Elbil eller inte?

Jag tryckte igång värmen på bilen inifrån i morse jag med, på en 23 år gammal budget bensinbil
Ja jag har en Webasto i dieseln med, men det tar betydligt länge tid att frosta av den än elbilen med sitt system, trots värmepump som är långsammare än första generationen med brödrost. Säten och ratt är också varma med elbilen.

Köper gärna en begad elbil och när batteriet är trött stoppar jag det i huset, blir en lägre summa än köpa ett hembatteri.

En begad diesel / bensin med en begad växellåda kan bli väldigt kostsam och har ett betydligt lägre värde om den slutar funka. Typ ett kamkedjeras, oljepumpshaveri..
Jag köper alltid en bensinare med kamkedja som är runt tre år gammal som gått ca 5000 mil. Kör den sedan i fyra-fem år innan jag säljer den. Har under alla åren jag ägt bil aldrig haft ett mekaniskt problem.

Säkert sant om man har kunskap att byta/ta bort defekta celler själv samt att koppla upp och installera riktig BMS etc. Är det enkelt att få godkänt användning av ett hemmafixat batteri som ska kopplas upp mot elnätet? Eller är det off grid? Om man måste få en elektroingenjör att göra det så blir det nog betydligt dyrare än en färdig lösning.
Nytt batteri/cell måste mig veterligen programmeras och registreras av en verkstad för att dels fungera med bilen och och dels för att eventuell garanti kvar på bilen ska fortsätta gälla. Att hålla på med högspänningssystem om man inte har kunskap är livsfarligt.

Håller med dig är själv inte rädd för att köpa en begagnad elbil.

När det kommer till moderna bensin/diesel så är det många som inte tänker på dyr service och reparationer. Tex det idiotiska att ha kamremen i oljan blir många tusen vid byte. Eller när adblue börjar krångla på en diesel vet folk som fått lägga +30k på reparationer.
Samma personer säger "elbil blir dyrt när batteriet går sönder"
Se mitt svar ovan.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back