totoro
Är fulladdad ibland
Jag älskar min Tesla. Inga mätare utan bara en träpanel (falsk) där vid vindrutan
Less is more
Det är jag det hihi
Less is more
Det är jag det hihi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade varit och bytt till sommardäck och det tog tid. Så jag gick där i hallen och kolla på lite bilar. Dom flesta låg mellan 240-260 tusen.Jag älskar min Tesla. Inga mätare utan bara en träpanel (falsk) där vid vindrutan
Less is more
Det är jag det hihi
VW ID Buzz och ID3 kan och har vid flera tillfällen börjat brinna när de laddas. Ska fixas med SW uppdatering och kontroll av batterierna, låter tryggt. Trodde att man hade lärt sig av gamla misstag och byggde brandsäkra batterier i moderna bilar. Tydligen inte.
https://elbil.no/tilbakekalling-vw-id-buzz-brannfare/
Skynda långsamt eller sunt förnuft verkar ha gått ut av mode. I det här fallet kan de även börja brinna vid hemladdning så bilarna får inte laddas under tak fram tills de kanske är fixade av en SW uppdatering.Nej, man bygger ofta NMC batterier, för dom har högre energidensitet.
Sedan pressar man BMS'en att ladda dom så hårt som möjligt för att kunna ange "laddar 10-80% på under en halvtimme" (siffrorna ändras till 15-80% eller 10-75% eller vad man nu måste för att komma under halvtimmen som tydligen är den magiska gränsen)
Det funkar att pressa batterierna så hårt om man inte snabbladdar för ofta, för om man långsamladdar istället hinner batterierna balanseras, men folk vill inte långsamladda, folk vill åka Ystad-Haparanda eller Berlin-Paris och visa att det minsann går lika bra som med en Diesel och tar bara någon timme längre, fast egentligen inte för man måste ju bajsa....
Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.131 mil blir mycket när bilen vill ha ström var 24:e. Den räknar alltid med att man ska ladda innan man är under 10%.
Väntar mig en recension när du haft den några mil.Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.
Köpte därför en EQS förra veckan till mig självt, (WLTP 78mil) mycket pga räckvidden. Härligt att kunna se räckvidd på 70mil som borde innebära 50 mil motorväg på sommaren och närmare 40 vid nollgradigt (50% av WLTP). Bytte in vår E-klass.
EQS låter som ett bekvämt val. Jag tror nog att den går mer än 50% av WLTP om man gör det i ett svep även vintertid.Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.
Köpte därför en EQS förra veckan till mig självt, (WLTP 78mil) mycket pga räckvidden. Härligt att kunna se räckvidd på 70mil som borde innebära 50 mil motorväg på sommaren och närmare 40 vid nollgradigt (50% av WLTP). Bytte in vår E-klass.
Förvärmer man medan nätansluten borde det bli betydligt bättre kalkyl än så. Om nu benz har den funktionenJag ides inte googla fram siffrorna för EQS så jag frågade en AI:
Very cold (below −15°C): Range can drop to 62–69% of WLTP, roughly 395–440 km depending on driving mix
Jag konstaterar att det är "very cold" ofta där jag bor, men förmodligen inte så ofta i Göteborg
Man kan räkna med 3-5kWh att förvärma en elbil när det är >-10c och det tar ungefär 30-40 minuter. Detta förutsätter att du har en 11kW laddare till bilen (annars tar den ström från batteriet för att värma kupen).Hur mycket energi drar batteriförvärmningen en kall dag innan bilen kan ta laddning ordentligt?
Är det värt det ur ett tidsperspektiv?
Kallt batteri laddar lite längre men du behöver ladda lite mindre kWh då du inte gjort av med något för förvärmning.
Och tvärt om, det gör inget att du bränner av några kWh på förvärmning för det ladda så väldigt mycket fortare.
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.Man kan räkna med 3-5kWh att förvärma en elbil när det är >-10c och det tar ungefär 30-40 minuter. Detta förutsätter att du har en 11kW laddare till bilen (annars tar den ström från batteriet för att värma kupen).
förvärma ger alltid kortast laddtid om man snabbladdarOK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
Vår bil har inte batterivärme och kör man i normal vinter (-20 C) så är det STOR skillnad i laddhastighet om man kört mjukt och fint eller om man brassAt hElvet.OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |