Elbil eller inte?

Jag älskar min Tesla. Inga mätare utan bara en träpanel (falsk) där vid vindrutan
Less is more
Det är jag det hihi
Jag hade varit och bytt till sommardäck och det tog tid. Så jag gick där i hallen och kolla på lite bilar. Dom flesta låg mellan 240-260 tusen.
Dom såg ut som bilar alltid gjort.
Dom kändes som fossiler
 
VW ID Buzz och ID3 kan och har vid flera tillfällen börjat brinna när de laddas. Ska fixas med SW uppdatering och kontroll av batterierna, låter tryggt. Trodde att man hade lärt sig av gamla misstag och byggde brandsäkra batterier i moderna bilar. Tydligen inte.
https://elbil.no/tilbakekalling-vw-id-buzz-brannfare/

Nej, man bygger ofta NMC batterier, för dom har högre energidensitet.

Sedan pressar man BMS'en att ladda dom så hårt som möjligt för att kunna ange "laddar 10-80% på under en halvtimme" (siffrorna ändras till 15-80% eller 10-75% eller vad man nu måste för att komma under halvtimmen som tydligen är den magiska gränsen)

Det funkar att pressa batterierna så hårt om man inte snabbladdar för ofta, för om man långsamladdar istället hinner batterierna balanseras, men folk vill inte långsamladda, folk vill åka Ystad-Haparanda eller Berlin-Paris och visa att det minsann går lika bra som med en Diesel och tar bara någon timme längre, fast egentligen inte för man måste ju bajsa....
 
Nej, man bygger ofta NMC batterier, för dom har högre energidensitet.

Sedan pressar man BMS'en att ladda dom så hårt som möjligt för att kunna ange "laddar 10-80% på under en halvtimme" (siffrorna ändras till 15-80% eller 10-75% eller vad man nu måste för att komma under halvtimmen som tydligen är den magiska gränsen)

Det funkar att pressa batterierna så hårt om man inte snabbladdar för ofta, för om man långsamladdar istället hinner batterierna balanseras, men folk vill inte långsamladda, folk vill åka Ystad-Haparanda eller Berlin-Paris och visa att det minsann går lika bra som med en Diesel och tar bara någon timme längre, fast egentligen inte för man måste ju bajsa....
Skynda långsamt eller sunt förnuft verkar ha gått ut av mode. I det här fallet kan de även börja brinna vid hemladdning så bilarna får inte laddas under tak fram tills de kanske är fixade av en SW uppdatering.
 
Jag har hittat ett användningsområde där elbilen har sina begränsningar. Igår körde jag från hemmet utanför Enköping ner till Malmö och idag hem igen. Ett planerat stopp längs vägen ner och ett kundbesök idag gav i verkligheten fem laddpauser. Hade hotellet haft laddmöjlighet hade jag förstås sluppit trycka i ström innan kvällen.
131 mil blir mycket när bilen vill ha ström var 24:e. Den räknar alltid med att man ska ladda innan man är under 10%.
 
131 mil blir mycket när bilen vill ha ström var 24:e. Den räknar alltid med att man ska ladda innan man är under 10%.
Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.
Köpte därför en EQS förra veckan till mig självt, (WLTP 78mil) mycket pga räckvidden. Härligt att kunna se räckvidd på 70mil som borde innebära 50 mil motorväg på sommaren och närmare 40 vid nollgradigt (50% av WLTP). Bytte in vår E-klass.
 
Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.
Köpte därför en EQS förra veckan till mig självt, (WLTP 78mil) mycket pga räckvidden. Härligt att kunna se räckvidd på 70mil som borde innebära 50 mil motorväg på sommaren och närmare 40 vid nollgradigt (50% av WLTP). Bytte in vår E-klass.
Väntar mig en recension när du haft den några mil. 👍😁
 
Hustruns C40 Twin performance har WLTP 50mil och i vintras vid 0 grader såg vi begränsningen! 30mil realistiskt blandad körning och 25mil motorväg.
Köpte därför en EQS förra veckan till mig självt, (WLTP 78mil) mycket pga räckvidden. Härligt att kunna se räckvidd på 70mil som borde innebära 50 mil motorväg på sommaren och närmare 40 vid nollgradigt (50% av WLTP). Bytte in vår E-klass.
EQS låter som ett bekvämt val. Jag tror nog att den går mer än 50% av WLTP om man gör det i ett svep även vintertid.
 
Jag ides inte googla fram siffrorna för EQS så jag frågade en AI:

Very cold (below −15°C): Range can drop to 62–69% of WLTP, roughly 395–440 km depending on driving mix

Jag konstaterar att det är "very cold" ofta där jag bor, men förmodligen inte så ofta i Göteborg
 
Jag ides inte googla fram siffrorna för EQS så jag frågade en AI:

Very cold (below −15°C): Range can drop to 62–69% of WLTP, roughly 395–440 km depending on driving mix

Jag konstaterar att det är "very cold" ofta där jag bor, men förmodligen inte så ofta i Göteborg
Förvärmer man medan nätansluten borde det bli betydligt bättre kalkyl än så. Om nu benz har den funktionen
 
Hur mycket energi drar batteriförvärmningen en kall dag innan bilen kan ta laddning ordentligt?
Är det värt det ur ett tidsperspektiv?
Kallt batteri laddar lite längre men du behöver ladda lite mindre kWh då du inte gjort av med något för förvärmning.
Och tvärt om, det gör inget att du bränner av några kWh på förvärmning för det ladda så väldigt mycket fortare.
 
Hur mycket energi drar batteriförvärmningen en kall dag innan bilen kan ta laddning ordentligt?
Är det värt det ur ett tidsperspektiv?
Kallt batteri laddar lite längre men du behöver ladda lite mindre kWh då du inte gjort av med något för förvärmning.
Och tvärt om, det gör inget att du bränner av några kWh på förvärmning för det ladda så väldigt mycket fortare.
Man kan räkna med 3-5kWh att förvärma en elbil när det är >-10c och det tar ungefär 30-40 minuter. Detta förutsätter att du har en 11kW laddare till bilen (annars tar den ström från batteriet för att värma kupen).
 
Man kan räkna med 3-5kWh att förvärma en elbil när det är >-10c och det tar ungefär 30-40 minuter. Detta förutsätter att du har en 11kW laddare till bilen (annars tar den ström från batteriet för att värma kupen).
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
 
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
förvärma ger alltid kortast laddtid om man snabbladdar
 
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?

Att förvärma med någon kw innan man kommer till laddaren gör att man får full laddspeed nästan direkt, motför att ladda långsamt och stegvis öka när batteriet är varmt.

Det gör att man laddar mycket fortare.

Har man dessutom kört hårt, dvs motorväg, kanske batteriet inte behöver så mycket extra värme
 
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
Vår bil har inte batterivärme och kör man i normal vinter (-20 C) så är det STOR skillnad i laddhastighet om man kört mjukt och fint eller om man brassAt hElvet.
Med andra ord; det är värt att offra några kW för att få högre laddhastighet.
 
Jag har ingen aning om min bil har nån förvärmning innan laddning. Det brukar dröja några sekunder och sen ligger det på 145-150 kW. När man når 80% har det trillat ner till 50 kW och då är det ingen idé att sitta och vänta.
 
Enligt Tesla club sweden går tydligen förvämning av batterier sönder väldigt ofta för många. Jag saknar det i min bil. Den drar ju mycket mer med 10 minus och över men
Som sagt. Om den går sönder så lätt är det inget jag saknar
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top