bilen och och dels för att eventuell garanti kvar på bilen ska fortsätta gälla. Att hålla på med högspänningssystem om man inte har kunskap är livsfarligt.

Håller med dig är själv inte rädd för att köpa en begagnad elbil.

När det kommer till moderna bensin/diesel så är det många som inte tänker på dyr service och reparationer. Tex det idiotiska att ha kamremen i oljan blir många tusen vid byte. Eller när adblue börjar krångla på en diesel vet folk som fått lägga +30k på reparationer.
Samma personer säger "elbil blir dyrt när batteriet går sönder"
Se mitt svar ovan.
 
Jag vet inte riktigt hur man resonerade på Polestar när man skapade realtidshanteringen i bilen.
Klockan i bilen ändrar sig snyggt och prydligt vid övergång från sommar- till normaltid, men inställningarna för laddning och klimatisering ligger kvar vid samma förhållande till solen.
Bilen var inställd för att starta laddning klockan 23:00, men nu när det blev normaltid ändrades det till 22:00.
Planen är att bilen ska vara uppvärmd vid 06:40 på vardagar, men schemat visade 05:40 efter tidsomställningen.
Tror de att jag är normaltidsvägrare?
 
Inte enda bilen med sommartidsproblem.
Vår Kia har olika förarprofiler. När vi byter tid måste man ändra i varje profil trots att bilen givetvis vet vad klockan är då den har egen GPS. Och den borde begripa att om en förare vill ha sommartid så gäller det alla.
 
Kollegan som också åker Polestar tittade i sin app när jag berättade om hur min bil hanterat omställningen.
"Det var därför det inte var varmt i bilen i morse"
 
Föräldrarnas bil har två klockor, en i infotäjnmentsystemet som antagligen går på GPS och en i instrumenteringen som alltid går fel....

Antingen en halvimme fel eller en och en halv timme fel....
 
Jag vet inte vad du tror man får för premiumbil för samma pengar som en i20, den var rätt för dom storleks och prismässigt, Rolls Royce tillverkade ingenting i den storleken, annars hade det givetvis blivit en sån istället.
Tex en E-klass 2018 som vi har, otroligt bra bil. Bara går o går...men vi servar den noga, tex bytte vi VX-olja i somras vid 15k mil. I snitt 8-10k/år i service men sjunker inget i värde.
Kostar ca 250k idag. Väldigt prisvärt.
 
Inte enda bilen med sommartidsproblem.
Vår Kia har olika förarprofiler. När vi byter tid måste man ändra i varje profil trots att bilen givetvis vet vad klockan är då den har egen GPS. Och den borde begripa att om en förare vill ha sommartid så gäller det alla.
Kör också Kia sen många år tillbaka och ditt problem är väldigt lätt att identifiera.
Varför låter du käringen köra din bil?
 
Kör också Kia sen många år tillbaka och ditt problem är väldigt lätt att identifiera.
Varför låter du käringen köra din bil?
Det är hennes bil. Skulle aldrig köpa en sådan till mig.
 
Alla använder samma profil på vår KIA.
Problem solved. 🤷
 
Det gör ju inte den tekniska lösningen Kia har valt bättre.
Enbart jag som kör min Kia så jag är genuint nyfiken på vad det är som är jobbigt.
Är det bara att klockan visar fel?

Betvivlar inte att det finns saker som är frustrerande, det har jag upptäckt också som enda användare, men absolut inget som har stört mig tillräckligt för att skriva om på forum.
 
Vi köpte en till elbil häromveckan som levererades igårkväll, trots att vi har två månaders leasing kvar på nuvarande MG4.

Vår gamla dieselhäck som gick till skrot var förvisso i fint mekaniskt skick, men ganska ful utanpå och några 25 000 kr var den inte värd, så vi slog till på den statliga skrotningspremien i sista sekunden.

Nya elbilen är en Citroen eC4. Bara kört den en dag hittills men reagerar ändå över komforten och hur mycket mer genomtänkt den är jämfört med MG4.
 

Bifogat

  • dikkbutte.png
    dikkbutte.png
    1.3 MB · Visningar: 11
Vi köpte en till elbil häromveckan som levererades igårkväll, trots att vi har två månaders leasing kvar på nuvarande MG4.

Vår gamla dieselhäck som gick till skrot var förvisso i fint mekaniskt skick, men ganska ful utanpå och några 25 000 kr var den inte värd, så vi slog till på den statliga skrotningspremien i sista sekunden.

Nya elbilen är en Citroen eC4. Bara kört den en dag hittills men reagerar ändå över komforten och hur mycket mer genomtänkt den är jämfört med MG4.
e-C4 är väl byggd på en uppgradering av plattformen som Peugeot e-2008 hade. Jag åkte i en sån ett år och bortsett från värdelös app och halvrisig framkomlighet i snö fungerade den bra.
Ska man köpa en sån ska man nog ha den länge så man får tid att sprida ut värdetappet på.
 
e-C4 är väl byggd på en uppgradering av plattformen som Peugeot e-2008 hade. Jag åkte i en sån ett år och bortsett från värdelös app och halvrisig framkomlighet i snö fungerade den bra.
Ska man köpa en sån ska man nog ha den länge så man får tid att sprida ut värdetappet på.
Samma plattform som Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e och Mokka-e.
Har kört alla och visst känner man igen sej, men eC4 är snyggast.

Vi köpte begagnat. Blir billigare så.
 
Samma plattform som Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e och Mokka-e.
Har kört alla och visst känner man igen sej, men eC4 är snyggast.

Vi köpte begagnat. Blir billigare så.
Jag privatleasade i 12 månader och tyckte det var lagom. Kan inte påstå att det var utseendet som gjorde att jag valde e-2008, men jag fick stöd för låren i den. Det fick jag inte i 208.
 
Så vad du säger är att du har en MG4 att låna ut i två månader?
Dessvärre inte.
Fram till återlämning har vi tre bilar, men vi behöver två bilar i drift och tänkte ta tillfället i akt att göra några större reparationer på andrabilen.

Dessutom vill du nog inte köra en MG...
 
Dessvärre inte.
Fram till återlämning har vi tre bilar, men vi behöver två bilar i drift och tänkte ta tillfället i akt att göra några större reparationer på andrabilen.

Dessutom vill du nog inte köra en MG...

Det var ett skämt, men jag skulle absolut vilja prova en MG någon gång, men det verkar vara gott om dom hos handlarna, typiskt gamla leasingbilar som återlämnats...
Jag undrar mest om dom är så dåliga att det skulle störa mig.
Jag är ju inte typisk bilkonsument, jag använder inte infotäjnmensystemen i bilar, jag öppnar gärna både handskfack och baklucka själv och jag kan veva fönstren själv.

Less is more...
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top