Yamaha Ténéré 700

Wiseguy

Mod. i Hojbyggen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere & Honda CBR900RR Fireblade
Nu ser det ut som Yamahas T7 koncept äntligen blir produktionshoj i form av Ténéré 700.
Hösten 2019 skall den finnas hos handlarna.

2021-Yamaha-Tenere-700-07.jpg 2021-Yamaha-Tenere-700-20.jpg
2021-Yamaha-Tenere-700-28.jpg 2021-Yamaha-Tenere-700-29.jpg
2021-Yamaha-Tenere-700-30.jpg

Motorn blir baserad på MT-07:ans 689cc parallel-twin.
54.0kW (72hp) @9000rpm och 68.0Nm@6500rpm.
Däcken blir 21" fram och 18" bak.
Justerbara inverterade gafflar på 43 mm med lång fjädringsväg.
16L tank.

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/motorcycles/adventure/t-n-r-700-2019/
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finns säkert en tanke med designen, men själv tycker jag den är fruktansvärt ful.
Därtill tekniskt ointressant.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Lite info från yamahas sida: 205kg körklar, 880mm sadelhöjd, 16l tank, 1590mm hjulbas, 240mm markfrigång, fjädringsväg F/B 210/200mm, 54kw/9000rpm 68nm/6500rpm. ????
 

Wiseguy

Mod. i Hojbyggen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere & Honda CBR900RR Fireblade
Jag tycker den verkar ganska cool. Ger de vibbar en Tenere skall ge i min värld. Rätt off-road kapacitet och inte bara se ut att kunna det.

Fast jag hade nog gärna sett lite mera effekt...
En KTM 790 ger ju 105 hästar, En BMW 850 GS 95 hästar, medans en Kawasaki Versys har 69 hästar och den är väl inte tänkt att spela i Versys liga liksom...
Den hade inte behövt att ha 100 hästar, men kring 80-85 hade varit en bra siffra.

Tenere 700
Effekt: 72 hk
Vrid: 68 Nm
Vikt: 205 kg

KTM 790 Adventure:
Effekt: 105 hk
Vrid: 86 Nm
Vikt: ? (Det pratas under 200 kg våtvikt)

BMW 850 GS
Effekt: 95 hk
Vrid: 92 Nm
Vikt: 229 Kg

Versys 650
Effekt: 69 hk
Vrid: 64 Nm
Vikt: 217 kg

V-Strom 650
Effekt: 71 hk
Vrid: 62 Nm
Vikt: 213
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jag tycker den verkar ganska cool. Ger de vibbar en Tenere skall ge i min värld. Rätt off-road kapacitet och inte bara se ut att kunna det.

Fast jag hade nog gärna sett lite mera effekt...
En KTM 790 ger ju 105 hästar, En BMW 850 GS 95 hästar, medans en Kawasaki Versys har 69 hästar och den är väl inte tänkt att spela i Versys liga liksom...
Den hade inte behövt att ha 100 hästar, men kring 80-85 hade varit en bra siffra.

Till rätt pris så kan man nog leva med att den inte är vassast på marknaden. För mig som 660z ägare så är den mkt intressant bara priset hamnar på en rimlig nivå, annars kan man ju lika väl gå på en africa twin som är bättre på allt utom dock vikten som är 25kg högre. :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Älskar rovan i min MT07 så jag är riktigt intresserad om den kommer ut till rätt pris.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ah men va fan!
Utseendet: en i raden av alla nya hojar - hur fan ser de ut!?
Motor effekten: Yamahas egna 2 cyl fyrtakt Genesis 500 som sitter i snöskotern Phazer och Venture Lite har 80hk! Den har funnits i över 10 år! Skäms!
Vikten: Varför behöver en offroad väga lika mycket som en R1? Jämfört med en cross, väger verkligen en kolv+cyl, generator, batteri, instrument och lite plast 100KG mer? Herre jösses ..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
Effekt hit och effekt dit, frågan är väl hur vridmomentskurvan ser ut. Den är förhoppningsvis försedd med en växellåda så man kan åka på olika varvtal och inte som en snöskoter. Ska jag åka grusväg vill jag ha bra gensvar från låga varv.
Det som driver framåt är däcken och inte REA-effekten av gruset man slungar bakom sig.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Till rätt pris så kan man nog leva med att den inte är vassast på marknaden. För mig som 660z ägare så är den mkt intressant bara priset hamnar på en rimlig nivå, annars kan man ju lika väl gå på en africa twin som är bättre på allt utom dock vikten som är 25kg högre. :)

Kör också XTZ660 och den saknar ju lite hestar i sunrran - detta ser ju rätt skapligt ut
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Yamaha behöver inte vara värst i hästkraftskriget.

72 hk i terrängen är mer än 105 hk på verkstaden.


Phazermotorn på 80 hk varvar dubbelt upp och har variator, då är effekt inget problem.

Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Kung i mitt hem
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Najs, tycker den fortfarande ser schysst ut, trots att lampan blivit en separat enhet från rutan efter konceptet. Tailtidy och riktiga däck så ser den nog ut att mena allvar.

Vikt mot effekt ration är kanske liiiite gränsfall vek, men är ändå närmare än jag trott, så är priset rätt är det ingen fara. (gärna inte mer än 90k tack?)

Men hösten 2019, voine vad de tar tid på sig? :va
När så vi konceptet? 2016? Hur länge har mt motorn funnits? 2013? Hur länge har 660 varit utdaterad? En livstid?

Ett dera maskar dom bra, eller också borde det vara en sjujävulskt bra motorcykel när de äntligen puttar ut den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående effektskillnaden till den större och dyrare KTM 790 (som ingen lär ta ut på seriösa offroadresor i obygden) ”Nu är äntligen specen släppt på nya KTM 790 Adventure och Adventure R! Kommer som sagt i två versioner, hyfsat låg och en prisskillnad på ca 10000:-. Prel. pris på R-modellen: 132900:-, ej spikat till 100% än. Kom in till oss på Bike Trollhättan och snacka hoj! Vi har beställt några så boka upp dig på en redan nu för att vara säker på att få en, räkna med att de blir slutsålda...

Fler bilder kommer.

Även en ny KTM 690 Enduro R och SMC-R kommer till våren. Dessa med bl.a. kurv ABS och quickshifter+

790 Adventure / R:
20 l tank
95 häst / 88 nm Max vrid 1500 varv lägre än 790 duke
21/18 fälgar tubeless
Fullt justerbar xplor fjädring
Rally mode (9 läges spin-system m.m)
Kurv abs
Mtc
Msr
Quickshifter+ och Cruise control som tillval
186 torrvikt”

Bike Trollhättan


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Kung i mitt hem
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående effektskillnaden till den större och dyrare KTM 790 (som ingen lär ta ut på seriösa offroadresor i obygden) ”Nu är äntligen specen släppt på nya KTM 790 Adventure och Adventure R! Kommer som sagt i två versioner, hyfsat låg och en prisskillnad på ca 10000:-. Prel. pris på R-modellen: 132900:-, ej spikat till 100% än. Kom in till oss på Bike Trollhättan och snacka hoj! Vi har beställt några så boka upp dig på en redan nu för att vara säker på att få en, räkna med att de blir slutsålda...

Fler bilder kommer.

Även en ny KTM 690 Enduro R och SMC-R kommer till våren. Dessa med bl.a. kurv ABS och quickshifter+

790 Adventure / R:
20 l tank
95 häst / 88 nm Max vrid 1500 varv lägre än 790 duke
21/18 fälgar tubeless
Fullt justerbar xplor fjädring
Rally mode (9 läges spin-system m.m)
Kurv abs
Mtc
Msr
Quickshifter+ och Cruise control som tillval
186 torrvikt”

Bike Trollhättan


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Den blir alltså dyrare än 1090? :va
 

Wiseguy

Mod. i Hojbyggen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere & Honda CBR900RR Fireblade
Tenere_1.jpg
Tenere_2.jpg

Jämfört med strorebrodern:
Tenere_3.jpg
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Vad är det med dessa japaner känns ju som att dom inte vill att denna sidan av hobbyn ska få ha lika kul som race puttarna.
Kolla på Honda och deras Africa twin!
Den här vill vi ha!
https://1.bp.blogspot.com/-xz_u13EU...u/95026_Africa_Twin_Enduro_Sports_Concept.jpg

Nej då Honda släpper en version dom kallar 'Adventure Sports' men kom igen nu liksom.

Ja och ni har väl redan sett T7 hur den såg ut först hur brutal som helst.
Minns när vi såg den i Milano "DEN SKA JAG HA" men nu känns det bara blaha!:huvet
Behåller min XSR700 och gör ev en scrambler på den istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japanerna tänker på sitt rykte att inte släppa halvfärdiga produkter.
De brukar funka riktigt bra i verkligheten till det de är avsedda för.

En ”scrambler” med 3cm fjädringsväg eller vad nu XSR har är ju som att ha gympadojor på vintern; det handlar bara om att ägaren inte fattar nåt... ;)


Buy quality, cry once
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Helt klart ordentligt "strypt" kontra koncepthojjen.
Lite klen räckvidd och för tung (i mitt tycke) Sub 200 tankad är en magisk gräns som yama lätt hade krossat om de ansträngde sig!
 
Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service

Danmark är ett fantastiskt ...

EICMA 2021: Zero

Deus läckra Zero-bygge. ...

EICMA 2021: Moto Morini 650 X-Cape

Fräck maskin! Tvåcylindr...

EICMA 2021: Fantic

Fantic 450 Rally, den vill ...

EICMA 2021: Royal Enfield

Helt nya Royal Enfield Clas...

Top