Är det någon som vet vad imasters band heter, jag ska ner på stan och tänkte stödköpa en skiva på den lokala skivaffären, då får kanske bandet en femma av dom 150:- jag lägger ut
Dvs om skivan finns där?
Det hade varit kul om nåt av albumen fanns hos din lokala skivaffär faktiskt - inte helt otroligt men lite.
Jag personligen får ett par kronor, ja, men det får ju de övriga i bandet samt att den gemensamma bandkassan får ungefär en tia per såld skiva. Utöver det får ju skivbolaget ytterligare ungefär 100 kr och de ser jag som att de går till bandet eftersom de kommer finansiera nästa skivinspelning. Länken ligger sist i inlägget.
Problemet är ju att de inte är artisten som bestämmer någonting de är ju skivbolagen! Artisterna säljer ju fan sina själar och 90% av alla deras kommande intäkter bara för att få visa sig i ... oooh de stora skivbolagens fina salar! Ska de sedan få spela in en skiva får artisten sälja sin mormor också.
Artisterna har fått för sig att de måste gå igenom ett skivbolag för att bli stora och skivbolagen tecknar ju bara avtal med artister de tror kommer bli stora!
Skivbolagen skriker nu högt inte bara för fildelningen utan för att de är rädda att artisterna ska komma på att att de kan sälja sina verk direkt till köparen digitalt utan att bli av med 90% av inkomsten.
Tyvärr funkar det inte riktigt så. Det finns ett par stycken som har kommit upp sig utan backning av en stor marknadsföringsbudget men de är inte så jättemånga. Att ha ett skivbolag i ryggen vill de allra flesta artister och idag har artisterna mer att säga till om samt att de ofta är lite bättre på det juridiska än förr i tiden så det är väldigt, väldigt få bolag som är i en sits att de legalt kan rippa artisterna idag.
Ett skivbolag är som en riskkapitalist och ett band är som en ny entreprenör. Skivbolaget lägger en summa för att producera och marknadsföra produkten som bandet och skivbolaget får en andel av intäkterna. Hur stora eller små beror givetvis på avtal och kostnader. En del har break even-avtal - alltså att artisten inte får en krona förrän alla utgifter är täckta -, andra har löpande avtal där de får betalt från första sålda skiva. Jag ser liksom inte var skivbolagen är boven i dramat - om artisterna inte vill ha det så är det ju bara att inte skriva på men ändå gör de det. Det kostar liksom inget att sprida sin musik idag. Men kanske vet artisterna nåt som inte ej insatta i branchen vet?
Till imaster
Om de nu är så att de är fildelning som gör att du inte kan försörja dig på din musik?
kanske du skulle försöka göra lite pr kollade din profil inget bandnamn ingen hemsida inget? Kanske du skulle försöka göra namnet känt innan du klagar på att fildelarna förstör för dig?
Jag kommer troligen aldrig kunna livnära mig på min musik och det är inte på något vis relaterat till fildelning. Vår målgrupp är för liten för att generera så mycket pengar som det skulle krävas att ens försörja var och en i bandet i en månad. Fildelningen har bara gjort det lite tråkigt för oss, t.ex. ville inte vår ryska distributör köpa in några exemplar eftersom skivan redan spridits i Ryssland via, you guessed it, Megaupload. Men det handlar om en summa på ett par tusenlappar totalt så det är inget som egentligen skulle hjälpt oss något vidare.
Det jag tycker är tråkigt med fildelning är att folk förväntar sig att jag ska vara glad för att sprida saker gratis som jag lagt ofantligt mycket tid och energi på, ledigt från jobb, belånat hus (det var inte jag, jag har inget hus

), suttit veckovis med marknadsföring och så vidare. Jag tar mitt band som exempel för jag har erfarenhet av det men fildelning är inget direkt som är make eller break för oss - men jag vet flera andra som lagt ner för att de inte får tillbaka pengarna de lagt ut.
Det som fildelningen skapat under de senaste, säg, tio år sen är en mentalitet att musik och film ska vara gratis. Även spel ett tag men tack vare PS3 och XBox 360 och, främst skulle jag tro, deras sociala bit med achievements och medaljer har spelindustrin lyckats hänga med i svängarna. Det har verkligen inte hjälpt att de stora bjässarna i branchen är idioter som tycker att allt var bättre förr. Men bara för det betyder det inte att fildelning är nåt som hjälper skaparna, tvärtom. Sen säger jag inte att det ska vara stenhårt och att censurera internet är ren och skär idioti men nånstans måste folk ändå förstå att det inte är gratis att skapa det där som ni lyssnar på och att folk gärna vill ha lite tillbaka. Skivor är rätt passé, åtminstone mainstream, så vad är nästa stora grej? Det jobbar vi mycket med men vi har inte riktigt kommit fram till nåt än...
För er som vill kolla, här är mitt band:
http://www.yggdrasil-sweden.com