Jag hade en spännande upplevelse förra helgen. Tänk er ett uppländskt åkerlandskap, med slingrande smala 70-vägar som det är svårt att mötas med bil på, bitvis omöjligt, men det är milsvidd sikt och fantastiska vägar om man har två hjul.
Jag är ute på en träningsrunda med trampcykel, håller ca 35, och jag ser den mötande hojen länge och väl. Bakom mig kommer en brud i en liten grå Polo. Hon kör ju så klart om, trots att vi har möte. I jämnhöjd med mig, när jag inte längre skymmer sikten(?), så inser hon att vi har möte. Men istället för att bromsa och gå in bakom mig så saktar hon ner, och håller nästan samma fart som mig. Nu börjar det bli trångt och jobbigt på riktigt, så jag och hojföraren bromsar oss ur situationen, medan hon fortsatte mellan oss.
Vi på två hjul var aktiva trafikanter som agerade oss alla 3 ur situationen medan hon var den passiva, men jag sätter en slant på att hon tyckte att det var vi som var läskiga. Och så undrar folk varför det händer olyckor? Jag är mer fascinerad över att det inte händer fler med tanke på hur många stolpskott det är där ute.