Elbil eller inte?

Jag tryckte igång värmen på bilen inifrån i morse jag med, på en 23 år gammal budget bensinbil
Ja jag har en Webasto i dieseln med, men det tar betydligt länge tid att frosta av den än elbilen med sitt system, trots värmepump som är långsammare än första generationen med brödrost. Säten och ratt är också varma med elbilen.

Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.

En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Jag köper alltid en bensinare med kamkedja som är runt tre år gammal som gått ca 5000 mil. Kör den sedan i fyra-fem år innan jag säljer den. Har under alla åren jag ägt bil aldrig haft ett mekaniskt problem.

Säkert sant om man har kunskap att byta/ta bort defekta celler själv samt att koppla upp och installera riktig BMS etc. Är det enkelt att få godkänt användning av ett hemmafixat batteri som ska kopplas upp mot elnätet? Eller är det off grid? Om man måste få en elektroingenjör att göra det så blir det nog betydligt dyrare än en färdig lösning.
Nytt batteri/cell måste mig veterligen programmeras och registreras av en verkstad för att dels fungera med bilen och och dels för att eventuell garanti kvar på bilen ska fortsätta gälla. Att hålla på med högspänningssystem om man inte har kunskap är livsfarligt.

Håller med dig är själv inte rädd för att köpa en begagnad elbil.

När det kommer till moderna bensin/diesel så är det många som inte tänker på dyr service och reparationer. Tex det idiotiska att ha kamremen i oljan blir många tusen vid byte. Eller när adblue börjar krångla på en diesel vet folk som fått lägga +30k på reparationer.
Samma personer säger "elbil blir dyrt när batteriet går sönder"
Se mitt svar ovan.

Jag vet inte riktigt hur man resonerade på Polestar när man skapade realtidshanteringen i bilen.
Klockan i bilen ändrar sig snyggt och prydligt vid övergång från sommar- till normaltid, men inställningarna för laddning och klimatisering ligger kvar vid samma förhållande till solen.
Bilen var inställd för att starta laddning klockan 23:00, men nu när det blev normaltid ändrades det till 22:00.
Planen är att bilen ska vara uppvärmd vid 06:40 på vardagar, men schemat visade 05:40 efter tidsomställningen.
Tror de att jag är normaltidsvägrare?

Inte enda bilen med sommartidsproblem.
Vår Kia har olika förarprofiler. När vi byter tid måste man ändra i varje profil trots att bilen givetvis vet vad klockan är då den har egen GPS. Och den borde begripa att om en förare vill ha sommartid så gäller det alla.

Kollegan som också åker Polestar tittade i sin app när jag berättade om hur min bil hanterat omställningen.
"Det var därför det inte var varmt i bilen i morse"

Föräldrarnas bil har två klockor, en i infotäjnmentsystemet som antagligen går på GPS och en i instrumenteringen som alltid går fel....

Antingen en halvimme fel eller en och en halv timme fel....

Jag vet inte vad du tror man får för premiumbil för samma pengar som en i20, den var rätt för dom storleks och prismässigt, Rolls Royce tillverkade ingenting i den storleken, annars hade det givetvis blivit en sån istället.
Tex en E-klass 2018 som vi har, otroligt bra bil. Bara går o går...men vi servar den noga, tex bytte vi VX-olja i somras vid 15k mil. I snitt 8-10k/år i service men sjunker inget i värde.
Kostar ca 250k idag. Väldigt prisvärt.

Inte enda bilen med sommartidsproblem.
Vår Kia har olika förarprofiler. När vi byter tid måste man ändra i varje profil trots att bilen givetvis vet vad klockan är då den har egen GPS. Och den borde begripa att om en förare vill ha sommartid så gäller det alla.
Kör också Kia sen många år tillbaka och ditt problem är väldigt lätt att identifiera.
Varför låter du käringen köra din bil?

Det gör ju inte den tekniska lösningen Kia har valt bättre.
Enbart jag som kör min Kia så jag är genuint nyfiken på vad det är som är jobbigt.
Är det bara att klockan visar fel?

Betvivlar inte att det finns saker som är frustrerande, det har jag upptäckt också som enda användare, men absolut inget som har stört mig tillräckligt för att skriva om på forum.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back