Elbil eller inte?

Tycker elbilar är skitsmart som praktiskt transportmedel, men som med cyklar och GS-hojar verkar de dra till sig en hel del ”holier than thou”-personligheter.
Varje gång jag ser eller hör MPs språkrör Helldén funderar jag på att sälja min elbil.
Det är samma känsla som när jag åkte BMW och såg såna med noll markfrigång och tonade rutor runtom.
Inte mitt sällskap...

Det kan nog vara en god idé om valet av drivmedel kan väcka sådana känslor. Ett lika gott som vänskapligt råd, baserat på uppriktig omsorg om Ditt blodtryck, kan dessutom vara att konsumera denna tråden med måtta ❤️
Det är inte valet av drivmedel, det är kombinationen av 1984 och South Park, (smug alert avsnittet)

Det är inte valet av drivmedel, det är kombinationen av 1984 och South Park, (smug alert avsnittet)
Aha, men gällde det inte Toyotahybrider? Det är annars ett bra tips för att reta gallfeber på båda ”läger” i denna tråd - förespråka en Toyota Prius👍 Elfalangen gillar dem inte för att de försöker hitta på allt annat än BEV, och fossilligan avskyr bilden för dess präktighet.

Något av en win-win, om man tänker närmare på saken…🙂

Hur modern Volvo?
Jag är väldigt nöjd ännu så länge med vår V90 2023 som vi haft ett drygt halvår nu.

Även jag är en nöjd Volvo ägare.
XC70 D4 AWD - 14 Världens bästa bil, ägt sedan ny. Bara 14tmil så i princip i skick som ny.
V60CC B4 - 21, 18tmil två fel på dessa år/mil Linjär motorerna till bakluckan och en slang koppling till AdBlue. Bägge åtgärdades på garanti.

Volvo är de bilar vi haft/har absolut minst problem med på jobbet.

Aha, men gällde det inte Toyotahybrider? Det är annars ett bra tips för att reta gallfeber på båda ”läger” i denna tråd - förespråka en Toyota Prius👍 Elfalangen gillar dem inte för att de försöker hitta på allt annat än BEV, och fossilligan avskyr bilden för dess präktighet.

Alla Toyota hybrider som skryter om "100% electric, all the time" men inte har någon som helst möjlighet att ladda batteriet utan det är en bensinmotor som drar en generator som laddar 100% måste ju vara det dummaste som finns.

Jag hade en bekant som hade en (förvisso tidig) Lexushybrid, när han körde längre sträckor med den brukade han här han kom till byar med 70/50/70 brukade han se det som en vinst om han kunde få bensinmotorn att stänga av genom byn, ofta startade den direkt när det blev 70 igen, ibland kunde han ta sig ända till 90 skyltarna.

Jag påpekade att jag tog mig lika långt utan bensinmotor om jag la ur växeln och rullade igenom byarna

Han brukade säga att batteriet räckte precis till att backa ut till brevlådan, sedan slog bensinmotorn igång

Frugan har en RAV4 hybrid ej laddbar. Den drar cirka 0,2 mindre per mil än vår gamla bensin-Avensis trots att RAV4:an väger mer och har nästan 100hk mer.

Förstår inte kritiken riktigt gällande mildhybrider. Bästa av två världar. Inget laddande. Bara kör som vanligt. Fint acc med snudd på omärkbar övergång mellan el och bensin. Billig i leasing. Bra vinterbil, gott om plats. Snygg? Nej. Status? Nej. Precis som vi vill ha det.

Jag råkade ut för haveri på hushållets laddhybrid idag, en Opel Grandland X. På motorvägen dök det upp en handfull felmeddelanden som inte verkade höra ihop. Det var drivsystem som inte fungerade, ABS-fel, farthållare fungerade inte, antikollisions... Osv.
Jag svängde av motorvägen och körde de knappa två milen som var kvar i batteriet och resten av vägen hem på bensin.

Väl hemma kollade jag med OBD2-läsaren och hittade inga felkoder. Laddning av traktionsbatteriet ser ut att fungera som vanligt, men alla varningar finns kvar.

Jag får väl jaga en verkstad imorgon.

Jag råkade ut för haveri på hushållets laddhybrid idag, en Opel Grandland X. På motorvägen dök det upp en handfull felmeddelanden som inte verkade höra ihop. Det var drivsystem som inte fungerade, ABS-fel, farthållare fungerade inte, antikollisions... Osv.
Jag svängde av motorvägen och körde de knappa två milen som var kvar i batteriet och resten av vägen hem på bensin.

Väl hemma kollade jag med OBD2-läsaren och hittade inga felkoder. Laddning av traktionsbatteriet ser ut att fungera som vanligt, men alla varningar finns kvar.

Jag får väl jaga en verkstad imorgon.

Spänningsfall i 12V systemet?
Kolla anslutningar på batteriet och jorden mot karossen

Spänningsfall i 12V systemet?
Kolla anslutningar på batteriet och jorden mot karossen
Jag misstänker att 12V-batteriet behöver bytas. Det är inte gjort tidigare och bilen är snart sex år gammal.
Någon websida påstår att det finns två olika 12V-batterier.

Som jag minns det handlade det om Toyota Prius

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back