Elbil eller inte?

Jag skulle påstå att man kan få bättre kylning än med två passiva flänsar om man har vätska till hjälp. Det dröjer inte länge innan luften runt flänsarna är varm.

Även jag är skeptisk till dem och tycker de har konstig inställning till hur man presenterar saker. Vi får väl se när nästa del av presentationen kommer om det ens är mätt på samma enheter eller om andra egenskaper demonstreras på andra komponenter.

Jo absolut får man bättre kylning med vätska, men man måste ha någon slags separator mellan batterierna ändå så att vätskan kan cirkulera, och då faller både effekt/volym och effekt/vikt förhållandena snabbt, och det 3D printade motorcykelbatteriet dom visade upp hade inga anslutningar för kylvätska....

Och varför inte testa ett komplett sådant batteripack, hojarna skulle ju börja säljas om ett par månader, nog måste dom ha en bunt färdiga, testade batteripack på hyllan nu då?

Eller finns det bara 3D printad rekvisita, AI generarde filmer och löften?

............

Det där med att snacka ner sina tidigare fordon har jag också hört och sett på nära håll. Har också läst det i biltidningar. Om man vill ha ett ärligare omdöme om grannens, släktingens, kompisens, jobbarkompisen bil så kan man fråga när han sålt den.

Likadant med att kalla sin 2-3 år gamla hoj eller bil för ”Gamla Bettan”. Det ligger ett skryt i det.

Jag kallar inte mina hojar något alls. I min omgivning kallar jag dom Den gula, Den svarta, Den blålila, Moppen och Bilen. De andra två pratar jag inte om. Den nyaste i den samlingen är från 2002. Två Yamaha, tre Kawasaki, en Suzuki, ja bilen vet de fabrikat och modell på. Kan jag snacka upp värdet på dom här inne tro?

Jag skulle inte ha något problem med att lista svagheter och nackdelar med hojar och bilar jag har eller har haft. Inte så intressanta fordon så jag väntar tills någon, mot förmodan då, frågar. 🙂
Och vill man ha MC-tillverkarens omdöme om den tidigare modellen av MC-modellen så ska man läsa allt som är förbättrat på den nyare årgången av samma modell.
MC kan bytas till BIL :)

Och vill man ha MC-tillverkarens omdöme om den tidigare modellen av MC-modellen så ska man läsa allt som är förbättrat på den nyare årgången av samma modell.
MC kan bytas till BIL :)

Förbättrat eller bara ändrat.

VW Passat ändrades på 1500 punkter mellan 2000 och 2001. Den blev inte bättre i mina ögon. 00an var en av tre bilar på min lista. 01an var inte en av dom.

Yamaha XJR1200-1300 finns väl i fyra modeller där jag gillar de två mittersta.

Yamaha TDM850-900 finns i tre 850-versioner och två 900-versioner. Om tillkomsten av ABS nu är en ny version.
Många skillnader mellan 850 och 900.
Bara förbättringar på 900 och mitt val är den utan ABS. Den gula fanns bara -02.

Kawasakis motsvarighet till Toyota Corolla då.
Kawasaki Z650, kom på 70-talet. Borrades och strokades(?) till 738 cc. Blev Z750 E1 1980, sedan L1-2-3, Z750 LTD, GPZ750 -82 som blev Z750 L4, GPZ750 UniTrac, GPZ750 Turbo, Zephyr 750, ZR-7 och kanske någon mer. I USA körde de med den runda 17-literstanken längre så de hette KZ750 E1, E2 och E3. L1 i Europa hade ju 20,7 liters tanken.

Honda GoldWing är ett annat exempel.

En annan ”sanning” är att sista årsmodellen i en serie har (nästan) inga barnsjukdomar kvar och det som tidigare var extrautrustning är standard.

Ibland går det åt fel håll.
Hondas 45 hk (fyrtaktsrevolutionen för utombordare) hade inte trim och tilt för riggen, endast gasdämpare.
Den uppgraderades med det plus fem hästar till. De sista åren med förgasare blev växelhusen spröda. Större skador vid lättare grundstötning t ex. Nya delar, samma dåliga kvalitet. Sedan sprack vevhus runt foder, oljetanken rostade hål. Precis som på tidiga 75/90 hästarna.
50-hästaren kom också med insprutning.

Fråga tillverkaren? Påminner om det gamla
”Fråga slaktaren om biffen är mör.”

Nu är inte den här månaden över än, men hittills är Tibberdelen av min elkostnad uppe i 4300kr (2900kWh). Hur mycket Vattenfall drar iväg vet jag inte än, men det är väl 2/3 av det Tibber tar skulle jag tro.
Bilen påstår att den har snittat 24,2 kWh/100km på senare tid (vilket väl är utan förluster för att se bra ut) så det är 3,60 kr/mil plus överföringskostnaden. Ska man gissa på 7kr/mil i energikostnad under sämsta månaden på ett år?
Under 2025 var snittet på Tibbers pris 0,77 kr/kWh.

Om man nu struntar i värdeminskningen på 40 kr/mil är det nog ekonomiskt att åka elbil.

Såg på YouTube för en tid sedan dör man mäter hög strålningen är i elbilar och det var högt över gränsvärden vilket jag inte vet var det ligger på som är "godkänd".

Kanske någon här på SH har koll.

Såg på YouTube för en tid sedan dör man mäter hög strålningen är i elbilar och det var högt över gränsvärden vilket jag inte vet var det ligger på som är "godkänd".

Kanske någon här på SH har koll.
? Vilken strålning tänker Du på? När det gäller EMF (Elektromagnetiska fält) ligger strålningen väl under tillåtna gränser. Finns mycket om detta via en enkel Googling, denna länk hänvisar till ett stort test från ADAC: https://alltomelbil.se/stort-test-elbilar-ger-inte-ifran-sig-farlig-stralning/#google_vignette

Värdena förefaller ligga ungefär i samma nivå som för fossildrivna fordon.

Initialt gjordes testet av BfS, tyska stålskyddsmyndigheten och här gjorde Strålskyddsinstitutet initialt en annan tolkning och pekade på tillfälliga ökningar i särskilda situationer: https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2025/08/25/mycket-hoga-magnetfalt-i-el-och-hybridbilar/ så det kan vara den Du sett. Länken till BfS är dock död och jag tror de omformulerat sina slutsatser.

Länk till undersökningen i original om Du eller någon annan vill djupdyka i både data och skoltyska finns i denna pressrelease: https://www.bfs.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/BfS/DE/2025/005.html

En översättning via Google av releasen förefaller mer styrka ADACs tolkning, flitigt hänvisad till i en mängd artiklar.

Hoppas detta kan vara till viss hjälp för att besvara Din fråga :)

Last edited:
? Vilken strålning tänker Du på?
Strålning är strålning för dom som är rädda för den.

Själv lider jag brist på strålning, men jag får väl gå ut och sätta mig i solen en stund så får jag några sorters strålning (bland annat synligt ljus, UV och IR)

Min ena dotter köpte en splinkandes ny Tesla modell Y för nån vecka sen och de var här igår så jag testade den. Nä inte ett dugg imponerad av komforten min gamla Cittra C5 från 2011 är betydligt bekvämare att kasa runt i. Sen att man ska lägga all uppmärksamhet på en jävla surfplatta så fort man ska ändra något är ju helt idiotiskt.

När det gäller strålning och fält, var det inte ett gäng bilmodeller för något årtionde sedan som fick för höga värden för att de hade 12V batteriet bak men bara en fet pluskabel fram till motorn, minus gick genom det jordade chassit. Och där lösningen blev att även dra en lika fet minuskabel så fälten tog ut varandra.

Minns det som det var någon Volvo, kanske S60, men minnet kan svika mig. Men när jag söker på bilar idag verkar alla ligga långt, långt under gränsvärdena. Tåg är tydligen betydligt värre än bilar men ligger även de en bra bit under.

Ja om man inte går hos tokstollarna på "strålskyddsstiftelsen" som hittar på egna gränsvärden.

Last edited:
När det gäller strålning och fält, var det inte ett gäng bilmodeller för något årtionde sedan som fick för höga värden för att de hade 12V batteriet bak men bara en fet pluskabel fram till motorn, minus gick genom det jordade uttaget. Och där lösningen blev att även dra en lika fet minuskabel så fälten tog ut varandra.

Minns det som det var någon Volvo, kanske S60, men minnet kan svika mig. Men när jag söker på bilar idag verkar alla ligga långt, långt under gränsvärdena. Tåg är tydligen betydligt värre än bilar men ligger även de en bra bit under.

Ja om man inte går hos tokstollarna på "strålskyddsstiftelsen" som hittar på egna gränsvärden.

Du minns rätt, det var en massa snack om någon volvomodell, och IOM det alla andra bilar som hade batteriet bak, om jag inte minns fel så startade det med någon polis som inte ville ha volvo som krävde mätningar i hopp om att det skulle diskvalificera dom.

Elöverkänslighet är en jäkla sjukdom, som dock inte orsakas av elektriska fält:

"Den samlade svenska forskningen – inklusive Strålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd – har inte kunnat visa att elektromagnetiska fält under gällande gränsvärden orsakar symtom. Detta stöds av kontrollerade dubbelblinda studier där personer som upplever elöverkänslighet inte kunnat skilja mellan verklig och avstängd exponering, trots att de rapporterat symtom. Detta talar för en noceboeffekt, alltså att symtomen utlöses av oro eller förväntan snarare än av fältet i sig."

Min ena dotter köpte en splinkandes ny Tesla modell Y för nån vecka sen och de var här igår så jag testade den. Nä inte ett dugg imponerad av komforten min gamla Cittra C5 från 2011 är betydligt bekvämare att kasa runt i. Sen att man ska lägga all uppmärksamhet på en jävla surfplatta så fort man ska ändra något är ju helt idiotiskt.
Kan bara hålla med om Teslan. Talade med grabben för några dagar sedan att Teslan med hänsyn till priset och komforten är Teslan en skitbil efter ha haft möjligheten att känna på den några dagar. Jag saknar "knapparna" som jag vet var de är utan behöva ta focus från körningen. Jag tycker inte att Teslan är värd pengarna!

Men det är inte så konstigt då själva bilen kostar inte så mycket det är batteripaketet som kostar. Men väghållningen är helt ok. Första gången jag satte mig i Teslan tänkte jag på BMW från tidigt 80-tal.

? Vilken strålning tänker Du på? När det gäller EMF (Elektromagnetiska fält) ligger strålningen väl under tillåtna gränser. Finns mycket om detta via en enkel Googling, denna länk hänvisar till ett stort test från ADAC: https://alltomelbil.se/stort-test-elbilar-ger-inte-ifran-sig-farlig-stralning/#google_vignette

Värdena förefaller ligga ungefär i samma nivå som för fossildrivna fordon.

Initialt gjordes testet av BfS, tyska stålskyddsmyndigheten och här gjorde Strålskyddsinstitutet initialt en annan tolkning och pekade på tillfälliga ökningar i särskilda situationer: https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2025/08/25/mycket-hoga-magnetfalt-i-el-och-hybridbilar/ så det kan vara den Du sett. Länken till BfS är dock död och jag tror de omformulerat sina slutsatser.

Länk till undersökningen i original om Du eller någon annan vill djupdyka i både data och skoltyska finns i denna pressrelease: https://www.bfs.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/BfS/DE/2025/005.html

En översättning via Google av releasen förefaller mer styrka ADACs tolkning, flitigt hänvisad till i en mängd artiklar.

Hoppas detta kan vara till viss hjälp för att besvara Din fråga :)
Jag tänker inte på någon särskild strålning. Men även om strålningen är under gränsvärdet som du nämner undrar jag ändå hur det är t ex en taxichaufför som har pass inte sällan på 12 timmar. Utsätter sig inte föraren för väldigt mycket strålning jämfört någon som tar bilen till och från jobbet och sitter kanske högst två timmar i bilen?
Eller som en elbuss där batteripaketet sitter uppe i taket och massor med elektronik i hela bussen...
Hur beräknas gränsvärdet egentligen? Utgår man ifrån tiden man nyttjar/sitter i en elbil? Bara undrar.

Jag tänker inte på någon särskild strålning. Men även om strålningen är under gränsvärdet som du nämner undrar jag ändå hur det är t ex en taxichaufför som har pass inte sällan på 12 timmar. Utsätter sig inte föraren för väldigt mycket strålning jämfört någon som tar bilen till och från jobbet och sitter kanske högst två timmar i bilen?
Eller som en elbuss där batteripaketet sitter uppe i taket och massor med elektronik i hela bussen...
Hur beräknas gränsvärdet egentligen? Utgår man ifrån tiden man nyttjar/sitter i en elbil? Bara undrar.
Jo, och alla som har el draget i huset eller på kontoret och konstant utsätts för em-strålning med en högre snittamplitud än i bilar.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...