Vem är det som fixar där?
Bästa hojmeken.
(Även om det naturligtvis är kalas med en riktig uppgradering)
Mvh
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vem är det som fixar där?
Har inte exakt koll, men har inte haft behovet att lyfta den utan hasplåten.Går det bra även utan hasplast/plåt ? Ligger inte avgasröret under ramrören eller sticker dom ner så lasten hamnar på dom ?
Okej tänkte bara att det är smidigt när man servar själv om man inte har lyftbord att få upp en bit från marken och rak för oljenivåkoll -filter/oljeplugg sitter väl bakom plåten framåtHar inte exakt koll, men har inte haft behovet att lyfta den utan hasplåten.
Kollade nu, och det ser trångt ut att lyfta den utan hasplåten,Okej tänkte bara att det är smidigt när man servar själv om man inte har lyftbord att få upp en bit från marken och rak för oljenivåkoll -filter/oljeplugg sitter väl bakom plåten framåt
Tack för tipsen - men fungerar den som den ser ut på bilden? Gissar att du behöver montera den på en platta av något slag?Har denna,har fungerat bra till ett antal hojar o i nuläget till min T7.
Rejäl och tar inte så mycket plats.
Går tom att ha som domkraft till bil i brist på annat![]()
Tack för tipsen - men fungerar den som den ser ut på bilden? Gissar att du behöver montera den på en platta av något slag?
Ok, stora frågan om jag fattat rätt: vad behöver man göra med fjädringen om jag vill köra på grus, stig och kunna ta sig an en och annan stock i skogen? Någon duktig på Tenerens fjädring i Stockholmsområdet?
Jag tycker det här är en av de bästa guiderna hittills eftersom han pratar om chassit som helhet och inte bara fjädringOk, stora frågan om jag fattat rätt: vad behöver man göra med fjädringen om jag vill köra på grus, stig och kunna ta sig an en och annan stock i skogen? Någon duktig på Tenerens fjädring i Stockholmsområdet?
Klockrent! Medialt har T7:an sålts in lite under falsk förhoppning. Bara Pol Tarres på en bantad hoj smeker T7:an i öknen och på enduro trailsen.Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.
Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.
Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.
Mvh
Beror ju mycket på vilka premisser man har. Kommer man från en hoj med sämre fjädring så är ju T7:ans fjädring riktigt fin, till farten ökar och/eller vägen/stigen börjar bli lite stalpig, då hänger inte fjädringen med. Å andra sidan att om man kör så fort på så dålig väg att fjädringen inte hänger med så kanske man borde haft en annan hoj från början?Klockrent! Medialt har T7:an sålts in lite under falsk förhoppning. Bara Pol Tarres på en bantad hoj smeker T7:an i öknen och på enduro trailsen.
Tenere 700 är gjord för just grus och enklare traktorspår, där är standardhojen löjligt kompetent. Vill man ge sig ut i snårigaste trailsen så byter folk till lättare hoj.
Men som talaren här säger behöver du göra nada, hojen är grym och käkar grus till frukost!
Har haft en 1996 och en 2012, samt två T7.Förstår att den är mycket bättre än sin gamla lillebror xt660z,på allt.
Men är det något som har haft båda som kan berätta hur mycket bättre den är?
Fjädringen på 660 är jue katastrof, speciellt i fram.
(Tycker jag).
Där ser man,jag har med en 96a och en 09a.
Jag är sugen på en T7, verkar som det är värt pengarna imellan på 09,an då, tänkte en bättre begagnad isf.
Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.
Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.
Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.
Mvh
Sök dig till Uppsalas kurser på grus, de har både riktigt bra instruktörer och övningsområden. Ja inte lika bra som vi har det här uppe Luleå/Boden såklart...Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.
När det gäller SMC grus hade jag faktiskt tänkt mig kurs hos dem. Deras kurser på banan fick mig att börja med rr för länge sen så SMC håller jag högt...![]()
Det verkar vara bortplockat från manualen, det står att man ska lämna in den för oljebyte iställetNågon som har en 24/25 Tenere 700 som kan säga hur många NM oljebulten skall dras enligt manualen. Har ju varit lite snack om detta och jag ställer mig i ledet att det är för hårt specat tidigare (för mig 42nm)

|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |