Elbil eller inte?

De har en enhet som går att ladda upp snabbt. Än har vi inte sett att det inte är en kondensator såvitt jag begriper.
Nej, konstruktionen är det tyst om. Men vi ser väl även i diagrammen att cellen går att ladda ur under kontrollerade former (d v s under kontrollerad spänning)? Vad än det är så tänker jag att det uppträder som ett batteri?

Nej, konstruktionen är det tyst om. Men vi ser väl även i diagrammen att cellen går att ladda ur under kontrollerade former (d v s under kontrollerad spänning)? Vad än det är så tänker jag att det uppträder som ett batteri?
Det går att få det beteendet av en kondensator också. Titta på en lithium carbon capacitor:

Ja det var väl inte riktigt det svaret jag hoppades på.

Huruvida ett batteri går att ladda snabbt eller inte i ett dragskåp med passiva värmeväxlare imponerar inte på mig, men jag har också begränsad kunskap i ämnet. Ungefär som de flesta andra motorcyklister gissar jag på.

Därför har jag lite svårt att förstå dramaturgin här med denna uppladdning med nedräkning och massa ord, och så…!! Ja vadå? En platta i folie.

Varför inte visa ett färdigt batteri i en färdig motorcykel som gör det man utlovat? Det hade varit coolt ju!

Det hade varit en bra käftsmäll till alla som ropat vapourware. Nu känns det lite som… ja, vapourware ändå.

Det Donut påstår att de gör är ett batteri med ett knippe egenskaper som var och en går att göra, men i kombination hittills har varit svårt. Därför tror jag att de vill visa rena batteriet utan att det är saker dolda runt det.
Att sen omvandla det till ett tillämpat batteripack är en ytterligare process.

Det Donut påstår att de gör är ett batteri med ett knippe egenskaper som var och en går att göra, men i kombination hittills har varit svårt. Därför tror jag att de vill visa rena batteriet utan att det är saker dolda runt det.
Att sen omvandla det till ett tillämpat batteripack är en ytterligare process.
Men håll med om att om du uppfunnit det batteriet, visst hade du visat det färdigställt? I detta fallet; kört det från fullt till tomt, laddat det fullt på några minuter direkt?

Sen när alla undrar, hur fan gick det till, först då berättar du hur. Tekniken i sig är ointressant, resultatet är allt som räknas.

Jag har för övrigt gärna jättefel då det hade löst mitt största problem med batterifordon, laddtiden.

Men håll med om att om du uppfunnit det batteriet, visst hade du visat det färdigställt? I detta fallet; kört det från fullt till tomt, laddat det fullt på några minuter direkt?

Sen när alla undrar, hur fan gick det till, först då berättar du hur. Tekniken i sig är ointressant, resultatet är allt som räknas.

Jag har för övrigt gärna jättefel då det hade löst mitt största problem med batterifordon, laddtiden.
Det är tekniken som är det intressanta för mig. Jag köpte min första batteribil för 12 år sen.
Att bara köra batteriet tomt, fylla det snabbt och köra igen är inte svårt om man byter ut det mot ett kondensatorpaket. Sånt kör man bussar med när man kan ladda vid varje hållplats.
Det ska inte bli för stort, inte för tungt, inte laddas ur när det står oanvänt eller vara brandfarligt.

Jag tror nog som Mäkinen, den tyngsta kritiken från fackmän och konkurrenter gällde avsaknaden av verifierade data. Nu presenteras dessa via YTT.

YTT är nog inte rätt organisation för att demontera hojar, och hur batteripaketen är uppbyggda med BMS etc handlar om så mycket mer än cellerna. Att de nu verifierar dessa är väl en bra början, att sätta ihop dem till paket och programmera BMS inklusive kylning/värme en senare fråga?

När det gäller teknik, kemi och skalbarhet håller de korten tätt mot kroppen. Det kan ha att göra med kommersiella aspekter och immateriella rättigheter att göra, det kanske visar sig senare?

Men något har tydligen några finska outsiders kommit på. Och vad de än skickat in i labbet så levererar det i alla fall initialt. Det får vi väl ändå ge dem?

Jag fattar fortfarande inte varför de inte visar upp en fungerande hoj istället.

Kritik från fackmän och konkurrenter, ”vi har löst det i labbet” sådant blir 100% irrelevant när man väl levererar. Så varför ta den krångliga vägen? Om man jagar investerare så visst, men det verkar det inte handla om här.

Dessutom behöver man ju inte förklara sig när det fungerar. Patenterat och klart suckers! ”Det blir soperent i kröken!”

Jag fattar fortfarande inte varför de inte visar upp en fungerande hoj istället.

Kritik från fackmän och konkurrenter, ”vi har löst det i labbet” sådant blir 100% irrelevant när man väl levererar. Så varför ta den krångliga vägen? Om man jagar investerare så visst, men det verkar det inte handla om här.

Dessutom behöver man ju inte förklara sig när det fungerar. Patenterat och klart suckers! ”Det blir soperent i kröken!”
Jag förstår hur Du tänker men tror kanske det handlar mer om marknad än enskilda fordon just nu. Verges VD menade väl sig ha kört sin egen hoj med de nya cellerna under fjolåret?

Tror jag rätt, och OM Donut labs har fog för sina uttalanden söker de nog större fiskar på sina krokar än tillverkare av entusiastfordon? Då tänker jag på företag med stora volymer, stor plånbok - och som efterfrågar just de data som VTT nu verifierar.

Vi får väl se. Senaste budet är ju att hojarna ska nå sina kunder q4. Då om inte förr lär ju konstruktionen avslöjas.

Vad vi vet idag är ju att cellen de lämnat in förefaller leverera såväl effekt som klara de temperaturer Donut hävdat. Hur resten av testerna utfaller kommer jag att följa med intresse. Det mest intressanta - skalbarhet och kassation - lär komma senare. Det blir i alla fall intressant att se om detta är fågel eller fisk :)

Är det fågel kan dom prata lite med Elon så slipper dom och kommande 40 generationer jobba...

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back