Diskussionstråden om olyckor

Länk till artikeln? (plz copy/paste om det är bakom paywall)
Den är från början av milleniet. Han står med namn och bild (pre olyckan). Den går naturligtvis att hitta, men är mest intressant för dem som känner vederbörande och de motorcykelrelaterade delarna faller på reporterns totala okunskap.
En tidsresa, för mig.
Sorry.

Kom till en olycksplats under Mälaren runt i lördags. En motorcyklist och en bil hade frontalkrockat i anslutning till en rondell. Kan ha varit i marielund före Strängnäs. Någon som vet hur det gick för mc föraren?
Han bröt fotleden om jag inte hörde fel. Väldigt udda ställe för en olycka, bör inte gått fort för varken bil eller mc där. Vägen var avstängd när jag kom dit, ambulans och brandbil(-ar)
Var även en olycka med i närheten av evenemanget på Strängnäs motorbana, ung kille, oklar vad skadan var.

Borde inte ge dig tummen upp då det är helt bisarrt, det du skriver. Än värre då det högst troligen är verkligt…

Stämmer till eftertanke, helt klart.
Det är tyvärr sant...

En ännu mer skrämmande siffra är att det i välden, varje år, omkommer ca 400 000 människor på tvåhjuliga motorfordon. Mer än 350 000 på vad vi kallar motorcyklar.

Statistik från Trafikverkets djupstudier av MC-olyckor visar att de flesta slutar bromsa i snitt 14 m före kraschen, och i 30% av fallen har föraren inte bromsat över huvudtaget...

Data från USA visar också på att MC-förare i snitt bara använder 50 till 70% av den bromsverkan som finns till hands, dvs vi kastar bort 25% bromsverkan som vi kunde ha använt till att stanna snabbare.

En studie från tyskarna kategoriserade mc olyckor och kom fram till att det fanns ungefär 10 st olika scenarios, i åtta av dessa hade olyckan kunna reduceras eller till och med undvikits om föraren kunnat bromsa ordentligt.

Kort sagt, vi är generellt sett usla på att bromsa och det är bara knappt 3% av sveriges MC-förare som tränar aktivt i lärarledda övningar.

Jag är inte som de flesta. Jag tillhör de 3 % som tränar aktivt. :hej
Att köra på bana är djä..la kul. Härligt att gasa hårt, bromsa och svänga. :kär
Jag tillhör inte de snabbaste och det kan bero på att både maskin och förare inte tillhör de bästa. :fakta:hej:hihi
På landsvägen behöver jag sällan bromsa då jag anpassar hastigheten och kör med framförhållning. Aktiv säkerhet. Så utan bankörning...

Passiv säkerhet är långt ifrån plåtlådorna men med bra utrustning ökar säkerheten även om slumpen är mest avgörande.

Men när man ser motorcyklister i kortbrallor och T-tröja undrar man.
Tragikvärket trummar in att vi måste "hålla" hastigheten för att vara säker i trafiken.
Men det finns ingen "säker" hastighet för oss motorcyklister och om körkunskaperna dessutom inte är de bästa så räcker det inte att puttra i skyltad hastighet... :(

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis