Elbil eller inte?

Jag ska lansera en strålningsfri LED-lampa. Eller ja den kommer ju kanske inte att kunna kallas LED. Eller lampa.
Men den kommer bli väldigt energisnål.

Men back on topic: Är det någon som är sugen på en Rivian R2?
Mer detaljer kommer imorgon och Europalansering förväntas under 2027.
Nja - tickar inte igång några endorfiner för min personliga del. Kommer nog att byta bil efter kommande årsskifte och just nu är det väl Zeekr 7GT, BMW i3 (om Touringmodellen skulle hinna lanseras) eller Volvo EX60 som ligger bäst till av kandidaterna för rollen som nästa generations rövfraktare i vårt lilla hushåll...
 
Nja - tickar inte igång några endorfiner för min personliga del. Kommer nog att byta bil efter kommande årsskifte och just nu är det väl Zeekr 7GT, BMW i3 (om Touringmodellen skulle hinna lanseras) eller Volvo EX60 som ligger bäst till av kandidaterna för rollen som nästa generations rövfraktare i vårt lilla hushåll...
7GT ligger högst på min lista fn.
Tvåa ligger EV6 plus som man kan få riktigt bra pris på fn.
Ska byta någon gång juni-sept så får se vad det kommer för erbjudanden fram till dess. :)
 
7GT ligger högst på min lista fn.
Tvåa ligger EV6 plus som man kan få riktigt bra pris på fn.
Ska byta någon gång juni-sept så får se vad det kommer för erbjudanden fram till dess. :)
Jo, 7GT verkar sälja mycket bra för närvarande, det handlar om ca 250 tuss extra för att få de andra alternativen på min lista som jag tänker mig bilen. För de slantarna ska skillnaden i körupplevelse märkas ordentligt.

De som provat 7GT talar om en duktigt körglad upplevelse. Och det är inte mig emot, däremot vill jag nog kolla upp bagageutrymmet innan jag bestämmer mig. Vi lär köra med hundbur något eller några år till vilket naturligtvis blir en begränsande faktor.

Men - en 7GT Privilege med dragkrok på köpet vore ju inte fel 🙂 Hoppas kan man ju alltid…
 
Jo, 7GT verkar sälja mycket bra för närvarande, det handlar om ca 250 tuss extra för att få de andra alternativen på min lista som jag tänker mig bilen. För de slantarna ska skillnaden i körupplevelse märkas ordentligt.

De som provat 7GT talar om en duktigt körglad upplevelse. Och det är inte mig emot, däremot vill jag nog kolla upp bagageutrymmet innan jag bestämmer mig. Vi lär köra med hundbur något eller några år till vilket naturligtvis blir en begränsande faktor.

Men - en 7GT Privilege med dragkrok på köpet vore ju inte fel 🙂 Hoppas kan man ju alltid…
Ja, det lutar nog åt en privilege.
Jag vill ha AWD men jag skulle faktiskt inte vilja ha alla hästarna.
5-6 sekunder till hundra räcker gott iom att frun också skall köra den.
Nåväl, den ska iaf testas när den kommer. :)
 
Jo, 7GT verkar sälja mycket bra för närvarande, det handlar om ca 250 tuss extra för att få de andra alternativen på min lista som jag tänker mig bilen. För de slantarna ska skillnaden i körupplevelse märkas ordentligt.

De som provat 7GT talar om en duktigt körglad upplevelse. Och det är inte mig emot, däremot vill jag nog kolla upp bagageutrymmet innan jag bestämmer mig. Vi lär köra med hundbur något eller några år till vilket naturligtvis blir en begränsande faktor.

Men - en 7GT Privilege med dragkrok på köpet vore ju inte fel 🙂 Hoppas kan man ju alltid…

Ja, att kunna ha hundbur till våra två flattar var ganska avgörande, samtidigt som jag gärna undvek traditionell kombi (har haft lite väl många på raken).
Denna var en acceptabel kompromiss, samtidigt en riktigt behaglig kärra med gott om pulver.

IMG_2719.jpeg
 
Ja, att kunna ha hundbur till våra två flattar var ganska avgörande, samtidigt som jag gärna undvek traditionell kombi (har haft lite väl många på raken).
Denna var en acceptabel kompromiss, samtidigt en riktigt behaglig kärra med gott om pulver.

View attachment 526527
Precis, det är en bra bil med goda utrymmen👍 Nu har vi en japansk spets så den kräver lite mindre utrymme än ett par Flattar.

Ja, det lutar nog åt en privilege.
Jag vill ha AWD men jag skulle faktiskt inte vilja ha alla hästarna.
5-6 sekunder till hundra räcker gott iom att frun också skall köra den.
Nåväl, den ska iaf testas när den kommer. :)
Ja, det är ju hål i huvudet från Zeekr att inte köra som med 001 och låta mellanmodellen vara fyrhjulsdriven men utan luftfjädring och lite enklare lull-lull.

Jag kan trösta Dig med att vår 001 är väldigt snäll på gasen i standardläget, däremot i sportläget vill den verkligen iväg med språng. Så Ni lär nog hitta något som passar Er båda :)
 
Ja, det lutar nog åt en privilege.
Jag vill ha AWD men jag skulle faktiskt inte vilja ha alla hästarna.
5-6 sekunder till hundra räcker gott iom att frun också skall köra den.
Nåväl, den ska iaf testas när den kommer. :)
Fast att ha ”för många” hästar är ju egentligen inget problem, i körläge eco eller normal är i alla fall EV6GT hur snäll som helst (antar 7GT är ganska lik).

Eco: 286 hk
Normal: 430 hk
Sport: 430 hk (mer gasrespons)
GT: 585 hk (ännu mer gasrespons…)
 
Fast att ha ”för många” hästar är ju egentligen inget problem, i körläge eco eller normal är i alla fall EV6GT hur snäll som helst (antar 7GT är ganska lik).

Eco: 286 hk
Normal: 430 hk
Sport: 430 hk (mer gasrespons)
GT: 585 hk (ännu mer gasrespons…)
Ja, som också roffe_s skriver, så kanske det finns något läge med "normal" prestanda.
Dessa verkar finnas:
Comfort, Eco, Sport, Snow och Individual.
Någon av dem borde ju vara snäll nog för frun. :)
 
Ja, som också roffe_s skriver, så kanske det finns något läge med "normal" prestanda.
Dessa verkar finnas:
Comfort, Eco, Sport, Snow och Individual.
Någon av dem borde ju vara snäll nog för frun. :)
Mmm, Comfort och Eco (som jag aldrig tror jag provat) är mycket snälla, sport aggressivt. Jag kör oftast Individual, med sport chassiinställning men gasrespons typ comfort. Då har jag tidigt ingrepp för fyrhjulsdrift och lite stramare chassi men kan enkelt köra mjukt och försiktigt. Funkar jättebra i vardagslag, både för mig och min bättre hälft. Som för övrigt älskar vår PS2 på grund av den permanenta fyrhjulsdriften!

Snow är klippstabilt men av någon outgrundlig anledning tillåter Zeekr inte farthållare med det läget. Synd, men Zeekr är fullt medvetna om att vi ägare inte är helt nöjda med det valet. Kanske är ändrat på 7GT, jag hoppas i alla fall på en OTA som fixar denna typ av onödiga storebrorsfasoner :)
 
Last edited:
Glöm kylflänsarna hemma ?
 
Glöm kylflänsarna hemma ?
Den blev varm till slut iaf!

Finns det för övrigt något belägg för påståendet i artikeln att bensin och dieselbilar brinner oftare än batteribilar? Jag förutsätter att de inte räknar antal utan procent av beståndet.
 
Den blev varm till slut iaf!

Finns det för övrigt något belägg för påståendet i artikeln att bensin och dieselbilar brinner oftare än batteribilar? Jag förutsätter att de inte räknar antal utan procent av beståndet.

Det sägs ofta så och det är säkert sant statistiskt sett till antalet bilar men jag misstänker att dom inte har tagit hänsyn till ålder på bilarna.

Att gamla 70-talare med uttorkade bränsleslangar tar eld bör ju inte jämföras med nästan nya elbilar.
 
Den blev varm till slut iaf!

Finns det för övrigt något belägg för påståendet i artikeln att bensin och dieselbilar brinner oftare än batteribilar? Jag förutsätter att de inte räknar antal utan procent av beståndet.
Jo det är rätt vanligt att bensin och dieselbilar brinner.
Skillnaden är att bensin och dieselbilar brukar börja brinna under körning. Ett rör brister / börjar läcka och bensin, diesel eller kylkompressorolja (ACn) antänds när det träffar avgasrör.
Det "nya" med Elbilarna är att de dessutom börjar brinna parkerade.
Jag har aldrig sett en brinnande elbil.
Jag har sett två brinnande lastbilar. Den första var en lastbil i Turkiet ca 1977 med brand i ett hjul när vi körde om. Överhettad bromstrumma gör att fettet i lagren till slut fattar eld. Bilen körde på. Osäker om föraren fattat han hade brand i ett hjul i släpet.
Det var i bergig terräng. Det gäller att motorbromsa. Tror Volvo lastbilen jag liftade med hade någon specialutrustning för extra motorbroms. Det fanns också felaktigt av mig kallade "Teslabromsar" rätt ska vara Telmabromsar till lastbil. Bromsenergin togs upp av en generator på hjulaxeln och elenergin värmde luftkylda elvärmelement under flaket om jag fattat rätt.
Tack GuW #12580 :Bugar
Den andra var en last bil i Sverige. På 2000-talet utanför Enköping. Den stod stilla med brand under hytten och upp i hytten. Startat vid motorn gissar jag. Många andra hade redan stannat och sprutade med brandsläckare. Jag kröp förbi med min bil samtidigt som jag hörde Räddningstjänstens sirener och mötte Brandbilarna strax efter.
 
Last edited:
Det fanns också så kallade Teslabromsar till lastbil. Bromsenergin togs upp av en generator på hjulaxeln och elenergin värmde luftkylda elvärmelement under flaket om jag fattat rätt.

Den hette inte Tesla, men väl Telma-broms.

Ett franskt system som fungerade riktigt bra, troligen för att det grundar sig i funktionen av en kortsluten elektrisk krets......
Såna är fransmännen experter på :ROFLMAO:
 
Den blev varm till slut iaf!

Finns det för övrigt något belägg för påståendet i artikeln att bensin och dieselbilar brinner oftare än batteribilar? Jag förutsätter att de inte räknar antal utan procent av beståndet.
Norge är nog bra att se mot när det gäller statistik då det i 2025 var 32% elbilar som rullar på vägarna. Oftast är det 12 voltssystemet som startar bränder i elbilarnas interiör. Över 90% av bränderna i bilar (som inte krockat) 2025 var i Diesel/bensinbilar. Finner dessvärre inga tal på hur gamla bilarna som brinner är men man kan väl misstänka att äldre bilar är kraftigt överrepresenterade.


"Hittil i år har brannvesenet rykket ut til 603 bilbranner der det ikke var en trafikkulykke i forkant, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB.

Over 90 prosent av disse bilbrannene gjaldt bensin- og dieselbiler."


1774338631196.png
 
Norge är nog bra att se mot när det gäller statistik då det i 2025 var 32% elbilar som rullar på vägarna. Oftast är det 12 voltssystemet som startar bränder i elbilarnas interiör. Över 90% av bränderna i bilar (som inte krockat) 2025 var i Diesel/bensinbilar. Finner dessvärre inga tal på hur gamla bilarna som brinner är men man kan väl misstänka att äldre bilar är kraftigt överrepresenterade.


"Hittil i år har brannvesenet rykket ut til 603 bilbranner der det ikke var en trafikkulykke i forkant, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB.

Over 90 prosent av disse bilbrannene gjaldt bensin- og dieselbiler."


View attachment 526958
Jag såg inget om antalet försäkringsbedrägerier eller anlagda bränder i förorterna.
 
Vi diskuterade skrotpremie för elbilsköp i någon tråd för några veckor sedan men nu hittar jag inte den diskussionen.

Den nya elbilspremien går i alla fall att söka nu och det verkar som att det där med skrotpremie helt tagits bort.
Vem kan söka?
Plats: Du ska bo i en landsbygdskommun eller i ett annat område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

Inkomst: Ingen i hushållet får ha en så hög inkomst att de betalar statlig inkomstskatt. Hushållets samlade inkomst får inte överstiga 80 procent av medelinkomsten i Sverige.

Fordonshistorik: Ingen i hushållet får ha ägt eller leasat en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna innan ansökan.


 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top