Diskussionstråden om olyckor

Jag tycker att fler och fler håller på med sina mobiler när dom kör. Tom i nya bilar håller dom mobilen mot örat istället för att koppla upp den mot bilen, trots att dom är ensamma i bilen, så det kan ju inte vara för att ingen annan ska höra vad dom säger.

Och det är extremt få som tittar åt sidan när dom kör in i cirkulationsplatser, man bara kör, lika lite som någon tittar åt sidan eller över axeln när dom kör på motorvägar. När det heldragna tar slut så blinkar dom (i bästa fall) och svänger ut, oavsett hastighet, oavsett om någon annan är där.

Sen har jag noterat att många som kör ut mitt framför en vinkar lite lojt med handen, lite som att "hoppsan, nu blev det sådär igen, bilen bara åkte iväg, sorrysorry".

Nu kommer ju dessutom hösten, med fukt och imma. Det är ju få som torkar bort imman och vattendropparna på sidorutorna, så dom har i bästa fall sikt rakt framåt, där vindrutetorkarna når. Jag hade en intressant diskussion med en kvinna som höll på att klippa mig på en cykelöverfart häromåret, med noll sikt åt sidorna:
- Men, jag såg dig ju inte!!!
- Du kanske skulle ha skrapat rutorna på bilen?
- VARFÖR DÅ?! Jag ser jättebra!!!!

:huvet

Ja det här med att göra annat i trafiken än köra är ett problem. :(
Och majoriteten tror att om det inte är förbjudet är det trafiksäkert... :huvet
Omdöme? Nä, hålla hastigheten är trafiksäkrare än att anpassa den. :huvet
Över skyltad hastighet är alltid för fort. :huvet

Nu kör jag nästan aldrig för fort men ofta över skyltad hastighet. :fakta
Jag använder aldrig telefonen i sadeln eller bakom ratten. :fakta

Results​

Our review shows that talking on the phone, regardless of phone type, has negative impacts on performance especially in detecting and identifying events. Performance while using a hands-free phone was rarely found to be better than when using a handheld phone. Some studies found that drivers compensate for the deleterious effects of cell phone use when using a handheld phone but neglect to do so when using a hands-free phone.

Handheld and Hands-Free Calling are Equally Risky Behind the Wheel​

Research has shown that handheld and hands-free calling are equally risky behind the wheel. In fact, more than 30 studies have shown this to be the case. While as many as 70 percent of survey respondents in some studies stated that they chose to use hands-free devices for safety reasons, crash data show that these hands-free devices do not provide any safety benefits over handheld calling.

This is because the risks associated with phone conversations stem primarily from the impact that talking on the phone (by any means) has on the brain. As the National Safety Council puts it: “Driving and cell phone conversations both require a great deal of thought. When doing them at the same time, your brain is unable to do either well.”

In other words, talking on the phone takes your mind off of the road, and this leads to slower reaction times, later braking, looking past red lights and stop signs, and other problems that often lead to dangerous car accidents.

Nu vill vi juh många bli amerikaner, gäss båcks, men när följer vi efter med den här lagen?
För det är inte att hålla i en telefon eller en växelspak som är problemet utan att medvetandet är någon annanstans än i trafiken... :fakta

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu