Yamaha Ténéré 700

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.

View attachment 497296

Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.

View attachment 497297

Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.

View attachment 497298

Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.

View attachment 497299

Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.

Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul! :cool:

Utan att läst då mycket så fattar jag det som att den där grejen är en egen skärm med GPS hastighetsmätare, egna däcktryckssensorer och som sen också kan hämta info från hojen via OBD-uttaget men även kan spegla skärmen på telefon?

Ibland är ju telefon bra att ha vid navigering (satellitbilder från Min karta eller Google Maps) speciellt om man ska ta sig till jordaxelns centrum Kainulasjärvi ensam på snöskoter ospårat och inser att skoterleden på kartan jag skulle köra inte funnits i verkligheten på minst ca 20 år. Fick använda Garmin Montanan för att navigera efter skogsvägar, traktorvägar och sen ha telefon för att få en uppfattning om terrängen via satellibildert för att se öppningar och naturliga passager i terrängen. Vet att man kan prenumerera på Birdeyes från Garmin för satellitbilder men har man det i telefon så kan man väl använda det.

Man borde ju nästan med en sån där skärm kunna skippa GPS:en och köra navigeringen direkt från telefon för jag utgår ifrån att det finns GPS-appar och kartor som OSM mm att ha till telefon då väl bla Itchy Boots använder platta för navigering. Behöver man inte bry sig om att telefonen fysiskt ska klara miljön öpnars ju möjligheterna helt klart för att ha den vid navigering, har du koll på om skärmens GPS-antenn hjälper telefonen för positioneringen eller är den bara för hastighetsmätare?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Utan att läst då mycket så fattar jag det som att den där grejen är en egen skärm med GPS hastighetsmätare, egna däcktryckssensorer och som sen också kan hämta info från hojen via OBD-uttaget men även kan spegla skärmen på telefon?

Ibland är ju telefon bra att ha vid navigering (satellitbilder från Min karta eller Google Maps) speciellt om man ska ta sig till jordaxelns centrum Kainulasjärvi ensam på snöskoter ospårat och inser att skoterleden på kartan jag skulle köra inte funnits i verkligheten på minst ca 20 år. Fick använda Garmin Montanan för att navigera efter skogsvägar, traktorvägar och sen ha telefon för att få en uppfattning om terrängen via satellibildert för att se öppningar och naturliga passager i terrängen. Vet att man kan prenumerera på Birdeyes från Garmin för satellitbilder men har man det i telefon så kan man väl använda det.

Man borde ju nästan med en sån där skärm kunna skippa GPS:en och köra navigeringen direkt från telefon för jag utgår ifrån att det finns GPS-appar och kartor som OSM mm att ha till telefon då väl bla Itchy Boots använder platta för navigering. Behöver man inte bry sig om att telefonen fysiskt ska klara miljön öpnars ju möjligheterna helt klart för att ha den vid navigering, har du koll på om skärmens GPS-antenn hjälper telefonen för positioneringen eller är den bara för hastighetsmätare?
Jag stöter på sammaproblematik på mina turer, speciellt med snöskoter.
Leden som finns på kartan har funnits en gång i tiden, men kan vara borta sedan länge.
I det militära fick man ju lära sig att om kartan inte stämmer överens med verkligheten, då är det kartan som gäller :)
Men det är en klen tröst när man är där i verkligheten.

Vad jag förstår så använder den telefonens GPS för navigeringen, detta eftersom den speglar in datat därifrån via Carplay eller Android Auto.
Så har du ingen telefon ansluten, då har du inga appar i den heller (förutom det egna gränssnittet med hastighet, däcktryck, kamerabild mm.).
Så den har ingen egen möjlighet till att installera appar eller kartor för navigering.
Men allt som fungerar i telefonen, fungerar i displayen, i princip.
Så du kan köra navigeringsappar som hanterar kartor i offline-läge, och då bli oberoende av mobilnätet, och dämed skippa GPS:en.
Finns lite FAQ om den här:

Rent teoretisk sett borde man kunna använda den som hastighetsmätare vid ombyggda skapelser där man har svårt att få sånt att fungera.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ett av skälen till att jag har en T7 är nog att den är ganska analog utan en massa elektronik
påhitt.
En elektronik sak jag däremot är sugen på är en offroaddongel från LSK som gör att ABS inställningarna behålls vid omstart,otroligt att Yamaha inte gjorde det från fabrik på 23 modellen.
Håller med 100%. Sjukt irriterande med ABS vid omstart.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ett av skälen till att jag har en T7 är nog att den är ganska analog utan en massa elektronik
påhitt.
En elektronik sak jag däremot är sugen på är en offroaddongel från LSK som gör att ABS inställningarna behålls vid omstart,otroligt att Yamaha inte gjorde det från fabrik på 23 modellen.
Jag har fått en indikation att det beror på att ett regelverk styr vilka så kallade säkerhetsfunktioner som måste var aktiva vid start av fordonet.
Sedan får man som förare aktivt välja bort dom, men vid nästa omstart ska dom vara aktiva igen, eftersom det kan till exempel ha skett ett förarbyte.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag har fått en indikation att det beror på att ett regelverk styr vilka så kallade säkerhetsfunktioner som måste var aktiva vid start av fordonet.
Sedan får man som förare aktivt välja bort dom, men vid nästa omstart ska dom vara aktiva igen, eftersom det kan till exempel ha skett ett förarbyte.
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Ja, det kan vara japansk, eller så är det bara en påhitt för att försöka bortförklara sig.
Försökte att få alla funktioner som irriterar mig på den nya (japanska) bilen bortprogrammerade, eller i alla fall förändrade vid uppstart, men då hänvisade man till detta argument, så det var detta som väckte min fundering.
Men det kanske inte alls gäller hojar, och hur som helst så är det som ni säger, väldigt irriterande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har fått en indikation att det beror på att ett regelverk styr vilka så kallade säkerhetsfunktioner som måste var aktiva vid start av fordonet.
Sedan får man som förare aktivt välja bort dom, men vid nästa omstart ska dom vara aktiva igen, eftersom det kan till exempel ha skett ett förarbyte.
Nä, det stämmer inte. Däremot är det ju enklare att ha ett system som nollas vid tändning av.

Glöm inte att det tog 20 år och lagkrav för japanerna att montera ABS som standard på MC... De är aldrig först med något och gillar idiotsäkra lösningar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Hur som helst är det inte värre än Teslas vindrutetorkare:

CarSettings ->
Options ->
Front Settings ->
Glass & Panels ->
Glasses ->
Windows ->
FrontWindow ->
Wipers ->
NonAssRelated->
LeftWiper -> ON
RightWiper -> ON

Lägg sen till 5,7 sek latency på varje val så är man hemma.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Måste vara ett Japanskt regelverk då eftersom vissa europeiska tillverkare tillåter denna funktion.
Känns som om dom krånglade till det ytterligare med den uppdaterade 23 modellen där
man måste gå in i menyn,leta upp ABS inställningar och sedan välja inställning vid varje omstart.
Det här är ju inte unikt för Yamaha men likväl irriterande.

Men det går ju att lösa,det är ju bara att lägga upp lite mer slantar för att få den funktionen :)
Tja, vad sägs om XTZ1200 då?

För att koppla ur ABS:

Ställ hojen på centralstödet
Med motorn igång, lägg i tvåan och släpp kopplingen med bakhjulet i luften.
Efter ca 2 sek tänds ABS-lampan och ABS-en är urkopplad till nästa gång du stänger av hojen.
Då blir det att göra om samma sak.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar intressant att
Jag stöter på sammaproblematik på mina turer, speciellt med snöskoter.
Leden som finns på kartan har funnits en gång i tiden, men kan vara borta sedan länge.
I det militära fick man ju lära sig att om kartan inte stämmer överens med verkligheten, då är det kartan som gäller :)
Men det är en klen tröst när man är där i verkligheten.

Vad jag förstår så använder den telefonens GPS för navigeringen, detta eftersom den speglar in datat därifrån via Carplay eller Android Auto.
Så har du ingen telefon ansluten, då har du inga appar i den heller (förutom det egna gränssnittet med hastighet, däcktryck, kamerabild mm.).
Så den har ingen egen möjlighet till att installera appar eller kartor för navigering.
Men allt som fungerar i telefonen, fungerar i displayen, i princip.
Så du kan köra navigeringsappar som hanterar kartor i offline-läge, och då bli oberoende av mobilnätet, och dämed skippa GPS:en.
Finns lite FAQ om den här:

Rent teoretisk sett borde man kunna använda den som hastighetsmätare vid ombyggda skapelser där man har svårt att få sånt att fungera.

Att den bara speglar telefonen jängde jag med på men jag tänkte om skärmen externa antenn kanske kunde användas tillsammans med den parkopplade telefonen för att få bättre GPS-mottagning.

Verkar intressant, en fråga hur jobbig är denna grej att flytta mellan olika hojar och skotern? Tänker att den främst används som navigator och då kunde det ju vara fint att smidigt kunna flytta mellan olika hojar och till vintern till skotern.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Tja, vad sägs om XTZ1200 då?

För att koppla ur ABS:

Ställ hojen på centralstödet
Med motorn igång, lägg i tvåan och släpp kopplingen med bakhjulet i luften.
Efter ca 2 sek tänds ABS-lampan och ABS-en är urkopplad till nästa gång du stänger av hojen.
Då blir det att göra om samma sak.

Ja,det finns ju grader i helvetet men det där låter ju helt vansinnigt.
Man kan ju tycka att hojar med någon form av offroadambitioner borde ha
möjligheten att ställa in/behålla ABS inställningarna.

Kan ju vara en ekonomisk fråga oxå,att köpa offroaddongeln jag nämnde tidigare
för att behålla inställningarna vill eftermarknaden ha ca 1700:- för.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja,det finns ju grader i helvetet men det där låter ju helt vansinnigt.
Man kan ju tycka att hojar med någon form av offroadambitioner borde ha
möjligheten att ställa in/behålla ABS inställningarna.

Kan ju vara en ekonomisk fråga oxå,att köpa offroaddongeln jag nämnde tidigare
för att behålla inställningarna vill eftermarknaden ha ca 1700:- för.
Tror att dom lite äldre Yamha (som min Tenere från 2012) egentligen inte har någon möjlighet att koppla ur ABS:en.
Så det där är ett trix för att få den att gå in i ett "fel-läge", och koppla ur ABS:en eftersom den känner att någoning är knasigt.
Bakhjulet snurrar hyfsat fort, men framhjulet inte alls, så då blir det tolkat som ett fel.
På min Tenere satte jag in en brytare på kretsen som gick till ABS:en, på så sätt kunde jag helt koppla bort den när man så önskade.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Verkar intressant, en fråga hur jobbig är denna grej att flytta mellan olika hojar och skotern? Tänker att den främst används som navigator och då kunde det ju vara fint att smidigt kunna flytta mellan olika hojar och till vintern till skotern.
Den är väldigt tjorvig att flytta mellan olika enheter, den är mer gjord för ett permanent montage.
Dels är det speciella kontakter för spänningsanslutning, GPS och Kameror (går ju alltid att lösa, jag har klippt och lött i mina) men sedan Kan det vara problem att hitta ett bra sätt att flytta GPS-pucken på.
Så, det blir en hel del installationsjobb.
Inte omöjligt, men den verkar i alla fall inte vara tänkt att flytta runt.
Jag har använt dom här kontakterna, det har funkat bra, finns med möjlighet för två eller tre kablar (eller kanske fler?).

Skärmbild 2024-04-15 184330.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den är väldigt tjorvig att flytta mellan olika enheter, den är mer gjord för ett permanent montage.
Dels är det speciella kontakter för spänningsanslutning, GPS och Kameror (går ju alltid att lösa, jag har klippt och lött i mina) men sedan Kan det vara problem att hitta ett bra sätt att flytta GPS-pucken på.
Så, det blir en hel del installationsjobb.
Inte omöjligt, men den verkar i alla fall inte vara tänkt att flytta runt.
Jag har använt dom här kontakterna, det har funkat bra, finns med möjlighet för två eller tre kablar (eller kanske fler?).

View attachment 497333

Okej, bra att veta detta att den är mer för fast montage.

Jag har bland annat dom kontakterna på strömkablarna på min Montana 700i för att hyfsat snabbt kunna flytta mellan hojarna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså. Vrid på gasrullen samt tryck kopplingen på T7:an efter åktur på Viragon. Livsfarligt!

Koppling 1/10 trög och gasrullen 10x lättare att vrida på T7:an jämfört med Viragon. Blir en burnout alt motorstopp varenda byte. hehe
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top