Yamaha Ténéré 700

Kanske har gått på reklamen men fått bilden att DMD serien ska vara bland det bästa men kostar därefter. Tar en investering i taget just nu... ;-)
Nu finns den i en uppdaterad utgåva:

Chigee_6.png
 
Väldigt sugen på att gå från asfalt till grus, åker MT-09 idag, ska provköra en T7a hos ÅF snart. Stor nedgång i effekt som kanske blir tråkigt på asfalt men min tanke är att åka mest grus/skog, jag var ju nöjd med min MT-07a när den första kom 2014 eller om det var 2015. Nu till en av mina funderingar, såg att tenere kom med uppdaterad fjädring 2024 på standard tenere, sen finns ju extreme varianten också. Någon som testat båda och kan bidra med åsikt om det är värt att lägga extra pengar på en Extreme? Jag har en trimmad surron som jag kör med i skogen i full patte över sten och rötter tills händerna domnar. Det är ju så klart en otrolig skillnad på el-moppen på 65-70 kg och teneren på straxt över 200kg och ska kanske inte jämföras, men jag vill ju inte bli besviken på fjärdingen som jag förstår har varit ett problem på teneren.
 
Väldigt sugen på att gå från asfalt till grus, åker MT-09 idag, ska provköra en T7a hos ÅF snart. Stor nedgång i effekt som kanske blir tråkigt på asfalt men min tanke är att åka mest grus/skog, jag var ju nöjd med min MT-07a när den första kom 2014 eller om det var 2015. Nu till en av mina funderingar, såg att tenere kom med uppdaterad fjädring 2024 på standard tenere, sen finns ju extreme varianten också. Någon som testat båda och kan bidra med åsikt om det är värt att lägga extra pengar på en Extreme? Jag har en trimmad surron som jag kör med i skogen i full patte över sten och rötter tills händerna domnar. Det är ju så klart en otrolig skillnad på el-moppen på 65-70 kg och teneren på straxt över 200kg och ska kanske inte jämföras, men jag vill ju inte bli besviken på fjärdingen som jag förstår har varit ett problem på teneren.
Hade första utgåvan av T7:an, och har nu en WR som har gaffeln från KYB.
Det är framförallt gaffeln som jag märker skillnad på, den är ju justerbar på ett helt annat sätt än på den äldre standardvarianten.
Nu både är och kör jag som en gubbe, men jag märker skillnad, speciellt när den "fjädrar tillbaka" (kan inte förklara det bättre, retur kanske det kallas).
Nu har jag ingen kompetens på fjädringsjustering, en jag har fått hjälp att justera in den, och tycker att den känns lite "fastare" och mindre "svampig" än den tidigare varianten.
Så är du lite mer krävande, och dessutom kanske har kompetens att justera in en fjädring, då tycker jag att valet är enkelt.
Har tyvärr inte mer kvalitativ input än så.
Personligen hade jag köpt en 2025:a och fått nya displayen och framlyset (finns tyvärr ingen WR i 2025-års utgåva).
 
Hade första utgåvan av T7:an, och har nu en WR som har gaffeln från KYB.
Det är framförallt gaffeln som jag märker skillnad på, den är ju justerbar på ett helt annat sätt än på den äldre standardvarianten.
Nu både är och kör jag som en gubbe, men jag märker skillnad, speciellt när den "fjädrar tillbaka" (kan inte förklara det bättre, retur kanske det kallas).
Nu har jag ingen kompetens på fjädringsjustering, en jag har fått hjälp att justera in den, och tycker att den känns lite "fastare" och mindre "svampig" än den tidigare varianten.
Så är du lite mer krävande, och dessutom kanske har kompetens att justera in en fjädring, då tycker jag att valet är enkelt.
Har tyvärr inte mer kvalitativ input än så.
Personligen hade jag köpt en 2025:a och fått nya displayen och framlyset (finns tyvärr ingen WR i 2025-års utgåva).
Tack för bra svar, känns ju som att det är befogat att kosta på bättre fjädring om du märker skillnad trots lugnare körning. Jag siktar nog på en 2024 extreme om provkörningen faller mig i smaken :)
 
Väldigt sugen på att gå från asfalt till grus, åker MT-09 idag, ska provköra en T7a hos ÅF snart. Stor nedgång i effekt som kanske blir tråkigt på asfalt men min tanke är att åka mest grus/skog, jag var ju nöjd med min MT-07a när den första kom 2014 eller om det var 2015. Nu till en av mina funderingar, såg att tenere kom med uppdaterad fjädring 2024 på standard tenere, sen finns ju extreme varianten också. Någon som testat båda och kan bidra med åsikt om det är värt att lägga extra pengar på en Extreme? Jag har en trimmad surron som jag kör med i skogen i full patte över sten och rötter tills händerna domnar. Det är ju så klart en otrolig skillnad på el-moppen på 65-70 kg och teneren på straxt över 200kg och ska kanske inte jämföras, men jag vill ju inte bli besviken på fjärdingen som jag förstår har varit ett problem på teneren.
Jag gick åt andra hållet , jag hade en -23 T7a ifjol som jag köpte ny vintern 23-24 , men jag sålde den i slutet på förra sommaren och köpte en MT-09 istället.
Jag hade problem med luftströmmarna på sidan av rutan på min T7a, provade olika rutor och luftavvisare man sätter på sidan med men fick aldrig riktigt till det, blev brusande missljud i hjälmen runt 90-100kmh , försvann dock helt när jag ställde mig upp, då var det bara vindbruset på hjälmen , jag är 184cm.
Eftersom jag kom fram till att jag körde mest asfalt med den och inte tog mig ut så mycket på grusvägar och i skogen så kände jag att jag lika gärna kunde ha en mer asfaltsorienterad hoj.
Effekten var jag dock inte missnöjd med på T7an, fullt tillräckligt på den typen av hoj och gör inte bort sig på 110-väg heller .
Och sån körning som jag kör i skogen hemmavid så kändes den för stor och tung för mig och mina begränsade endurokunskaper.
Så nu har jag MT-09an som vardagshoj och en WR250r för körning i skogen
 
Jag gick åt andra hållet , jag hade en -23 T7a ifjol som jag köpte ny vintern 23-24 , men jag sålde den i slutet på förra sommaren och köpte en MT-09 istället.
Jag hade problem med luftströmmarna på sidan av rutan på min T7a, provade olika rutor och luftavvisare man sätter på sidan med men fick aldrig riktigt till det, blev brusande missljud i hjälmen runt 90-100kmh , försvann dock helt när jag ställde mig upp, då var det bara vindbruset på hjälmen , jag är 184cm.
Eftersom jag kom fram till att jag körde mest asfalt med den och inte tog mig ut så mycket på grusvägar och i skogen så kände jag att jag lika gärna kunde ha en mer asfaltsorienterad hoj.
Effekten var jag dock inte missnöjd med på T7an, fullt tillräckligt på den typen av hoj och gör inte bort sig på 110-väg heller .
Och sån körning som jag kör i skogen hemmavid så kändes den för stor och tung för mig och mina begränsade endurokunskaper.
Så nu har jag MT-09an som vardagshoj och en WR250r för körning i skogen
jo har läst en del om vindbrus, jag har haft problem med det på alla mina hojar, har dock aldrig haft hoj med ruta. Jag har löst det med in earlurar till intercommen och musik. T7an är helt klart för stor och tung för att köras i samma spår där jag kör surron. men något roligt i skogen bör man ju kunna hitta.
 
jo har läst en del om vindbrus, jag har haft problem med det på alla mina hojar, har dock aldrig haft hoj med ruta. Jag har löst det med in earlurar till intercommen och musik. T7an är helt klart för stor och tung för att köras i samma spår där jag kör surron. men något roligt i skogen bör man ju kunna hitta.
Jag har inga problem med det på MT-09an som saknar ruta , där får jag luftströmmen i bröstet , på T7an blev det turbulens bakom rutan istället
 
Jag har inga problem med det på MT-09an som saknar ruta , där får jag luftströmmen i bröstet , på T7an blev det turbulens bakom rutan istället
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Jo jag provade ta bort rutan också utan större skillnad , men jag fick som för mig att det kom från den lilla frontkåpa som sitter runt lyset
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Jag har en något högre ruta från Puig, och det är perfekt, noll vindbrus.
Men jag är dock endast 178cm i rocken, och rygglängden kan naturligvis göra skillnad, jag kanske är lite Tornedalslapp?
Men, rutan gjorde hela skilnaden för mig.
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Köpte en Puig sportruta till min 23 som är lägre än än originalrutan men
det var ingen större skillnad jämfört med originalrutan,mycket turbulens.

Provade istället med att montera förhöjningsfästen där man kan höja o sänka rutan.
Kör nu med originalrutan höjd ca 5-7 cm och det funkar bra.

(Är 180cm lång)
 
Köpte en Puig sportruta till min 23 som är lägre än än originalrutan men
det var ingen större skillnad jämfört med originalrutan,mycket turbulens.

Provade istället med att montera förhöjningsfästen där man kan höja o sänka rutan.
Kör nu med originalrutan höjd ca 5-7 cm och det funkar bra.

(Är 180cm lång)
Ja jag provade också såna skenor att höja originalrutan med, men det hjälpte inte , tror jag va precis misslagomt lång för den hojen och kanske kass hjälm med ?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top