Elbil eller inte?

I morse var min bil inte fulladdad och värmen var inte igång. Jag trodde att det berodde på elfel hemma, men jag har kommit fram till att bilen inte var överens med sig själv om vad klockan var. Man ställer in intervallet för laddning mitt i bilen, men sen verkar det vara instrumentet bakom (framför?) ratten som styr. På bilden hade jag tidigarelagt så det ska hinna ladda till imorgon.
Är i grunden positiv till elbil, men sånt här gör att jag nog sitter still i båten några år till.

Är i grunden positiv till elbil, men sånt här gör att jag nog sitter still i båten några år till.

Ja, fast det här är ju inte något typiskt för elbilar.

Är det viktigt att bilen ska vara fulladdad så kollar manatt bilen börjar ladda, visst kan laddningen sedan avbrytas av olika orsaker, men det går ju aldrig att helgardera sig.

Han hade ju 35% och tog sig en tredjedel av totalräckvidden (13 mil av 39 möjliga), någonstans på vägen finns ju en snabbladdare.

Är det viktigt att bilen ska vara fulladdad så kollar manatt bilen börjar ladda, visst kan laddningen sedan avbrytas av olika orsaker, men det går ju aldrig att helgardera sig.

Han hade ju 35% och tog sig en tredjedel av totalräckvidden (13 mil av 39 möjliga), någonstans på vägen finns ju en snabbladdare.
Det är väl oerhört typiskt för just elbilar? En bensinbil har väl samma mängd soppa i tanken oavsett vad den tror att klockan är?

Den enda funktionen som är samma är väl tiduret på tillsatsvärmaren, men under tio år med Webasto i VW dieselbilar har jag aldrig varit med om att bilen inte varit varm när jag programmerat den, förutom när jag själv gjort fel.

Det är väl oerhört typiskt för just elbilar? En bensinbil har väl samma mängd soppa i tanken oavsett vad den tror att klockan är?

Den enda funktionen som är samma är väl tiduret på tillsatsvärmaren, men under tio år med Webasto i VW dieselbilar har jag aldrig varit med om att bilen inte varit varm när jag programmerat den, förutom när jag själv gjort fel.
Kina-Polstjärnan kanske inte är representativ. Jag menar, varför ha två olika klock-chip..

Den där bilden tog jag när jag hade avklarat dagens alla resor. Mest irriterande var det att ha -13°C i bilen och inte 22°C som jag hade planerat.
Jag hade 77% på morgonen och inte 90%, men eftersom jag inte skulle nånstans förutom till jobbet spelade det ingen roll.

Nog har jag hört om avgasbilsägare som inte fått förväntad uppvärmning enligt plan. Både timers som strular och värmare som inte tänder för att nån sensor visar att bilen har för klent med bränsle.
En tidigare kollega hade en V70 där tillsatsvärmaren inte fungerade så trots att motorn gick var bilen obrukbar. Dieselmotorn hade för hög verkningsgrad för att värma kupén i stadstrafik.
---
Jag upplever det som att många bilägare (och mc-dito) inte alltid är ärliga med sina prylars tillkortakommanden. Det är extremt många gånger jag fått höra hur bra en bil är under tiden någon har den för att de sen talar om att den de bytt till är mycket bättre.

Kina-Polstjärnan kanske inte är representativ. Jag menar, varför ha två olika klock-chip..
Jag tror att det är alldeles för vanligt hos de traditionella biltillverkarna att ha olika enheter sammankopplade och inte en central burk som styr allt. Det är väl Swasticar som gått från andra hållet och börjat med att se bilen som en mjukvaruprodukt som de fyllt med mekaniska tillbehör. Sen har de å andra sidan varit lite sämre på att få andra saker att hänga ihop om man ska döma av resultaten hos besiktningsorganen.

Den där bilden tog jag när jag hade avklarat dagens alla resor. Mest irriterande var det att ha -13°C i bilen och inte 22°C som jag hade planerat.
Jag hade 77% på morgonen och inte 90%, men eftersom jag inte skulle nånstans förutom till jobbet spelade det ingen roll.

Nog har jag hört om avgasbilsägare som inte fått förväntad uppvärmning enligt plan. Både timers som strular och värmare som inte tänder för att nån sensor visar att bilen har för klent med bränsle.
En tidigare kollega hade en V70 där tillsatsvärmaren inte fungerade så trots att motorn gick var bilen obrukbar. Dieselmotorn hade för hög verkningsgrad för att värma kupén i stadstrafik.
---
Jag upplever det som att många bilägare (och mc-dito) inte alltid är ärliga med sina prylars tillkortakommanden. Det är extremt många gånger jag fått höra hur bra en bil är under tiden någon har den för att de sen talar om att den de bytt till är mycket bättre.
Håller absolut med dig om ovanstående. Men för mig som irriterar mig på att min 13 år gamla Q5:a alltid behöver korrigeras med ett antal minuter när jag ställer om mellan vinter- och sommartid är det obegripligt hur en modern bil som är uppkopplad med fan och hans moster inte kan hålla reda på vad klockan är!

---
Det håller jag med om, i alla läger. Det är en stor anledning till att jag har svårt för användarrecensioner. Det är givet att man inte vill att sitt senaste dyra inköp är dåligt. Jag har själv hamnat i fällan och inte insett det förrän jag bytt till annat.

Jag tror att det är alldeles för vanligt hos de traditionella biltillverkarna att ha olika enheter sammankopplade och inte en central burk som styr allt. Det är väl Swasticar som gått från andra hållet och börjat med att se bilen som en mjukvaruprodukt som de fyllt med mekaniska tillbehör. Sen har de å andra sidan varit lite sämre på att få andra saker att hänga ihop om man ska döma av resultaten hos besiktningsorganen.
Ja, underlåtenhet att serva ett fordon oaktat om det är en cykel eller ett flygplan har konsekvenser. Swasticar-ägare som bara för att bilen inte skriker service inte för den delen självmant kollar över basala saker, vidhåller jag beror på ägarens tillkortakommanden.

Håller absolut med dig om ovanstående. Men för mig som irriterar mig på att min 13 år gamla Q5:a alltid behöver korrigeras med ett antal minuter när jag ställer om mellan vinter- och sommartid är det obegripligt hur en modern bil som är uppkopplad med fan och hans moster inte kan hålla reda på vad klockan är!
Den omställningen är där jag har märkt av de dubbla klockorna i Polestar tidigare. Den ändrar centraldisplayen, men det går inte vidare till klockan som styr andra funktioner. Antagligen gör den det om jag startar om infotainmentsystemet, men det tycker jag inte man ska behöva göra.
Ja, underlåtenhet att serva ett fordon oaktat om det är en cykel eller ett flygplan har konsekvenser. Swasticar-ägare som bara för att bilen inte skriker service inte för den delen självmant kollar över basala saker, vidhåller jag beror på ägarens tillkortakommanden.
Jag tycker förstås mig se att det har varit en del tveksamma konstruktioner och inte enbart brist på service som gjort att de fått underkänt. Bromsrörsbyte brukar inte ingå i normal service på något fabrikat.

Att jag inte köpte Tesla senast berodde mest på stolarna som är gjorda för folk utan ben.

Den omställningen är där jag har märkt av de dubbla klockorna i Polestar tidigare. Den ändrar centraldisplayen, men det går inte vidare till klockan som styr andra funktioner. Antagligen gör den det om jag startar om infotainmentsystemet, men det tycker jag inte man ska behöva göra.

Jag tycker förstås mig se att det har varit en del tveksamma konstruktioner och inte enbart brist på service som gjort att de fått underkänt. Bromsrörsbyte brukar inte ingå i normal service på något fabrikat.

Att jag inte köpte Tesla senast berodde mest på stolarna som är gjorda för folk utan ben.
Just bromsrör är lite intressant. Min tidigare ”premium” BMW, E61 fick byta hela längsgående bromsrören efter 10000mil, efter nedslag på besiktningen. Trots att det satt plast överallt. Ändå fanns det krypin som såg till att de lackade plåtrören korroderade. Det var en särdeles dyr historia… för övrigt var den fullservad och precis genomgått en förbesiktning hos märkesverkstad. Lessons learned, ska man slippa överraskningar får man vara en händig man själv.

I morse var min bil inte fulladdad och värmen var inte igång. Jag trodde att det berodde på elfel hemma, men jag har kommit fram till att bilen inte var överens med sig själv om vad klockan var. Man ställer in intervallet för laddning mitt i bilen, men sen verkar det vara instrumentet bakom (framför?) ratten som styr. På bilden hade jag tidigarelagt så det ska hinna ladda till imorgon. View attachment 525725
View attachment 525726
View attachment 525727
Jag har bara 1 års erfarenhet av elbil (och 3 år av hybrid) och på min EV6 gör jag alla inställningar på Kia-appen och i Tibber.
(I Kia-appen stående laddgräns 80%, utom om jag behöver köra längre, då 100%).
I Tibber har jag ”smartladdning” vilket innebär att den laddar när strömmen är billigast, fram tills nästa avresa.

Inställningen i Tibber:
IMG_6179.jpeg

EV6, satte i kabeln kl 15, önskar färdigladdat imorgon kl 9, kommer att ladda mellan kl 2-6.
IMG_6182.jpeg

Den andra bilen (hybrid) kommer att ladda mellan 23 och 02.
Tibber synkar så båda blir klara till önskad tidpunkt.
IMG_6183.jpeg

Hittills har det alltid fungerat med automatik.
Skulle det någon gång strula, kan man i Tibber välja ”Ladda nu”.
Så jag är mycket nöjd.

Jag hade gärna haft Tibberstyrning också, men jag har Telias mobila bredband och det bryter nån gång varje dag och slår ut wifi så det går inte att lita på. Jag har en gammal laddbox till min bil som inte går att styra. Hustruns box skulle gå, men...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back