Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Jag undrar hur det är med alla DJ som mixar egna låtar baserade på poppis hits. En del får ju med dem på den officiella skivan men alla hundra andra hur är det för dem när de tjänar pengar på verket.

Äh det här är ju ett hopplöst ämne att diskutera. Jag tycker inte på något sätt att det är rätt att kunna kopiera någons material. Men eftersom det saknas rimliga möjligheter att kontrollera detta så anser jag att musiker mfl helt enkelt måste söka andra vägar att få in sitt bröd än att försöka sälja skivor.
Och vidare är det ingen som helst rim och reson i fängelsestraff för ett brott som en halv miljon svenskar gör regelbundet.

Vad ska man göra? Jag har själ gjort ritningar till expansionskammare som spridits som en löpeld bland moppefuckon. Vad kan jag göra åt det? Skrika och bråka eller hitta på nåt annat? Det var dessuton före internet.

Du kanske inte vet det men Metallica är en av de största motståndarna till musik i digital form och har uttalat sig åtskilliga ggr om problemet med piratkopiering. ;)

Dock delade de ut sin musik gratis innan de blev rika..

Jag undrar hur det är med alla DJ som mixar egna låtar baserade på poppis hits. En del får ju med dem på den officiella skivan men alla hundra andra hur är det för dem när de tjänar pengar på verket.

Spelar du musik i offentlig lokal (affär, nattklubb, bar osv osv) så betalar du stim-pengar. Sällan DJ som betalar detta utan det är nattklubbsägaren som gör.
En DJ som ger ut den mixade musiken och säljer på skiva eller dylikt bör upprätta ett avtal med rättighetsinnehavaren annars väntar dryga böter.

Äh det här är ju ett hopplöst ämne att diskutera. Jag tycker inte på något sätt att det är rätt att kunna kopiera någons material. Men eftersom det saknas rimliga möjligheter att kontrollera detta så anser jag att musiker mfl helt enkelt måste söka andra vägar att få in sitt bröd än att försöka sälja skivor.
Och vidare är det ingen som helst rim och reson i fängelsestraff för ett brott som en halv miljon svenskar gör regelbundet.

Vad ska man göra? Jag har själ gjort ritningar till expansionskammare som spridits som en löpeld bland moppefuckon. Vad kan jag göra åt det? Skrika och bråka eller hitta på nåt annat? Det var dessuton före internet.

Håller med om att ämnet är så infekterat och nästintill lönlöst att diskutera.
Men något som VERKLIGEN snedvrider diskussionen är kassettavgiften som tas ut på ALL inspelningsbar media just pga piratkopieringen, i min syn på saken så har man i och med den obligatoriska avgiften då gjort det lagligt med kopiering.
Nu tycker inte jag att det är en laglig rätt att ladda ned musik och film gratis men just sådana tilltag gör det svårt att diskutera.

Men något som VERKLIGEN snedvrider diskussionen är kassettavgiften som tas ut på ALL inspelningsbar media just pga piratkopieringen, i min syn på saken så har man i och med den obligatoriska avgiften då gjort det lagligt med kopiering.
Nu tycker inte jag att det är en laglig rätt att ladda ned musik och film gratis men just sådana tilltag gör det svårt att diskutera.

Avgiften är väl egentligen för att kompensera för den privatkopiering som man FÅR göra i Sverige, dvs kopiera en skiva åt familj och vänner/bekanta, konstigt nog verkar dom sällan uppmärksamma den här rättighteten...

Ja, enligt den principen skulle vi kunna lägga skatt på cyklar som kompensation för att så många cyklister kör utan lyse. dvs en kollektiv straffskatt. osv. Jag skulle kunna räkna upp sådana exempel resten av dagen.

Jag tror inte min arbetsgivare skulle uppskatta att jag hade filmer och musik på hårdiskarna här men ändå ändå betalar arbetsgivaren för att jag sannolikt har sånt.

Avgiften är väl egentligen för att kompensera för den privatkopiering som man FÅR göra i Sverige, dvs kopiera en skiva åt familj och vänner/bekanta, konstigt nog verkar dom sällan uppmärksamma den här rättighteten...

Nope, i senaste vändan med diskussioner kring detta då avgiften höjdes osv så pratades det om den utspridda piratkopieringen, så nej, de använder faktiskt den olagliga kopieringen som orsak för avgiften.

Är det någon som vet vad imasters band heter, jag ska ner på stan och tänkte stödköpa en skiva på den lokala skivaffären, då får kanske bandet en femma av dom 150:- jag lägger ut

Dvs om skivan finns där?

Det är dom "artisterna" som grinar...[/QUOTE]

Ahh. Det är så det är! Jag ska genast sprida det till vänner i branschen som har lagt ner sina skivbolag! Jag hade helt fel i mina antagande och funderingar..

Det var ju dom själva som valde att ge bort det då isåfall, inte någon som inte har med bandet att göra som bara tyckte att deras musik skulle kunna fås gratis.

Men enligt er logik vill ju ingen skapa musik gratis?

Så Metallica har aldrig funnits :)

Sen slutade dom göra musik för 20 år sen och blev griniga

Ahh. Det är så det är! Jag ska genast sprida det till vänner i branschen som har lagt ner sina skivbolag! Jag hade helt fel i mina antagande och funderingar..

Det är precis som i alla andra brancher, förutsättningarna ändras, dom som är flexibla och ändras med förutsättningarna blir kvar, dom som hävdar att dom genom lagstiftning måste få tjäna sina pengar på samma sätt som under förra seklet försvinner.

Jag resonerar inte så iaf. Dom gav väl bort musiken för att komma igång (kanske innan dom var signade?) och kunde sen börja ta betalt när det fanns en fan base, eller måste man ge bort allt man någonsin kommer göra gratis bara för man gjorde det för 30 år sedan?

Nope, i senaste vändan med diskussioner kring detta då avgiften höjdes osv så pratades det om den utspridda piratkopieringen, så nej, de använder faktiskt den olagliga kopieringen som orsak för avgiften.

Ok nu kanske det är ett argument men copyswede startade iaf. För privatkopieringens rätt någon gång på stenåldern, så nu ingår alltså även extra påslag för piratkopieringen?

Vet inte om du är dum eller om du bara försöker provocera för att hålla diskussionen vid liv, jag misstänker det senare.

Men nej, band får skapa musik gratis hur mycket de vill, men problemet är när någon annan bestämmer över om ditt livsverk skall vara gratis eller inte. Du som upphovsrättsinnehavare skall alltid få bestämma över din "konst", sen om det gör att du inte har råd med middag eller att du kan käka rysk caviar i privatjet, ja det får framtiden utvisa.

Problemet är ju att de inte är artisten som bestämmer någonting de är ju skivbolagen! Artisterna säljer ju fan sina själar och 90% av alla deras kommande intäkter bara för att få visa sig i ... oooh de stora skivbolagens fina salar! Ska de sedan få spela in en skiva får artisten sälja sin mormor också.

Artisterna har fått för sig att de måste gå igenom ett skivbolag för att bli stora och skivbolagen tecknar ju bara avtal med artister de tror kommer bli stora!
Skivbolagen skriker nu högt inte bara för fildelningen utan för att de är rädda att artisterna ska komma på att att de kan sälja sina verk direkt till köparen digitalt utan att bli av med 90% av inkomsten.

Till imaster
Om de nu är så att de är fildelning som gör att du inte kan försörja dig på din musik?
kanske du skulle försöka göra lite pr kollade din profil inget bandnamn ingen hemsida inget? Kanske du skulle försöka göra namnet känt innan du klagar på att fildelarna förstör för dig?

Last edited:
Det är precis som i alla andra brancher, förutsättningarna ändras, dom som är flexibla och ändras med förutsättningarna blir kvar, dom som hävdar att dom genom lagstiftning måste få tjäna sina pengar på samma sätt som under förra seklet försvinner.

Men det största problemet här tycker jag är skiv/filmbolagen som försöker fortsätta med förlegade affärsmetoder och sedan försöker få regeringar att lagstadga övriga metoder, det håller inte och kommer bara göra att piratkopieringen fortsätter spridas i ren illvilja likväl som det är bekvämt.

Det som behövs är vettiga nya metoder som tar tillvara på tekniken istället, mycket sådant finns i USA men då det inte är samma rättighetsinnehavare i USA som i t.ex. Sverige så funkar inte affärsmodellen world wide... alltså är det en ren snårskog att få ihop.

Back