Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Om jag inte har helt fel så försöker du sjunga samma låtar som någon annan så åker du dit.

Så är det inte. Du får sjunga vilka låtar du vill. Däremot får du inte ge ut dom på skiva hur som helst. Det är förklaringen till att coverband oftast inte har några CDs med kända låtar att sälja.

Och varför har man då inte på samma sätt infört en straffavgift på indridienserna till cocacola för man "kan" juh blanda sin egna cola..

Varför man har infört det? Ingen aning, fråga nån som tycker det är vettigt.

Ang svamparna, borde de inte tillhöra markägaren?

Hur kommer det sig att svamparna ska vara gratis?
Men inte musiken, bakom båda står det någon som betalat för, gitarren, träden, studion, underhåll av skogen.

Jag kanske är ute på hal is men borde det inte vara rimligt att jag ska kunna gå ut i skogen/nätet och hitta svamp/låtar, plocka och sen äta/lyssna. Gratis.

Men om jag däremot ska ha en förfest/ middag och behöver svampar/ musik på beställning så borde man betala för det? Man kan helt enkelt inte räkna med att gå ut i skogen och få svampar. Likadant kan man inte nyttja låten till mer än att provlyssna på först?

Som sagt, svamparna, liksom ljuden, är gratis, det är när du går på restaurang och käkar nåt som blivit av svamparna som du får betala, såvida du inte har nån polare som är duktig på att laga mat och bjuder dig.

Du är inte ute på hal is, du är mer ute och cyklar.

Fast jag får nog vända på din fråga istället: varför ska du få lyssna på musik utan att betala för det? Varför ska musiker som tränat länge, lagt ner hundratusentals kronor, lediga veckor från jobb och borta från familjen bjuda dig på sin musik gratis? Varför ska du få det gratis?

Med skillnaden att svampar poppar upp ur marken som genom magi, medan någon/några lägger enormt mkt energi på att få en låt klar från nynnande på tuben till arrad, producerad, mixad och marknadsförd låt/skiva.

Enligt den logiken kan du väl köpa aktier i några börsnoterade bolag och skicka utdelningarna till mig?

Lever du på din musik eller ser du det som en hobby? Tror du chansen ens finns att du skulle kunna leva på det?
Blev du personligt drabbad med flera miljoner nedladdningar utav din musik på megaupload?

Titta på varenda sport i världen, dem flesta tjänar man knappt så att man kan leva på det ens på elitnivå (vilket vi lätt kan säga att dem "bästa" på musik gör)
Trots detta så växer många sporter. Musik kommer aldrig dö oavsett hur otroligt synd det är om artisten.
Likaså försvinner inte sporter, bio eller något annat.

Varför man har infört det? Ingen aning, fråga nån som tycker det är vettigt.

Som sagt, svamparna, liksom ljuden, är gratis, det är när du går på restaurang och käkar nåt som blivit av svamparna som du får betala, såvida du inte har nån polare som är duktig på att laga mat och bjuder dig.

Du är inte ute på hal is, du är mer ute och cyklar.

Fast jag får nog vända på din fråga istället: varför ska du få lyssna på musik utan att betala för det? Varför ska musiker som tränat länge, lagt ner hundratusentals kronor, lediga veckor från jobb och borta från familjen bjuda dig på sin musik gratis? Varför ska du få det gratis?

Skrämmande tanke om allemansrätten hade varit likadant uppbyggd som upphovsrätten - glöm cykelturer på grusvägar i vackra skogsområdena, glöm svamp- och bärplockning och tältning utan tillstånd :gnissla

Det jag var ute efter var, varför har det lagts en straff avgift på cd, dvd, hårddiskar mm för att man "kan" använda det till att piratkopiera?

Och varför har man då inte på samma sätt infört en straffavgift på indridienserna till cocacola för man "kan" juh blanda sin egna cola..

Det finns en avgift på media för PRIVAT-kopiering. För att du ska kunna spela in radioprogram eller kopiera en cd skiva du köpt till mp3 spelaren osv. Piratkopiering är något annat.

Det som är motsägelsefullt är att branchen hindrar oss från att kopiera med kopieringsskydd som är olagliga att forcera samtidigt som de tar avgift för att vi ska få privatkopiera produkterna. De ska både ha kakan och äta upp den.

Såg nu att de stora streamingsiterna hittat nya vägar att fortsätta via då den största www.icefilms.info nu streamar via 2shared och Rapidshare.
Ingen är väl förvånad över att det hela tiden hittas nya vägar att gå och ska man stoppa den utveckling som pågått de senaste åren så måste man ligga ett steg före nerladdarna.
Det är bara att inse att mediabolagen skjutit sig själva i foten när de i sin iver vill tjäna lika grova pengar som de tidigare gjort och att de får inse att den tiden är förbi. De nya vägarna via streamingtjänster som du som konsument betalar för är det som gäller, du kan inte få lika mycket betalt men du får iaf något.

Ska man dra parallellen till allemansrätten så är det väl att du får betala inträde till nationalparker, vägavgifter samt betala för den svamp du plockat. I många länder funkar det så. Sverige är mycket unikt på det viset att allt är gratis och tillgängligt för alla och det är kanske därför vi tänker som vi gör?

Jämförelsen med en idrottare och en musiker är bra då båda presterar men nu är det synd om musikern för att han får mindre betalt?
Under alla år jag befann mig på elitnivå så har jag aldrig tjänat en krona på min sport. På den tiden jag spelade handboll eller tävlade i kampsport så fick publiken betala inträde men det var ju aldrig några pengar vi som aktiva såg, tvärtom så fick vi kränga lotter och annan skit för att få ihop till våra resor samt betala dyra medlemsavgifter.

Hade man satsat på en fotbollskarriär och lyckats så hade situationen kanske varit annorlunda men det är väl ändå en av mycket få sporter som det rullas hatt i?

I detta fallet så kan man nog inte jämföra äpplen med päron utan man måste nog individuellt följa varje genres utveckling med de riktlinjer och villkor som marknaden tar fram och marknaden är vi, folket.

Hur många av er använder lagliga streamingtjänster för film och vad kostar det er per månad?

Enstaka gånger så har vi utnyttjat film2home för att se svenska filmer som Svinalängorna och Jägarna 2 annars blir det inte mycket, jag betalar inte av solidaritet om jag nu kan hitta andra vägar att få det jag söker?
Varför skulle jag?
Däremot kan jag utan vidare betala en fast avgift som t ex i fallet Spotify och där avgöra själv vad eller hur mycket material jag ska ha tillgång till. Felet med filmtjänster i nuläget är att där måste du betala per film du ser och skulle du haft samma tankesätt med musik så hade det blivit bra mycket dyrare om du skulle betalat per låt.
Radio är ju ett alternativ men ska du välja repertoaren själv så får du betala.

Hur stor är den avgiften? Och skijler det mycket från cd-skiva jämfört med usb-minne eller hårddisk?

Tror den är 1kr per gigabyte på USB-minnen på mist 2GB. 50kr på externa hårddiskar och runt 5kr för en DVD skiva.
Osäker på ersättningsnivån på CD och Bluray. 1kr CD kanske och 25kr bluray?

Interna hårddiskar, mobiltelefoner påverkas inte. MP3 spelare finns det avgift på men vet inte hur stor.

Enstaka gånger så har vi utnyttjat film2home för att se svenska filmer som Svinalängorna och Jägarna 2 annars blir det inte mycket, jag betalar inte av solidaritet om jag nu kan hitta andra vägar att få det jag söker?
Varför skulle jag?
Däremot kan jag utan vidare betala en fast avgift som t ex i fallet Spotify och där avgöra själv vad eller hur mycket material jag ska ha tillgång till. Felet med filmtjänster i nuläget är att där måste du betala per film du ser och skulle du haft samma tankesätt med musik så hade det blivit bra mycket dyrare om du skulle betalat per låt.
Radio är ju ett alternativ men ska du välja repertoaren själv så får du betala.

Jag har satt igång och rippa t.ex. radioseven. Så får de stå och gå 2 dygn på servern och sen plockar jag ut musiken på mitt usb minne och har i bilen. Inte världens bästa kvalité men duger till bilen.

Helt lagligt får jag massor av musik gratis. Radioseven spelar som tur är lite mer än 10 låtar som Rix så man får ganska bra med låtar.

Däremot kan jag utan vidare betala en fast avgift som t ex i fallet Spotify och där avgöra själv vad eller hur mycket material jag ska ha tillgång till.

Tanken har slagit mig. Jag hoppas det blir ett utvecklat "Filmspotify" snart. Problemet är nog priset eftersom att producera en film lär vara många gånger dyrare än ett musikalbum.

Vad hände med Voddler?

Jag provade det i början men då var det bara skitfilm där.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT