Även om det finns däcktyp för specifik terräng / underlag, samt vått eller torrt, så är det väl dessutom en smaksak. Man vänjer sig vid en viss egenskap i däcken som när man kör dessa under olika förhållanden lär sig när, och hur, dom greppar och anpassar sig efter det.
T ex hade jag ett motocrossdäck (bak) på min KTM 350 förförra säsongen, körde både kross och enduro med det, och det gick skitbra. Jag känner hur hojen rör sig, på stenar, rötter, mossa, och i lös jord, kompenserar för bristerna och kör sedan efter min och hojens/däckens förmåga. Då jag inte väntar mig några supertider eller tävlar så blir prio #1 att ha kul och få den unika motion som sporten ger mig.
Jag menar; jag har hellre "fel" däck, dvs inte riktigt rätt men ändå nabbat, och har skitkul i skog och bana, än att ha allting "rätt" och avstämt men ändå inte hamnar etta i tävlingarna. En liten balansgång, utan att jämföra med att spela hokey med golfklubba, eller tvärtom ...