Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Jag säger inte emot att vi lever i en sjuk och mediastyrd värld men jag tror nog du ska ta och läsa på lite vad du pratar om först innan du försöker starta en diskussion. Och nu talar jag bara om dina två "exempel" här...
Initialt så var det väl ändå detta den här diskussionen handlar om?
Jag startade den så jag bör väl veta att hålla mig till rätt jämförelser?

Så vad du egentligen menar som jag förstår det så är jag inte med dig så är jag emot dig?
Vi lever i olika världar du och jag vilket jag accepterar men uppenbarligen inte du. Hur mycket du än försöker övertyga både mig och vem du än försöker övertyga i den här diskussionen så kommer jag fortfarande att tycka att du har fel liksom att du kommer att tycka samma sak om mina påståenden.

Jag kan dock leva med det, det är det jag säger...

Sedan att du väljer att plocka in din primära debatt i varenda jävla diskussion som tas upp i ämnet känns lite tandlöst? Det är ju lixom det enda du kommer med hela tiden?
sluta att referera till gammal skåpmat, hur vore det om du förnyade dina argument lite? Världen förändras varje dag, snart är det vår men idag är det skitkallt men om 4 månader är det fortfarande kallt på morgonen för att folk glömmer så förbannat fort.

Folk skrek som fan när IPRED kom ändå finns lagen kvar, folk glömde det, släppte det och gick vidare eftersom ingenting händer vad folk kan se så bryr de sig inte heller. Hade man dock veta att någon satt och lyssnade på vad just de sa i förra samtalet så hade det kanske låtit annorlunda?

Utvecklingen går hela tiden framåt och vill man leva kvar i det gamla så är det upp till var och en, i långa loppet så spelar det ändå ingen roll eftersom min ätt dör med mig och din med dig. Vill man påverka så får man gå i spetsen för något radikalt och inte bara sitta och tycka en massa.

:)

Last edited:
Tycker artister borde göra sitt som en hobby/ kul grej och tycker tillräckligt många om din musik så kommer slantarna. Men att skylla på piratkopierarna för att man inte kan leva på sin musik är bara bullshit.
Bli bättre eller börja jobba som alla andra.
Fast det förutsätter att bra konst och konstnärer är bra på att sälja sina produkter/nå sina köpare och så enkelt är det inte. Om musik är bra eller dålig står ju inte på något vi i relation till om det säljer eller inte. Tar man sedan bort en möjlighet för musiker att tjäna de pengar de kan få blir det ju ännu skevare, dvs. de som tjänar pengar tjänar än större del av kakan.
Kulturhistorien är fylld av fantastiska konstnärer som inte hade en chans att försörja sig på sin konst men som har haft oerhörd inverkan på sina respektive konstnärliga genrer.

Jo, tyvärr har du nog ganska rätt. Problemet är bara att möjligheterna att få pengar för livespelningar minskar också för många, färre och färre går på liveklubb, folk går hellre och lyssnar på samma låtar spelas av en DJ än live.

Stämmer det? I min värld är det tvärtom. Mina besök på livegig har ökat de senaste åren, om det har att göra med internet eller åldern låter jag vara osagt. Jag är helt med på att livegiget kostar mer än tidigare, även festivalbiljetter. Livespelningar är ju nått som känns speciellt och det förstår naturligtvis artisterna också. Hur många har inte minnen från livespelningar som man kommer bära med sig för resten av livet? Dom som uppskattar musik sätter troligtvis livespelningar i första rummet och spotify i andra. Om det inte handlar om Da buzz vill säga.

Fast det förutsätter att bra konst och konstnärer är bra på att sälja sina produkter/nå sina köpare och så enkelt är det inte. Om musik är bra eller dålig står ju inte på något vi i relation till om det säljer eller inte. Tar man sedan bort en möjlighet för musiker att tjäna de pengar de kan få blir det ju ännu skevare, dvs. de som tjänar pengar tjänar än större del av kakan.
Kulturhistorien är fylld av fantastiska konstnärer som inte hade en chans att försörja sig på sin konst men som har haft oerhörd inverkan på sina respektive konstnärliga genrer.

Min spontana tanke är att det borde vara svårare o hitta ett skivbolag och få skivkontrakt o sedan ligger din cd bland tusentals andra artister i nån butik, än att nå ut till den stora massan genom youtube eller spotify och på det viset börja tjäna lite pengar. När du sen märker att oj ! nu kommer det in 20 papp i månaden då kan jag leva på detta och sluta med vanliga jobbet. Och visst det krävs lite fler lyssnare än förut om alla kopierar. Men flertalet kommer att använda tjänster som youtube o spotify som borde generera pengar till artisten och inte till skivbolagen.

Alltså lite hobby först och sedan kanske som ett yrke. Såna val gör man ju i andra fall också. Du kanske gillar o trimma bilar eller nåt, men väljer att starta eget eller bara göra det på fritiden.

vill man bli rik så får man lära sig att marknadsföra sig själv.

En sann konstnär gör sin grej av andra orsaker än pengar, han kanske vill få ut nåt ur skallen bara. Eller hantera sina inre känslor eller problem.

Det går ju inte riktigt att jämföra med andra tjänster eftersom du saknar kontroll över spridningen av dina egna verk. Om jag hjälper folk att trimma bilar så kan jag säga nej till kunder, som musiker kan du säga nej men kunderna skiter i det och konsumerar dina verk iaf.

Snacket om att musiker ska bli bättre och på så vis tjäna mer stålar håller inte heller - folk betalar inte när de kan få nåt gratis.

Marknaden för musik (och i viss mån film) är helt satt ur spel, och samtidigt som jag gillar det (eftersom jag hoppas att bra grejer kommer fram mer) så kan det medföra att ditt favoritband inte kommer kunna släppa ett album per år eller vartannat år, utan kanske mer vart femte. Då har de fått ihop tillräckligt med fritid tillsammans från det vanliga jobbet, plus pengar att finansiera sin skiva med, som alla sen kopierar utan att betala.

Vad fan gaggar ni om? Handlar detta om ni retar er på att småband borde sluta drömma eller har debatten ett större syfte?

Min spontana tanke är att det borde vara svårare o hitta ett skivbolag och få skivkontrakt o sedan ligger din cd bland tusentals andra artister i nån butik, än att nå ut till den stora massan genom youtube eller spotify och på det viset börja tjäna lite pengar. När du sen märker att oj ! nu kommer det in 20 papp i månaden då kan jag leva på detta och sluta med vanliga jobbet. Och visst det krävs lite fler lyssnare än förut om alla kopierar. Men flertalet kommer att använda tjänster som youtube o spotify som borde generera pengar till artisten och inte till skivbolagen.

Alltså lite hobby först och sedan kanske som ett yrke. Såna val gör man ju i andra fall också. Du kanske gillar o trimma bilar eller nåt, men väljer att starta eget eller bara göra det på fritiden.

vill man bli rik så får man lära sig att marknadsföra sig själv.

En sann konstnär gör sin grej av andra orsaker än pengar, han kanske vill få ut nåt ur skallen bara. Eller hantera sina inre känslor eller problem.
Skillnaden när skivbolagen var starka, säga vad man vill om skivbolagen men det är en annan diskussion, var att de agerade i viss mån som riskkapitalister. Dvs. de investerade i en artist som utan det kapitalet inte hade kunnat komma ut och fram. Sedan kanske de inte sålde en jävla massa skivor och tjänade massor med pengar men detvar andra som tog den finansiella risken. Du har ju även förlagsbiten där låtskrivare får kontrakt och den branschen blir också mindre och mindre.

Visst är det så att man drivs av annat än de reda pengarna när man är konstnär men man måste ju försörja sig och när möjligheterna att göra det förändras/försämras innebär det också att bra konst inte kommer fram eftersom man inte har möjlighet att göra den för man måste äta.

Handlar inte om att "bli rik" utan om möjligheten att dels bestämma över sina egna verk, den viktigaste delen, men även om möjligheterna att försörja sig/överleva.

Vad fan gaggar ni om? Handlar detta om ni retar er på att småband borde sluta drömma eller har debatten ett större syfte?

Kan inget annat än att hålla med. Folk borde kanske se det mer som en hobby, när dem tror att dem missar en massa pengar på nedladdningar. Visst gör dem största artisterna det, men det finns inte ens suck i världen att alla hade köpt all musik dem lyssnar på via nätet och tyvärr är det detta Lars ulrich och alla skivbolag verkar fått för sig.

Imaster: Borde det inte vara alla dem som faktiskt laddade hem din musik från megaupload (vet du hur många det var btw?) du ska hata och använda alla fina ord du gjort åt grundaren? Det är ju knappast något nyskapande han gjorde, eller?

Med handen på hjärtat, har du aldrig någonsin laddat hem en film, serie, musik eller annat skyddat material?

En sak som slog mig i denna diskussion är att för 20 år sedan när skivbolagen styrde allt så tror jag faktiskt det fanns betydligt färre band än idag som faktiskt kunde leva på sin musik. Och även var utbudet av artister för oss konsumenter avsevärt smalare.

Sen gäller det ju som några kommit in på nu att marknadsföra sig bra också. Jag tränade tillsammans med Palle Thorsson medans han gick sin konstutbildning. http://www.google.se/search?hl=sv&s...s_sm=s&gs_upl=0l0l0l2266l0l0l0l0l0l0l0l0ll0l0
Han var/är säkert inte bättre än andra konstnärer men han har gjort stora tidningsrubriker och han kunde direkt efter sin examen faktiskt leva på sin konst. Och det är nog få konstnärer förunnat. Och han tycker jag är ett tydligt exempel på hur viktig marknadsföringen är.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT