Kan vara att chassiet var kortare då eller om det är styret (modell) som gör att det känns som att man sitter längre bak?
Det där kan mycket väl ha med hur fjädringen är justerad fram, och bak. Kolla så att du har rätt 'sag' bak och en väl intrimmad framfjädring. För mjukt /slappt bak gör att hojens bakdel sjunker (chopper style)
450 nu och den är för stor för mig. Att då försöka köra med en ännu större är att gå åt fel hål.
Ja, en 450 är för stor för mig med på småstigar i skogen. På en bredare bana, som tex Stångebroslaget, blir en 450 lämpligare, eller på en större motocrossbana. I skogen behöver du framför allt kunna manövrera hojen, som Stenmark i slalom, inte som Harley nerför en störtloppsbacke
Med tipset att köra en större / tyngre hoj, helst en supertung glidarhoj, menar jag som ett komplement för din balans och kontroll, gällande motorcykelkörning i allmänhet. Jag menar INTE att du ska köra enduro med en tyngre hoj.
Vad som händer när du kör en tyngre hoj är att du 'programmerar' dig själv för en tyngre dimension, en ny dimension. Du kanske inte inser det nu, men alla körstilar på motorcykel bygger på varandre och kompletterar varandra så att du blir bättre på samtliga. Hur?
Genom att din motorik, dvs vilka minnen din ryggmärk samlar på sig, får öva med alla tänkbara förutsättningar på två hjul. Som exempel vill jag ta mig själv; jag körde min KLX230 på vägar och lite grus, jag vågade inget annat. När jag senare började med enduro (med KTM 350) på Tuvängen märkte jag en väsentlig skillnad i hur jag körde min KLX på vägarna.
Senare köpte jag en Royal Enfield, glidarhoj som jag också skjutsade min Camilla på. Det tog mig till ytterligare en dimension i min generella motorik på hoj. Så för varje växling mellan olika hojtyper, och kännedom om hur varje fungerar, så har min förmåga på hoj överlag blivit säkrare. Denna utveckling har gjort mig till en bättre motorcyklist. Liknande gällde bilkörningen tidigare i mitt liv.
Nu kör jag mest min 2015 Harley Duna Wilde Glide, en ganska tung chopper, jag sitter ganska lågt med benen frammåt. Det går alltså inte att resa sig
Detta har resulterat i att jag tycker min KTM 450 (min andra endurohoj) numer känns som en moped. Jag har en 450cc Caballero Rally som numer också känns väldigt 'lätt' fast den väger 160 kg.
Så principen borde väl bli; kör mer hoj av olika slag, och din förmåga på hoj blir bättre, i samtliga fall.