Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag kan tipsa om appen MXbuddy. Den kräver lite manuella inställningar men kostar bara 99 en gång, inga månadsavgifter därefter. Den läser data direkt från Garmin eller Polar och kan ge varv och mellantider. Problemet är att de flesta klockor mäter bara GPS med 1hz, vilket duger för varvtider men ingen analys av spårval.
Jag undrar om det var den som jag fick en dragning av i depån vid ett tillfälle för nåra veckor sedan?

Oavsett verkar den riktigt bra om man vill ha ha koll på sina varvtider. Man kan väl även tävla mot andra i den även om man inte är där samtidigt. Alltså, typ att man har (skapat) en grupp och sedan delar alla medlemmar sin körning på de olika banorna i den. På så sätt kan man jämföra körningen och se på banan vart man tappar tid mot andra?

Last edited:
Jag undrar om det var den som jag fick en dragning av i depån vid ett tillfälle för nåra veckor sedan?

Oavsett verkar den riktigt bra om man vill ha ha koll på sina varvtider. Man kan väl även tävla mot andra i den även om man inte är där samtidigt. Alltså, typ att man har (skapat) en grupp och sedan delar alla medlemmar sin körning på de olika banorna i den. På så sätt kan man jämföra körningen och se på banan vart man tappar tid mot andra?
Givet att man använder samma app så ja. MXbuddy är lite mer primitiv, men de flesta andra kostar 50-100 i månaden istället.

Jag tvekade lite först, för jag vet hur det kan kännas efteråt…

…men nu har jag iaf testat en yamma 250 4t (2024) och jag skulle vilja uttrycka det som att jag fick uppleva en helt annan värld.

Vi bytlånade i skogen och skulle sedan köra iväg. Jag behövde göra en 180-gradare runt ett träd och välte nästan. Hojen kändes som en pyggme jämfört mot min. Superbrant vinkel i gaffeln och svängradien var svinkort och det här gjorde såklart hojen väldigt mycket mer lättsvängd än min. När jag väl kom iväg i skogen så satt såklart alla reglage (enl. mig) på fel ställen men det som utmärkte sig mest var hur lätt den kändes att köra.

Jag skulle vilja säga att hojen var, (kanske mest av allt) liten, lättkörd och rapp. Ljudet från insprutningen lät konstigt. Beroende på hur mycket jag gasade så var typ tre olika ljud. En annan (bra) grej som jag kände var att växelspaken satt mycket högre upp. Kanske något jag behöver justera på min.

När jag kom tillbaka till depån så snackade vi lite om grejerna och jag fick snart höra att hjulbasen var nog olika och det kunde vara orsaken till min upplevda känsla. I lite mer klarspråk så kändes min (i jämförelse) som farsans HD-chopper och hans 250 som en BMX. Trodde nog inte att skillnaden skulle vara så stor.

Last edited:
Mer teknikträning, kurvtagning och spårval.
Jag körde med en gammal VM-förare och fick en hel del tips. Återkommande var blicken (längre fram) och mer gas.

Jag fick även lära mig att bromsa samtidigt som jag gasade. Väldigt annorlunda känsla i början men efter lite mer övning, visade det sig att den här tekniken stabiliserade hojen. Det fungerade extra bra i branta nedförsbackar där man inte ville dra in kopplingen och sladda ner på bakbromsen.

Det tog många vändor innan jag hittade känslan men när jag väl lyckades så tjoade både jag och tränaren. Tydligen så syntes det lika tydligt som det kändes när jag gjorde på rätt sätt. Man kan med fördel testa det här på platten för att hitta känslan.

Annars fick jag träna på att ta innerspåret istället för att ligga i vallen och trycka. Tittar man på varvtiderna så är det ganska stor skillnad. Man kanske inte tänker på det men det blir många fler meter om man alltid ligga där ute. Ligger man i yttern så behöver man ju gasa betydligt mer. Samtidigt blir spårvalet viktigare på innern. Där är det viktigt att bromsa klart allt innan sväng och sedan öppna inan apex och hela vägen ut.
Blicken, blicken, blicken.

Svårt att våga börja gasa innan man svänger men när man lyckas så känns det så rätt. Just för själva stabiliteten behövs det inte så mycket gas men vågar man inte och väljer att rulla så blir det bara halare. Ju mer jag vågade gasa desto bättre gick det. Kom ihåg att sitta på tanken. Svårt men riktigt roligt. 🤩

Last edited:
Hittade en bra film som förklarar ganska väl hur man kommer igång med enduro/motocross.

Det är en del reklam (KTM) i den men ser man förbi det så går de igenom allt från utrustning, olika motorval, grunderna i position och kurvtagning. Jag har tragglat det här en hel del och känner igen mycket av vad de pratar om. Tycker nog att de fångar det mesta för att komma vidare till nästa steg. Sedan är det som de säger i filmen, justera fjädringen och nöta, nöta, nöta och verkligen träna (inte bara köra) in tekniken.

Jag tycker det känns okej att det går långsam i början och tillåter man att utvecklingen får ta sin lilla tid så gör jag hellre så än "fort men fel" (i dubbel bemärkelse).

Last edited:
När jag kom tillbaka till depån så snackade vi lite om grejerna och jag fick snart höra att hjulbasen var nog olika och det kunde vara orsaken till min upplevda känsla. I lite mer klarspråk så kändes min (i jämförelse) som farsans HD-chopper och hans 250 som en BMX. Trodde nog inte att skillnaden skulle vara så stor.
Det kan ju skilja i hjulbasen, KTM har ganska bra med marginal att flytta bakhjulets position i svingen (är det 4-5 cm?). Men jag kollade just på motorcyclespecs och jämförde tidiga 2000-tals KTM endurohojar med senare 2022 EXC-F samt olika cc, och KTM verkar hittat sin sweetspot för ram och hjul på ganska precis 1485 mm +- ett par mm. Hojarna är kusligt lika i formerna med undantag just kring motorns montering i ramen då 500cc är märkbart större och tyngre än t ex 250cc.

Det du känner är skillnaden i motorn och dess fysiska inverkan på hojen, tror jag. Inte hjulbasen. Jag har nyligen börjar köra en av dom tyngre hojar som vi vågar sätta oss på, med 1700cc och 310 kg under mig övar jag både kryp och högfart på körskolans testbanor. Det går förvånansvärt bra. Har t o m kört lite grus med den ;)

Så igår kände jag att det var dags att ge mina endurohojar lite luft, jag tog en tur på min EXC-F 350 genom Södertälje till Enhörna och lekplatserna i skogarna där. Som du säger "kändes den som en BMX", väldigt lätt och hanterbar. Jag har inte kört nåt enduro eller mx i år på Tuvängen, men fan vet om jag inte blivit en bättre offroadare tack vare Harlyn.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025