Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Det finns en avgift på media för PRIVAT-kopiering. För att du ska kunna spela in radioprogram eller kopiera en cd skiva du köpt till mp3 spelaren osv. Piratkopiering är något annat.

Det som är motsägelsefullt är att branchen hindrar oss från att kopiera med kopieringsskydd som är olagliga att forcera samtidigt som de tar avgift för att vi ska få privatkopiera produkterna. De ska både ha kakan och äta upp den.

Radio program får du väl kopiera redan för privat bruk utan denna "avgift" men när jag vill köpa en dvd för att lagra min egna filmade hojfilm så ska jag betala till övriga artister...:brinnerup:dummer

och att det händer i samma land som har allemansrätten.. :confused:

Skillnaden mot allemansrätten är ju solklar - Det sitter inte någon och utvecklar din naturupplevelse mer än att det möjligen byggs någon spång här och där för kommunala pengar. Du får själv göra jobbet att plocka svampen och bären.

En mindre dålig liknelse skulle vara att alla produkter som är sprungna ur allemansrätten ska vara gratis för alla. Dvs plockar du bären och svampen, lagar stuvningar och sylt så är det inte mer än rättvist sen att vem som helst kan svänga förbi hos dig och hämta en burk utan att du får en spänn.

Problematiken är så enkel att skivbolagen vant sig vid att tjäna mer pengar än som är rimligt, samtidigt som folk känt sig skinnade när de köpt ett album med två bra spår och resten utfyllnad.

Det kommer naturligtvis uppstå en balans igen, men det återstår nog några års dragkamp mellan kunder och leverantörer tills dess....

Lever du på din musik eller ser du det som en hobby? Tror du chansen ens finns att du skulle kunna leva på det?
Blev du personligt drabbad med flera miljoner nedladdningar utav din musik på megaupload?

Titta på varenda sport i världen, dem flesta tjänar man knappt så att man kan leva på det ens på elitnivå (vilket vi lätt kan säga att dem "bästa" på musik gör)
Trots detta så växer många sporter. Musik kommer aldrig dö oavsett hur otroligt synd det är om artisten.
Likaså försvinner inte sporter, bio eller något annat.

Om du hade hängt med från början hade du fått svar på dina frågor.

Växer många sporter? Jag tycker mig se tvärtom, publiksiffrorna dalar inom alla sporter, klubbar kånkar och folk sitter hemma och glor på Idol istället. Det är närapå samma med musik - det är de som redan har pengar som har råd att hålla på med musik för man får inte betalt för spelningar, ibland inte ens reseersättning, och inte särdeles många betalar för musik idag, inte så att det lönar sig att spela in nånting åtminstone.

Förhoppningsvis sker det en attitydförändring snart, både inom idrotten och inom kulturen, och folk inser att det är värt att betala för att behålla kvaliteten.

Radio program får du väl kopiera redan för privat bruk utan denna "avgift" men när jag vill köpa en dvd för att lagra min egna filmade hojfilm så ska jag betala till övriga artister...:brinnerup:dummer

och att det händer i samma land som har allemansrätten.. :confused:

Ja sa inte att det var rätt eller att jag försvarade faktumet. Jag tror privatkopieringen är väldigt sällsynt.
Det jag invände mot var påståendet om att vi skulle betala för piratkopiering.

Skillnaden mot allemansrätten är ju solklar - Det sitter inte någon och utvecklar din naturupplevelse mer än att det möjligen byggs någon spång här och där för kommunala pengar. Du får själv göra jobbet att plocka svampen och bären.

En mindre dålig liknelse skulle vara att alla produkter som är sprungna ur allemansrätten ska vara gratis för alla. Dvs plockar du bären och svampen, lagar stuvningar och sylt så är det inte mer än rättvist sen att vem som helst kan svänga förbi hos dig och hämta en burk utan att du får en spänn.

Problematiken är så enkel att skivbolagen vant sig vid att tjäna mer pengar än som är rimligt, samtidigt som folk känt sig skinnade när de köpt ett album med två bra spår och resten utfyllnad.

Det kommer naturligtvis uppstå en balans igen, men det återstår nog några års dragkamp mellan kunder och leverantörer tills dess....

Håller inte med dig där.
För att ha en skog så är "standard"utrustning dvs det lägsta som fungerar okej.
Motorsåg 3000-6000kr
slip till motorsåg 1000-4000kr
Diverse fällutrustning 1000-5000kr
Sen om förhållanderna är hyggliga så även bil med släp för att transportera bort träd.

För att en musiker ska spela in en låt, en dator, mic och ett bra rum. Prislappen här kan man sätta från 1000kr och uppåt. Men rimligen så ligger det på en "hobbynivå" för båda på ungefär samma pengar.

Varför är musikerna arbete så värdefullt men inte skogsägaren som måste hålla efter sin skog. För att inte tala om när stormen kommer. Vem går då in och säger att oj va synd att vi inte kan plocka några svampar i din skog på ca 30år, här får du lite pengar som plåster på svampen.

Med andra ord så är något som ger föda (om än i ett lyxigare avseende) inte lika mycket värt som något som vi kan lyssna på.
även om tid och pengarna bakom enligt mig är ganska lika.

Fast svampen är ju en biprodukt av skogsproduktion. Man har skog för kunna inkassera på träden.
Det argumentet fungerar dock inte riktigt heller. Det är som att man vid osttillverkning skulle vara tvungen ge bort vasslen som blir över till den som önskar. Eller nåt annat som jag inte kommer på just nu ;).

Man skulle kunna se skogsägandet som en inte absolut äganderätt. Man äger rätten att bruka marknaden under visa premiser. Lite som att äga en bostadsrätt.

Jag kan uppskatta vårt något svaga äganderätt som något positivt. Musik har en väldigt stark äganderätt som är begränsad till 75år. Varför ska äganderätten försvinner efter 75år kan man ju då undra? Skogsägaren förlorar ju inte sina tillgångar (okej, han dör kanske men då tar arvingar över).

Jag tycker man fundera över vad man tycker är rimligt. Jag tror i vart fall tiden är förbi där folk i någon större utsträckning kommer köpa enstaka låtar. Då gäller det för marknaden att anpassa sig så alla parter kan bli nöjda.

Paulo Coelho, författaren bakom Alkemisten tankar om S.O.P.A.

My thoughts on S.O.P.A.

by PAULO COELHO on JANUARY 20, 2012

IN THE former Soviet Union, in the late 1950s and 60s, many books that questioned the political system began to be circulated privately in mimeographed form. Their authors never earned a penny in royalties. On the contrary, they were persecuted, denounced in the official press, and sent into exile in the notorious Siberian gulags. Yet they continued to write.

Why? Because they needed to share what they were feeling. From the Gospels to political manifestos, literature has allowed ideas to travel and even to change the world.

I have nothing against people earning money from their books; that’s how I make my living.
But look at what’s happening now. Stop Online Piracy Act (S.O.P.A) may disrupt internet. This is a REAL DANGER, not only for Americans, but for all of us, as the law – if approved – will affect the whole planet.

And how do I feel about this? As an author, I should be defending ‘intellectual property’, but I’m not.

Pirates of the world, unite and pirate everything I’ve ever written!

The good old days, when each idea had an owner, are gone forever.
First, because all anyone ever does is recycle the same four themes: a love story between two people, a love triangle, the struggle for power, and the story of a journey.
Second, because all writers want what they write to be read, whether in a newspaper, blog, pamphlet, or on a wall.

The more often we hear a song on the radio, the keener we are to buy the CD. It’s the same with literature.

The more people ‘pirate’ a book, the better. If they like the beginning, they’ll buy the whole book the next day, because there’s nothing more tiring than reading long screeds of text on a computer screen.

1. Some people will say: You’re rich enough to allow your books to be distributed for free.

That’s true. I am rich. But was it the desire to make money that drove me to write? No. My family and my teachers all said that there was no future in writing.
I started writing and I continue to write because it gives me pleasure and gives meaning to my existence. If money were the motive, I could have stopped writing ages ago and saved myself having to put up with invariably negative reviews.

2. The publishing industry will say: Artists can’t survive if they’re not paid.

In 1999, when I was first published in Russia ( with a print- run of 3,000), the country was suffering a severe paper shortage. By chance, I discovered a ‘ pirate’ edition of The Alchemist and posted it on my web page.
An year later, when the crisis was resolved, I sold 10,000 copies of the print edition.
By 2002, I had sold a million copies in Russia, and I have now sold over 12 million.

When I traveled across Russia by train, I met several people who told me that they had first discovered my work through the ‘ pirated’ edition I posted on my website. Nowadays, I run a ‘Pirate Coelho’ website, giving links to any books of mine that are available on P2P sites.
And my sales continue to grow — nearly 140 million copies world wide.

When you’ve eaten an orange, you have to go back to the shop to buy another. In that case, it makes sense to pay on the spot.
With an object of art, you’re not buying paper, ink, paintbrush, canvas or musical notes, but the idea born out of a combination of those products.

‘Pirating’ can act as an introduction to an artist’s work. If you like his or her idea, then you will want to have it in your house; a good idea doesn’t need protection.

The rest is either greed or ignorance

http://paulocoelhoblog.com/2012/01/20/welcome-to-pirate-my-books/

Håller inte med dig där.
För att ha en skog så är "standard"utrustning dvs det lägsta som fungerar okej.
Motorsåg 3000-6000kr
slip till motorsåg 1000-4000kr
Diverse fällutrustning 1000-5000kr
Sen om förhållanderna är hyggliga så även bil med släp för att transportera bort träd.

För att en musiker ska spela in en låt, en dator, mic och ett bra rum. Prislappen här kan man sätta från 1000kr och uppåt. Men rimligen så ligger det på en "hobbynivå" för båda på ungefär samma pengar.

Varför är musikerna arbete så värdefullt men inte skogsägaren som måste hålla efter sin skog. För att inte tala om när stormen kommer. Vem går då in och säger att oj va synd att vi inte kan plocka några svampar i din skog på ca 30år, här får du lite pengar som plåster på svampen.

Med andra ord så är något som ger föda (om än i ett lyxigare avseende) inte lika mycket värt som något som vi kan lyssna på.
även om tid och pengarna bakom enligt mig är ganska lika.

Jag ser inte riktigt hur det krävs en motorsåg för att plocka svamp. :va

Det är inte lätt att se skogen för alla träd

ser inte hur du fick in den i svampplockningen men jag kan lova att det inte blir mycket i din svampkorg med den metoden

Det är inte lätt att se skogen för alla träd

ser inte hur du fick in den i svampplockningen men jag kan lova att det inte blir mycket i din svampkorg med den metoden

Jämförelsen var mellan svampplockning och musik och du drog in kostnader för skogsförvaltning vilket är helt irrelevant eftersom svamp växer oavsett om nån är där och sköter skogen. Däremot krävs instrument och inspelningsutrustning för att producera en skiva.

Jämförelsen var mellan svampplockning och musik och du drog in kostnader för skogsförvaltning vilket är helt irrelevant eftersom svamp växer oavsett om nån är där och sköter skogen. Däremot krävs instrument och inspelningsutrustning för att producera en skiva.

Varför ska jag investera pengar i mark när du plockar resurserna från min mark utan att ge mig ett ruttet lingon?

Folk kommer även skriva musik även om dom inte kan tjäna pengar på det.

Får jag köra omrking med din hoj när du är på jobbet? Jag lovar att lämna tillbaka den med lika mycket bensin som innan.

Varför ska jag investera pengar i mark när du plockar resurserna från min mark utan att ge mig ett ruttet lingon?

Får jag köra omrking med din hoj när du är på jobbet? Jag lovar att lämna tillbaka den med lika mycket bensin som innan.

Varför skulle man vilja ha ruttna lingon? :va

Bärplockarna är väll inte beroende av att du sköter marken för att de ska kunna plocka bär?
Jag tycker det är rimligt att man för privatbruk kan få plocka bär och att artister ska få nån ersättning när deras musik konsumeras. Men även om folk slutar betala för musik tror jag den kommer produceras ändå, lite mindre mainstream kanske.

Varför skulle man vilja ha ruttna lingon? :va

Bärplockarna är väll inte beroende av att du sköter marken för att de ska kunna plocka bär?
Jag tycker det är rimligt att man för privatbruk kan få plocka bär och att artister ska få nån ersättning när deras musik konsumeras. Men även om folk slutar betala för musik tror jag den kommer produceras ändå, lite mindre mainstream kanske.

Jag kanske vill jäsa lingonen för att sedan destillera?

Varför förtjänar så många musiker betalt men inte alla idrottsmän? Bägge grupperna handlar om showbuissnes. Risken finns att någon kopierar förra veckans fotbollsmatch på sin hårddisk så därmed måste väl även fotbollsklubbarna få några kronor från varje såld hårddisk? Och hockey och motogp och...

Jag skulle nog hävda att enda anldeningen är att ni blivit så vana att betala mycket för skivor så att ni helt enkelt vant er med att musik kostar pengar och därför accepterar ni det. Till och med små lokala skitband får betalt för att uppträda. Men ingen betalar för att se en klubbtävling i motocross.

Däremot är ni inte vana med att behöva betala för att titta på en sm-deltävling i enduro och de stackars enduroförarna kan ju bara glömma att få del av några eventuella biljettinteckter.

Självklart. Men varför ska en musiker investera hundratusentals kronor i att se till att du kan lyssna på den om den inte kan räkna med att åtminstone få igen pengarna. Det handlar egentligen inte om att tjäna pengar, det handlar snarare om att minska förlusterna.

Sen måste jag bara fråga, är det verkligen oskäligt att betala 120 - 150 kr för en skiva? Priset har inte gått upp sedan 90-talet medan lönerna, i förhållande, har skenat. Det är billigare att köpa en skiva som man har glädje av i många år än att ta två kvalitetsöl på krogen.

Branchen förändras och varken musiker eller skivbolag kan räkna med att tjäna några stora pengar längre - det finns för mycket konkurrens - men varför måste man acceptera att ge bort sina skapelser gratis för det? Det är mest det jag inte har fattat.

EDIT: Sen vill jag bara tillägga att jag en gång har betalat för att se en klubbtävling i motocross. Det var kul.

Självklart. Men varför ska en musiker investera hundratusentals kronor i att se till att du kan lyssna på den om den inte kan räkna med att åtminstone få igen pengarna.

Den tiden kanske är förbi? Det kanske inte längre går att sikta på den kvalitetsnivån som kostar hundratusentals kronor? dvs om man inte är en världsartist? Kanske är det så att i framtiden så får artisterna sälja billig skitinspelningar för några ören på nätet som främst är marknadsföring så att pengarna kan dras in på riktiga spelningar inför publik? Känslan att se en livespelning kan inte kopieras. Kanske kommer musikband i framtiden få betalt för att kalla sig t.ex McDonalds, eller Coka-cola. Kanske får ni mot betalning tatuera in "Pepsi" i panna. osv? Kanske kommer inspelad musik i framtiden betraktas mer som marknadsföring för att få publik på konserer?
Kanske dela ut gratis musik och sedan skickar man med nån information om att donationer kan sättas in på konto nr XX...?

En som brukar dela ut AMA supercrossen skriver alltid in en rad typ, " Dont feel obligated but if you like to give a donation use paypal nr..." Jag har inte själv gett några pengar men kommer nog göra det så småningom av ren tacksamhet. Antar att det är flera miljoner nedladdningar på varje helgs race. Även om bara var 100e person skänker honom 10 cent så blir det nog en slant. Nu är han ju ute i de juridiska tassemarkerna men det hindrar ingen från att kopiera han koncept på ärliga produkter.

Jag la in massor av frågetecken för jag anser mig inte ha svaret. Men dagens informationsspridning kommer nog att ändra spelreglerna totalt. Det är jag ganska säker på.

Jag lyfter på hatten för att du betalade för en klubbtävling. Jag tror aldrig jag har gjort det... Men jag brukar betrakta sådana biljettköp mm lite som donationer till klubbarna. Det känns liksom bättre att lätta på lädret då även om kvaliten sällan är värd pengarna.

Jag vill inte spekulera i vad som ären skälig kostnad för en skiva. Ur min synvinkel handlar diskussionen mer om ifall det någonsin mer kommer gå att sälja musik på det viset.

Sen kan jag ju tycka att det är mer skäligt att betala 150kr för en skiva med Metallica eller Madonna än att betala samma pengarn för en skiva av Magnus Uggla. Lite som med biljettpriserna för att se en VM-match eller en SM-deltävling.

Last edited:
Vi lever i en sjuk och mediastyrd värld var den som har mest pengar styr hur vi ska tänka genom att manipulera med den kunskap som delas ut via nyheterna bl a.

Ta exemplet Michael Jackson, om du laddar upp hans musik på internet så får du fem år i fängelse...

...men om du ger han en giftinjektion så att han dör vilket klassas som mord så får du 4 år i buren.

Någon får gärna förklara för mig hur ett människoliv kan vara mindre värt än ett digitalt media som inte ens existerar fysiskt?

Last edited:
Jag kanske vill jäsa lingonen för att sedan destillera?

Varför förtjänar så många musiker betalt men inte alla idrottsmän? Bägge grupperna handlar om showbuissnes. Risken finns att någon kopierar förra veckans fotbollsmatch på sin hårddisk så därmed måste väl även fotbollsklubbarna få några kronor från varje såld hårddisk? Och hockey och motogp och...

Jag skulle nog hävda att enda anldeningen är att ni blivit så vana att betala mycket för skivor så att ni helt enkelt vant er med att musik kostar pengar och därför accepterar ni det. Till och med små lokala skitband får betalt för att uppträda. Men ingen betalar för att se en klubbtävling i motocross.

Däremot är ni inte vana med att behöva betala för att titta på en sm-deltävling i enduro och de stackars enduroförarna kan ju bara glömma att få del av några eventuella biljettinteckter.

Avgift på media tycker jag är trams, tror det används i väldigt liten omsättning till privatkopiering.

Den tiden kanske är förbi? Det kanske inte längre går att sikta på den kvalitetsnivån som kostar hundratusentals kronor? dvs om man inte är en världsartist? Kanske är det så att i framtiden så får artisterna sälja billig skitinspelningar för några ören på nätet som främst är marknadsföring så att pengarna kan dras in på riktiga spelningar inför publik?

Jo, tyvärr har du nog ganska rätt. Problemet är bara att möjligheterna att få pengar för livespelningar minskar också för många, färre och färre går på liveklubb, folk går hellre och lyssnar på samma låtar spelas av en DJ än live. Vi får se vad framtiden håller - visst är det synd men det är knappast the end of the world...

Vi lever i en sjuk och mediastyrd värld var den som har mest pengar styr hur vi ska tänka genom att manipulera med den kunskap som delas ut via nyheterna bl a.

Ta exemplet Michael Jackson, om du laddar upp hans musik på internet så får du fem år i fängelse...

...men om du ger han en giftinjektion så att han dör vilket klassas som mord så får du 4 år i buren.

Någon får gärna förklara för mig hur ett människoliv kan vara mindre värt än ett digitalt media som inte ens existerar fysikt?

Jag säger inte emot att vi lever i en sjuk och mediastyrd värld men jag tror nog du ska ta och läsa på lite vad du pratar om först innan du försöker starta en diskussion. Och nu talar jag bara om dina två "exempel" här...

Avgift på media tycker jag är trams, tror det används i väldigt liten omsättning till privatkopiering.

Håller helt med.

Har en vän med 5 album på spotify och skivkontrakt. Han har spelat på Sweden Rock och diverse spelningar i Europa och USA på bla. progpower.

Han jobbar på ett lager o kör truck. Han hänger inte läpp för fem öre och har aldrig varit emot piratkopiering. Glad o positiv kille med rätt inställning till sin musik. Han gör det så länge det är kul.

Tycker artister borde göra sitt som en hobby/ kul grej och tycker tillräckligt många om din musik så kommer slantarna. Men att skylla på piratkopierarna för att man inte kan leva på sin musik är bara bullshit.
Bli bättre eller börja jobba som alla andra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT