Yamaha Ténéré 700

Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.
 
Ingen som ska sälja en Rally -23?
 
Last edited:
Dags för ny hoj? :)
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:


aldrig...
 
Last edited:
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:


aldrig...
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.
 
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.
Måste va hur skönt som helst att smeka ut bakhjulet på tvåan, trycka i trean och fyran utan att sladden avtar/avbryts! 🤪
 
Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.

Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.


Mvh
 
Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.


Mvh
Danke!

Lite kul är att min Virago har 43Nm i manualen så tror inte det är helt ovanligt med dessa specs för oljepluggar. Sover lite bättre om natten efter jag fick reda på detta. =)
 
Yamaha Center i Mölndal hade tydligen stängt ner. Trist, tyckte de hade bra service med gänget som tog över senaste 3-4 åren. Innan dess var det total katastrof.
 
CEC kållered tar över och dominerar. Kundservice = 5/5. Var där idag och köpte godis till min T7:a.

En kortare serviceredovisning kommer strax men först lite trailer:

Oljepluggen dras alltid med 43nm och brickan är en stor del av det. Den platta sidan skall vara mot bulten. Oljefiltret dras med 17nm och sedan "liiiiiiiiiiite till". Där har ni det, direkt från den trevliga Yamma meken.

Tändstiftsbyte görs med vanliga hylsor, en magnet används oftast för att fiska upp hylsan efter man dragit nya tändstiften. Han höll med om att det är jävligt trångt och att pluggarna är långa som fan.

Mer info kommer.
 
Last edited:
CEC kållered tar över och dominerar. Kundservice = 5/5. Var där idag och köpte godis till min T7:a.

En kortare serviceredovisning kommer strax men först lite trailer:

Oljepluggen dras alltid med 43nm och brickan är en stor del av det. Den platta sidan skall vara mot bulten. Oljefiltret dras med 17nm och sedan "liiiiiiiiiiite till". Där har ni det, direkt från den trevliga Yamma meken.

Tändstiftsbyte görs med vanliga hylsor, en magnet används oftast för att fiska upp hylsan efter man dragit nya tändstiften. Han höll med om att det är jävligt trångt och att pluggarna är långa som fan.

Mer info kommer.
Min personliga reflektion är ändå att (gäller alla fordonstyper):
1. Oljefiltret dras alltid för hand, aldrig med ett verktyg.
2. Oljepluggen dras aldrig med momentnyckel, man drar den för hand, och sedan "lite till" med ett verktyg, 1/8 till 1/4 varv brukar vara tillräckligt.

Och använder du momentnyckel, så dra för allt i världen inte med 43Nm!
Jag vet, Yamaha har det i manualen.
Men tillräckligt många har gjort oljebyten "by the book", med ny bricka och momentnyckel, och erfarit att man påfrestar gängorna i aluminiumtråget onödigt hårt.
Bifogar exempel på oljebyten som har skapat onödiga överraskningar åt ägarna, där gängorna i flera fall följt med oljepluggen.
Så personligen skulle jag inte drömma om att dra enligt manualen.
Håll oss uppdaterade om dina erfarenheter, alltid givande.

Oljeplugg_T7_2.jpeg

Oljeplugg_T7.jpg
 
@hannuse Håller med dig angående momentnyckel men mekanikern menar på att man gör något fel och drar ytterligare för hårt eller gör klassiska felet och låter det "klicka två gånger" med momentnyckeln.

Jag kommer att dra med momentnyckel men bara till 30nm. Kalla mig outlaw men detta är lösningen som jag kommer att göra, det känns bara för jävla tight med 43nm även om det säkert går fint också.

Följande punkter kommer ingå i min 1000 mila service idag.
* Byte av motorolja 2.6L
* Byte av oljefilter (kommer dras för hand)
* Byte av oljepluggsbricka (viktigt) (oljeplugg dras med 30nm med nyckel)
* Byte av bakre bromsklossar.

Varför inte bromsvätska eller kylarvätska? Nej, för att det är för tidigt. Bromsvätskan byter jag i sommar enskilt när jag har lust alt nästa år. Kylarvätska kommer jag vänta tills nästa år eller också göra enskilt mellan servicarna då det är lite mer meck än oljebyte.

Thats it.

Jag skall också göra så att jag skall dra oljepluggen "lite till manuellt" för att sedan utvärdera hur mycket mer 30nm faktiskt är. Kanske inte så stor skillnad?

Kuken att jag inte har en filternyckel hemma. Ska man våga köra skruvmejsel genom på det gamla filtret för att lossa det? Ska såklart prova att lossa för hand först.
 
Kuken att jag inte har en filternyckel hemma. Ska man våga köra skruvmejsel genom på det gamla filtret för att lossa det? Ska såklart prova att lossa för hand först.
Ta en skruvmejsel med "vass" klinga.
Slå med en hammare på mejseln mot filtrets kant, så nära motorblocket som möjligt.
Det fungerar för mig.
 
Oljepluggen lossnade mycket enkelt. brickan och gängerna ser helt i nyskick ut. Så jag tror verkligen inte 43nm är något problem med bricka, men ska ändå dra för hand och sedan 30-35nm med nyckel.

Nu måste jag åka till Biltema för filtret sitter hårt, provade dra för hand med handskar och med polygrip men jag måste ändå ha nyckel för framtida byten.

Paus...
 
Filtret sitter, åker till Biltema för att köpa en sån hatt man kan sätta på. De har bara kukade bilfilter så jag köper en oljefiltertång.

Kommer hem och den greppar inte, fel storlek.

Blev till att köra en mejsel igenom och dra runt, funkade fint men ska beställa en korrekt hylsa på nätet tills nästa gång.
 
Ok. Resultat moment vs hand.

Drar oljepluggen för hand. Det är en mycket mjuk rotering och man känner hur ringen kläms åt. Det tar stopp och jag drar liiite till bara helt för hand manuellt.

Ställer in moment på 40nm och det klickar direkt.

Jag skiter i att försöka ställa in nyckeln på exakt 43nm utan är nöjd som läget är.

Nästa gång: Momentnyckel och 43nm.

Eventuellt är min momentnyckel trasig eller mitt minne dåligt för jag har för mig att jag drog mer förra gången med momentnyckeln...
 
Olje och filterbyte klart.

Pappa Kurt berättar för mina lärljungar.

Brickan är otroligt mjuk. Min känsla efter att ha bytt nu TVÅ gånger är att:

43nm med nycket = helt OK.
Dra för hand tills det tar stopp och lite till = OK.

Nu ska jag åka tillbaka till BilKukTema och byta min oljefilternyckel mot lite Brakeclean och byta klossar ikväll.



En gammal skröna är att använda olivolja eller WD-40 på bromsklossarna för att få dem att glida in, gör inte det grabbar! (obs, detta är ironi om någon nybörjare läser. Gör alltså INTE detta).
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top