Diskussionstråden om olyckor

Om man kör 3000 mil per år på E4 an så blir man skitbra på att köra på E4 an... :)
Som Ingemar Stenmark sa: Ju mer jag tränar ju mer tur har jag..."

Och när du sen sitter behöver det så kanske situationen gör att du ändå glömmer allt du tränat in i ryggmärgen.

Det kan hända den bästa.

Nu menar jag inte att man ska sluta träna för desto mer man tränar desto större är nog ändå chansen att man gör rätt.

Jag har inte tränat lärarlett sen jag fick körkortet så det kommer nog gå åt helvete för mig så småningom.
Det hjälper antagligen inte att köra mycket för hade mängder av vardagskörning fungerat hade taxichaufförer kunnat köra bil.
Det blir väl lätt så att man nöter in ”felen” eller olaterna. Ju mer man kör, desto bättre sitter de.

Jag har t ex letat efter körtekniska fel jag gör som kostar mycket däck. Funnit ett par, olika i allvarlighetsgrad och nu jobbar jag på att lära om. Jobbigt men en väldig kick när man lyckas.

blueridge vs vanan. 2-1.

Sen finns det mycket mer att fila på. Det är väl själva grejen, finns alltid mer att förbättra.

Det blir väl lätt så att man nöter in ”felen” eller olaterna. Ju mer man kör, desto bättre sitter de.

Jag har t ex letat efter körtekniska fel jag gör som kostar mycket däck. Funnit ett par, olika i allvarlighetsgrad och nu jobbar jag på att lära om. Jobbigt men en väldig kick när man lyckas.

blueridge vs vanan. 2-1.

Sen finns det mycket mer att fila på. Det är väl själva grejen, finns alltid mer att förbättra.
Jag gör fel saker som kostar däck, framförallt ökar jag farten kraftigt med upprätad cykel och det ser ut att slita på mitten av bakdäcket. Hade jag inte tyckt att det var roligt hade jag förstås kunnat ha en cykel med mindre effekt också, men...

Kom körande på Nytebodavägen, mer känd som Harasjömålavägen utanför Olofström. (Inte nytebodavägen till/från Lönsboda.)

Ser rumpan på en vildsvinskulting försvinna in i skogen hundratalet meter fram och det står en ex30 på vägen, föraren utanför bilen och vinkar ner farten. Den biten var redan klar men det är mer alarmerande vad han berättar. Han uppskattade antalet svin till ett 30-tal och de kutade omkring hej vilt. Det är em mellan 16 och 17.

Något geni hade alltså dumpat mängder med fallfrukt där, äpplen, precis vid vägen. Det är oerhört mycket vilt i området men att i princip locka till vägen med frukt är ju inte bara dumt, det är rent illasinnat.

Kom körande på Nytebodavägen, mer känd som Harasjömålavägen utanför Olofström. (Inte nytebodavägen till/från Lönsboda.)

Ser rumpan på en vildsvinskulting försvinna in i skogen hundratalet meter fram och det står en ex30 på vägen, föraren utanför bilen och vinkar ner farten. Den biten var redan klar men det är mer alarmerande vad han berättar. Han uppskattade antalet svin till ett 30-tal och de kutade omkring hej vilt. Det är em mellan 16 och 17.

Något geni hade alltså dumpat mängder med fallfrukt där, äpplen, precis vid vägen. Det är oerhört mycket vilt i området men att i princip locka till vägen med frukt är ju inte bara dumt, det är rent illasinnat.
Nån vill ha lätt att skjuta gris

I bil på väg till jobbet tillsammans med en kompis. Då rusar det över en riktig stor gris som jag precis hinner bromsa för. Ser att det kommer fler så stannar. Jag tappade räkningen vid 20 och det kommer fler i alla möjliga storlekar. De kom ifrån en potatis åker.
Så ser man en ska man ta det för givet att det kommer fler. Gäller även rådjur.

Jag gör fel saker som kostar däck, framförallt ökar jag farten kraftigt med upprätad cykel och det ser ut att slita på mitten av bakdäcket. Hade jag inte tyckt att det var roligt hade jag förstås kunnat ha en cykel med mindre effekt också, men...
Nu är det ju så att vi faktiskt kör hoj för att det är just roligt, om det då kostar däck så va faan, du har inga fickor på särken när du står framför Sankte Per... :D

I bil på väg till jobbet tillsammans med en kompis. Då rusar det över en riktig stor gris som jag precis hinner bromsa för.
Ibland undrar jag hur jag är funtad, när du skrev så där så fick jag en bild av Donald J Trump som helnäck springer ut framför din bil, och min första tanke var: Hoppas att du träffade fanskapet... :)

Hade varit intressant att ha kamerna på hojen i lördags för jag var ut för nåt liknande då en ren rusade ut framför mig på en grussväg jag vet att jag bromsade hårt.

Bromsade så att jag låste bakhjulet men hur länge vet jag inte, framhjulet tror jag inte att jag låste men det är möjligt att det även var låst en stund då jag är hyfsat säker på att jag släppte bromsarna och väjde åt vänster, detta är vad jag uppfattade att jag gjorde. Skulle varit intressant att se en film från denna sekvens för att kanske kunna se vad som verkligen hände och inte vad man tror men det var i alla fall onödigt nära denna gång.

Är dock helt säker på att det i detta fallet handlade om tur eller i alla fall ingen otur att det gick bra då renen kom ut ur snåret på kanske 6-8 m, hade renen kommit x antal hundra delar senare är jag säker på att det hade det smullit för jag jag hann inte få ner farten nämnvärt och troligtvis haft för lite marginal att svänga. I vilket fall som helst passerade jag renens röv med kanske max en halvmeter tillgodo.

Hastigheten var kanske 50 km/h då denna incident skedde direkt efter en korsning då jag accelererande, renens hastighet var också hög över vägen då den kom över vägen i fullt sken.
Jag har dashcam både fram och bak numera. Tror att det är lite som punkakitet, om det är med får man ingen punka ju. Hoppas samma med kamerorna 🤣

Nä men det känns inte helt bortkastat att ha kamerorna, dom sköter sig själva och om och när något händer så kan jag sitta hemma och titta på mina dumheter i efterhand. 😂

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år