Diskussionstråden om olyckor

Om vi ska tillbaka till lite mera allvar, att vrida på huvudet kan rädda liv. LifeSaver på engelska och även om skotten här är lite långrandig för de som inte är nybörjare sååå... Det räddar liv. Oavsett om det uppfattas som en pekpinne. :7peta

Hade jag inte vridit på huvudet på Autobahn på väg till Tjeckien tidigare i år hade jag missat den blå skåpbilen, van för er som är van med modärn svenska, och inte kunnat skriva detta.

Inte bara huvudet, utan också den lilla höftvridningen som ger betydligt bättre sikt bakåt innan filbyte. Tages gärna för vana att ALLTID genomföra, även när man tror sig vara helt ensam på vägen. Andra trafikanter kan närma sig otroligt snabbt bakifrån och befinna sig i död vinkel när man kollar…

Kör snyggt!

Andra trafikanter kan närma sig otroligt snabbt bakifrån och befinna sig i död vinkel när man kollar…

Kör snyggt!
Gäller speciellt folk som åker på semester ner på autobahn och inte är vana vid hastigheterna där.

Tex du kanske ligger 150km/h och kommer ifatt en lastbil som ligger ungefär 90km/h. Det många inte tänker på att bakom dig i vänster fil kommer en stor Mercedes i 250km/h.......

Gäller speciellt folk som åker på semester ner på autobahn och inte är vana vid hastigheterna där.

Tex du kanske ligger 150km/h och kommer ifatt en lastbil som ligger ungefär 90km/h. Det många inte tänker på att bakom dig i vänster fil kommer en stor Mercedes i 250km/h.......
Samma när man ligger och nöter i 250, det kommer en svart BMW i 300+ om man inte tittar.

Samma när man ligger och nöter i 250, det kommer en svart BMW i 300+ om man inte tittar.
This!👍
Såg en liten svart prick som snabbt växte i backspegeln trots att jag lågt i 250.
Flyttade mig och blev passerad av, vad jag tror var, en Lamborgini som bara försvann. 😮

Sen blev jag omkörd i 220 av en Polo diesel, på absolut fullvarv, fullastad med möbler och två tanter som satt och grälade. 😅

Det borde ingå motorvägspraktik på autobahn när man tar körkort i sverige, filbytardisciplinen har blivit katastrofal på senare tid. Gissar att det beror delvis på adaptiva farthållare.
Folk som ställt in farthållaren på 110 byter fil 1km innan dom kommer ikapp långtradarn som ligger i 100.

Det borde ingå motorvägspraktik på autobahn när man tar körkort i sverige, filbytardisciplinen har blivit katastrofal på senare tid. Gissar att det beror delvis på adaptiva farthållare.
Folk som ställt in farthållaren på 110 byter fil 1km innan dom kommer ikapp långtradarn som ligger i 100.
Men dom glider in 1m framför den dom körde om istället :huvet

Don´t drive a car. :7petaIf you gotta go go gotta go motorbike riding!:fakta :kär

Tyvärr så är nog renodlade bil-låtarna lite överlägsna, mestadels för att fler människor sysslar med bil jämfört med hoj :fakta

Sen finns det såklart bensinlåtar utöver specifikt bil/mc, mycket användbara :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back