Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Dåså, poppa in några hundra till Imasters Yggdrasil

Då får man poppa utav helvet!!!11!1

Jag gjorde dock det hemma, av misstag, då jag har en dedikerad Spotifydator med bra högtalare, städade hemma och poppade rejält, hörde att det ringde så jag tryckte av högtalarna, pratade färdigt i telefonen och glömde bort att en spelningslista stod på...

I ett par dagar tills jag skulle ha datorn igen och tryckte igång högtalarna....

Volymen var lämmnad på "överrösta dammsugare" :huvet

Skulle vara kul om någon kunde lista allt skit dom lobbat igenom, lagar, piratkopieringsavgifter osv..

Alltid mycket snack om att en ny generation växt upp och vill ha allt gratis pga fildelning, den enda skillnaden är att vi kan konsumera mer [kvantitet] och har valmöjligheten att lägga pengarna på det vi tycker är värt, och slipper köpa ett pissalbum som hade en bra låt t.ex.. Det är nog ni gamlingar väldigt avundsjuka på för det är alltid samma gnäll. Iofs är jag gammal nog att ha köpt en hög skitalbum när jag var yngre, före ADSL :D

Edit; som alltid i den här debatten, en massa roliga liknelser :D:rofl

Last edited:
Mina barn som är uppvuxen med internet köper den musik dom gillar, dottern tapetserar väggarna med vinylskivor trots att hon inte har en vinylspelare (det ska IOFS fixas en).

Vissa av hennes LP skivor är inte ens plasten öppnad på, hon köper dom för omslagen och för att hon gillar musiken som hon redan har slangat hem/streamat/köpt i digital form.

Andra skivor (CD) köps för bookleten som följer med i fodralet, CD har ju tyvärr så litet fodral så att omslagen knappt syns, men då kan mn ju göra en booklet som höjer värdet på den fysiska skivan istället.

Eller så kan man sitta och gnälla på att man inte säljer några skivor/inte tjänar några pengar på det gamla viset som fungerade när farfar var ung.

För det vet vi ju, det var bättre förr:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2399353,00.asp

Megaupload Founder Denied Bail Over Flight Risk

By Angela Moscaritolo

A New Zealand judge on Wednesday ordered the founder of the lucrative offshore file transfer site Megaupload.com be held in custody for another month while awaiting possible extradition to the U.S. on charges of racketeering, copyright infringement, and money laundering.
Kim Dotcom, a 38 year-old German national also known as Kim Schmitz and Kim Tim Jim Vestor, was denied bail by Judge David McNaughton, who said the accused Internet pirate posed a "significant" flight risk, Reuters reported. Dotcom will remain in custody until Feb. 22, when he faces an extradition hearing.

Prosecutors in the U.S. claim Dotcom, a resident of both Hong Kong and New Zealand, lead a massive piracy scheme that generated more than $175 million in advertising revenue and premium memberships to Megaupload.com and other Web sites that illegally reproduced and distributed copyrighted works. That content included movies that hit Megaupload before their theatrical releases, as well as music, TV shows, e-books, and entertainment and business software.

Dotcom's lawyers, meanwhile, said they plan to appeal Wednesday's decision denying him bail and will fight the extradition. They claim his funds have been seized and he is not seeking to leave New Zealand.

The judge, however, saw things differently, noting that if he were to flee to Germany he would be safe from extradition to the U.S.

"With sufficient determination and financial resources, flight risk remains a real and significant possibility which I cannot discount and bail is declined," Judge David McNaughton reportedly said.
The U.S. Justice Department last week announced the takedown of Megaupload, along with charges against Dotcom and six other alleged members of the conspiracy. If convicted, those involved face up to 50 years in prison on all charges.

On Friday, authorities in New Zealand arrested Dotcom and three others following a raid of his sprawling estate carried out at the request of the FBI. Dotcom allegedly barricaded himself inside a safe room within his $30 million mansion—one of the most expensive properties in New Zealand.
According to the indictment, Megaupload used a rewards program that provided financial incentives for uploading popular content that drove traffic to the site.

"The conspirators allegedly paid users whom they specifically knew uploaded infringing content and publicized their links to users throughout the world" the DOJ said.

Du får inte heller glömma att mobiltelefoni har stulit 4-800kr/månaden ur ungdomars ekonomi.
Studiebidragen har ju inte ökat nämnvärt, så givetvis har någon sektor förlorat slant, även om nu både filmbranschen och musikbranschen verkar öka sina siffror för varje år.

Inte bara mobiltelefoni, det finns sjuka mängder förströelser som folk lägger pengarna på idag som konkurrerar med film och musik som inte var nåt att egentligen prata om för bara tio år sen. Att de ökar siffrorna är inte så konstigt, de som alltid sålt bra säljer ännu mer och särskilt som man tillät mp3-försäljning (sicken rip-off egentligen, tur att det går att köpa lossless lite härochvar). Dock har piratkopieringen slagit rejält mot filmbranchen och det ser man ju främst genom att varannan filmuthyrare har stängt och Blockbuster i USA helt slagit igen. Ganska bra kan jag tycka även om jag gärna hade sett att branchen gick i bräschen istället för att lösa problemet efteråt.

Jag tycker personligen att det har skett en attitydförändring hos unga (åtminstone när man pratar med dem), främst de som är i övre tonåren idag och jag tycker de som är mest anti-betala är de i min egen ålder (25-30) men det är ju å andra sidan vi som är köpstarkast. Dock gäller det för oss som tillhandahåller underhållningen att kunna möta dem som vill betala på deras spelplan. De är kanske inte intresserade av skivor men kanske ett mobilskal och en nedladdningslänk? ;)

Det finns inga undersökningar som visar att ungdomar sparar mer nu än förr,
så alltså lever de inte efter devisen att ingenting ska kosta.
Dom spenderar bara sina pengar på andra saker.

Jo, min dotter sparar sina slantar, för att åka till london och gå på konsert...

Förra resan hon var på var IOFS bara till stockholm, för att gå på konsert.

Nästa resa efter London blir antingen festival (om det finns några kvar till sommaren) eller en till konsert...

Jag tror hon spenderar lika mycket på musik som ungdomar gjorde innan nerladdningen.

Och faktum är att radion får in pengar genom reklam per lyssnare, så de är säkert jätteglada om du skapar fler lyssnare. Däremot betalar radion i sin tur STIM för att spela musik, om du spelar samma musik utan att betala STIM - så ja, då är det också olagligt.

Hur får radion fler lyssnare för att han spelar in låtar för att lyssna på i hemmet? Och STIM ska väl bara betalas ut när man spelar det publikt, inte för hemmabruk? Och jag ser inte skillnaden på ifrån vilken källa man fått sin musik. Spelat in från radion, eller laddat ner? Skitsamma för min del.

Dåså, poppa in några hundra till Imasters Yggdrasil

Edit:

Det finns inga undersökningar som visar att ungdomar sparar mer nu än förr,
så alltså lever de inte efter devisen att ingenting ska kosta.
Dom spenderar bara sina pengar på andra saker.

Om jag konsumerar imasters musik kommer jag självklart betala för mig. Ser inte varför jag skulle göra det annars.

Kan du förklara varför jag skulle göra det?

Skickat från mig med massor av kärlek

Ge streamingtjänsterna en chans så ska ni se att det fixar sig. I fjol fick skivbolagen 349 miljoner kr från musikstreamingtjänster, det är en fördubbling av intäkter jämfört med 2010. Jag tror inte att intäkterna kommer att minska i år, tvärtom. Dom kommer förmodligen öka rejält samtidigt som fler streamingtjänster kommer att sjösättas. Detta "format" att leverera musik är det som gäller idag, inte cd-skivor.

Skivbolagen tappar i cd-försäljning (nån överraskad?) men överlag har dom sålt marginellt bättre än året innan. Trots det är det skivbolagen som gnäller mest på strömmande musik.

Skivbolagens totala försäljningsökning blev 0,5 procent till 829 miljoner kronor

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/01/24/spotify-raddar-skivbolagen-/

Det är inte Spotify som är problemet. Det är ju en rumsren tjänst där skivbolagen är med som ett hörn. Den typen av tjänster är här för att stanna så länge konsumenterna vill ha dem.

Dock har piratkopieringen slagit rejält mot filmbranchen och det ser man ju främst genom att varannan filmuthyrare har stängt och Blockbuster i USA helt slagit igen. Ganska bra kan jag tycka även om jag gärna hade sett att branchen gick i bräschen istället för att lösa problemet efteråt.

Jag personligen hyr mycket mer film idag än innan man drog ner dvd-r från nätet. Har vi vägarna förbi centrum går vi ofta inom Hemmakväll och hyr 3 filmer.

Jag ska på förhandsvisning av Mission Impossible 4 på bio ikväll.
Är det ok om jag laddar ner filmen från nätet?

Jag "hyr" mina filmer på nätet, men till mitt försvar är det oftast filmer som inte finns på hemmakväll.

Väldigt ofta ser jag inte filmerna heller, jag ser ett par minuter i början och är det något som jag inte gillar (ex vis en skådespelare) så kastar jag filmen.

På den tid man betalade för hyrfilmen så såg man skiten även om den var dålig.

Jo, min dotter sparar sina slantar, för att åka till london och gå på konsert...

Förra resan hon var på var IOFS bara till stockholm, för att gå på konsert.

Nästa resa efter London blir antingen festival (om det finns några kvar till sommaren) eller en till konsert...

Jag tror hon spenderar lika mycket på musik som ungdomar gjorde innan nerladdningen.

Nu skojar du!?

Xibalba skriver att det inte finns några "undersökningar" som...

Och du svarar med "jo, min dotter..."?

Vad tror du konfidensintervallet i den "studien" blir?

Känns om att nedladdning har blivit en dålig vana. Något man bara vant sig med att göra.
Det är inget jag kan försvara heller.
Blir nån film/serie då och då, så skulle ju lika gärna kunna gå och hyra.

För musik är det dock Spotify/Radio som gäller.

Jag ska på förhandsvisning av Mission Impossible 4 på bio ikväll.
Är det ok om jag laddar ner filmen från nätet?

Nej, det är inte.
Eftersom att den endast finns ute i CAM-version än så länge* :rolleyes:

*=vad jag har sett

Nej, det är inte.
Eftersom att den endast finns ute i CAM-version än så länge* :rolleyes:

Ok, när DVD-rippen finns ute då.
Jag har ju redan betalt för "tillståndet" att se den och då bör jag ju kunna få ladda hem den, precis som man har tillstånd att kopiera det material man redan betalt för.

Eller så tar jag med kameran till biosalongen ikväll :lol

Ok, när DVD-rippen finns ute då.
Jag har ju redan betalt för "tillståndet" att se den och då bör jag ju kunna få ladda hem den, precis som man har tillstånd att kopiera det material man redan betalt för.

Nja, du har betalt för att se filmen på Bio just då. Inte för att se om den vid senare tillfälle.

Innan T2 (Terminator 2) kom ut på bio i Sverige cirkulerade det VHS kopior på skolgårdar som någon filmat utomlands på någon biovisning. Man hörde skrattskurar när Arnold yttrade numera kända citat på kopian som i övrigt var av urusel kvalitet. Både distribution och kvalitet har ju ökat avsevärt sedan början på 90- talet. Redan på den tiden var det förbjudet att filma på bio. Phantom Of Menance släpptes väl innan den ens fått urpremiär på bio på nätet?

Napster försvann för några år sedan, en tjänst som i mångt och mycket påminner om spotify men med den skillnaden att den var helt gratis

-Och olaglig

Piratebay försvann kortvarigt och klassas som olaglig.

Megaupload sänktes idag och var världens största uppladdningssajt för filmer, TV serier etc och huserade bl a allt material för icefilms.info var du kunde helt lagligt streama de senaste avsnitten av allt och de nyaste filmerna i toppenkvalité.

Den blev olaglig i och med att SOPA lobbats hårdare än allt annat av mediebolagen.

Youtube- Det här ljudspåret har tagits bort pga att det strider mor upphovsrättsbla bla bla

De flesta rockband och popartister har kommit på att om de ska gå vägen via skivbolagen så tjänar de inte tillnärmelsevis så mycket kulor som de kan få om de skickar ut sitt material på Youtube för alla att distribuera fritt. Duger deras musik och hamnar i folkets hjärta så vill folket ha mer och kan då tänka sig att betala för det via antingen Spotify eller via andra länkar.

Är detta den verkliga anledningen till att Megaupload stängdes ner?

Innan SOPA var inte Megaupload olaglig då de kringgick lagen genom att de agerade hårddisk för allmänheten som betalade för tjänsten. I det avtal som ingicks enligt ett långt blablabla som ingen läste utan bara kryssade i så var man själv personligen ansvarig för allt uppladdat material men i och med SOPA så åkte Megaupload dit så att det stänkte på väggarna...

Nu blev ju SOPA aldrig någon lag i USA men de påtryckningar som gjordes av 1%arna fick väl FBI att ta beslutet att sänka sajten? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är ju att det måste varit värt mödan då 8 länder var inblandade i tillslaget.

OM MEGA UPLOAD <------

Frågar du mig så använder skivbolagen sina sista slantar på att rädda ett sjunkande skepp? :va

Att Megaupload stängdes ner har ingenting med SOPA att göra. Till att börja dagen med så kan man ju konstatera att Kim Schmitz inte är Guds bästa barn och han har hamnat i klammeri med rättvisan lite då och då genom åren. Han har lurat en hel del folk. Lurendrejeri och fula knep. Personligen förstår jag inte hur man vill ge den snubben tillgång till ens personliga filer. Jag väljer att vara mer noga än så. Bra om han skulle behöva skaka galler i x antal år. En ful fisk borta ur vattnet ett tag.

//J

Nu skojar du!?

Xibalba skriver att det inte finns några "undersökningar" som...

Och du svarar med "jo, min dotter..."?

Vad tror du konfidensintervallet i den "studien" blir?

Läs det där en gång till, jag försökte aldrig motbevisa hans "det finns inga undersökningar.."

Jag underströk däremot att hon spenderade alla pengar, och just på musik dessutom, men inte på det traditionella "köpa bitar av vinylplast" viset. utan hon sparar tillfälligt för att senare kunna gå på konsert och spendera sina pengar...

Kärnan i hans påstående var att ungdomar inte sparade (långsiktigt) så alltså spenderar dom minst lika mycket som alla tidigare generationer...

Så, vad är det för undersökning du efterlyser?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!