Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Problemet är ju att de inte är artisten som bestämmer någonting de är ju skivbolagen! Artisterna säljer ju fan sina själar och 90% av alla deras kommande intäkter bara för att få visa sig i ... oooh de stora skivbolagens fina salar! Ska de sedan få spela in en skiva får artisten sälja sin mormor också.

Artisterna har fått för sig att de måste gå igenom ett skivbolag för att bli stora och skivbolagen tecknar ju bara avtal med artister de tror kommer bli stora!
Skivbolagen skriker nu högt inte bara för fildelningen utan för att de är rädda att artisterna ska komma på att att de kan sälja sina verk direkt till köparen digitalt utan att bli av med 90% av inkomsten.

Till imaster
Om de nu är så att de är fildelning som gör att du inte kan försörja dig på din musik?
kanske du skulle försöka göra lite pr kollade din profil inget bandnamn ingen hemsida inget? Kanske du skulle försöka göra namnet känt innan du klagar på att fildelarna förstör för dig?

Det står alla fritt att göra korkade affärer, för somliga blir det bra i slutändan medans för många blir det bara pannkaka.
Men många musiker är inte affärsinriktade och då behövs skivbolag för att skapa ett namn, de flesta stora artister med egna skivbolag började med "slavkontrakt" hos något skivbolag.
Och det med vem som får pengarna för försäljningen... det är vad jag vet så att skivbolagen ger artisten en massa pengar/uppmärksamhet/spelningar i gengäld för rättigheterna till visst antal låtar/album, det är då inte artisten som äger den musiken utan det är skivbolaget som äger det, helt enligt kontrakten.

Samma sak som att du är programmerare och jobbar på Microsoft och sedan tillverkar ett program som gör att du kan ta emot email, du får fortfarande din lön och du äger inte koden för det programmet, det gör microsoft helt enligt kontraktet du skrivit på.

Till imaster
Om de nu är så att de är fildelning som gör att du inte kan försörja dig på din musik?
kanske du skulle försöka göra lite pr kollade din profil inget bandnamn ingen hemsida inget? Kanske du skulle försöka göra namnet känt innan du klagar på att fildelarna förstör för dig?

Jag gjorde samma sak innan jag skrev och frågade.

Jag vet att han har nämnt det i någon tråd men hittade inte det

Vet inte om du är dum eller om du bara försöker provocera för att hålla diskussionen vid liv, jag misstänker det senare.

Men nej, band får skapa musik gratis hur mycket de vill, men problemet är när någon annan bestämmer över om ditt livsverk skall vara gratis eller inte. Du som upphovsrättsinnehavare skall alltid få bestämma över din "konst", sen om det gör att du inte har råd med middag eller att du kan käka rysk caviar i privatjet, ja det får framtiden utvisa.

Om det nu är DIN konst, varför gäller den 75år efter DIN död, på förslag 150år efter DIN död?

Botemedlet mot hiv 5år?

Du ser inte att nått är galet?

Om det nu är DIN konst, varför gäller den 75år efter DIN död, på förslag 150år efter DIN död?

Botemedlet mot hiv 5år?

Du ser inte att nått är galet?

Men vänta, vad har det med saken att göra, det är ju en helt annan diskussion. (som jag förövrigt håller med om, att det är galet alltså)

Och nej, jag försöker inte försvara branschen eller hur det funkar, jag tycker det stinker likaväl som många andra.
Men till skillnad från vissa andra försöker jag också förstå varför det är som det är och vad som görs för att komma vidare.

Alla brancher har fått ändra sig efter dom nya förutsättningar som Internet har medfört, oavsett om det gäller att folk köper mc-hjälmar utomlands och inte hos den lokala mc-firman, fulöl från Tyskland, eller hyrfilm på nätet.

Musikindustrin är inget undantag.

Alla brancher har fått ändra sig efter dom nya förutsättningar som Internet har medfört, oavsett om det gäller att folk köper mc-hjälmar utomlands och inte hos den lokala mc-firman, fulöl från Tyskland, eller hyrfilm på nätet.

Musikindustrin är inget undantag.

Så långt är vi nog alla överens, men innebär det att folk ska kunna ladda ner musik, film, böcker etc utan ersättning till skaparen och/eller den som äger rättigheterna?

Så långt är vi nog alla överens, men innebär det att folk ska kunna ladda ner musik, film, böcker etc utan ersättning till skaparen och/eller den som äger rättigheterna?
Ska o ska.
Det är ju bevisat att fildelare är de som faktiskt köper mest Musik/Cd/Böcker.
Att stoppa fildelning kommer alldrig gå.
Det kommer tillslut sluta med att tex Anonymus eller liknande blir så provocerade att de släcker ett helt land villket är fullt möjligt.

Lägg pengarna och tiden på att jobba med Spotify och I-tunes så att det bli lättare att köpa musik och böcker och inse att det aldrig kommer gå tillbaka till att vi står i skivaffären och bläddrar.

Ska o ska.
Det är ju bevisat att fildelare är de som faktiskt köper mest Musik/Cd/Böcker.
Att stoppa fildelning kommer alldrig gå.
Det kommer tillslut sluta med att tex Anonymus eller liknande blir så provocerade att de släcker ett helt land villket är fullt möjligt.

Lägg pengarna och tiden på att jobba med Spotify och I-tunes så att det bli lättare att köpa musik och böcker och inse att det aldrig kommer gå tillbaka till att vi står i skivaffären och bläddrar.

Man kan väl arbeta för att förbättra lagliga tjänster samtidigt som man försöker täppa till den illegala verksamheten?

Man kan väl arbeta för att förbättra lagliga tjänster samtidigt som man försöker täppa till den illegala verksamheten?

Det är ganska lönlöst att försöka täppa igen internet eftersom de som är bäst på datorer inte jobbar för regeringar.
Först kom Napster, Sen Dc++, Sen Torrenter, och snart nästa generation som är ännu mer svårstoppat.

Att försöka få fram bra lagliga alternativ, som inte kostar fjantigt mycket pengar är vad jag tror på.

Det är ganska lönlöst att försöka täppa igen internet eftersom de som är bäst på datorer inte jobbar för regeringar.
Först kom Napster, Sen Dc++, Sen Torrenter, och snart nästa generation som är ännu mer svårstoppat.

Att försöka få fram bra lagliga alternativ, som inte kostar fjantigt mycket pengar är vad jag tror på.

Jag ger hellre 100 artister 1kr än 1 artist 100kr.

Den enda konkurrensen film/musik har är piratkopiering, den behövs som motpol.
Annars hade aldrig tjänster som Spotify kunnat sluta avtal.

Sen är ju skivbolagen idag storägare i Spotify, så just den tjänsten är ingen revolution, än.

Skulle behövas en streamingtjänst där alla artister kan ansluta sig utan startavgift och sälja/payperlisten sin musik via enkla betallösningar.

Klirra det så sitter ni med mer pengar än Gessle ;)

Något som är lite skevt idag är kostnaderna för legal nedladdning. Det kommer aldrig att bli populärt att betala för sina nedladdningar när det i vissa fall är billigare att ta en promenad ner på stan och köpa albumet/filmen/ljudboken (nu var kanske film ett dåligt exempel eftersom det då oftare handlar om att "hyra" än att "köpa".)

När jag kan gå ner på stan och köpa en ljudbok som mp3 på skiva 30kr billigare på Akademibokhandeln än vad den kostar att ladda ner från CDON (ungefär samma pris på Bokus som på CDON) så måste det väl ha gått snett någonstans? För till skivan i butiken har det ju gått åt pengar till att skapa en glasmaster, pressa skivor, ta fram layout för omslag och tillverka dessa (och för all del för skivan), stoppa alla skivorna i fodral, distribuera skivorna kanske först till något lager för förlaget, sedan till butikskedjans centrallager och sist till butiken och i butiken står folk och packar upp och ställer skivorna på en hylla medan någon och ska ha lön för att sälja skivan. För den legala nedladdningen krävs inte så mycket mer än att studion som spelat in ljudboken slangar över ljudmaterialet till förlagets server som sedan ser till att föra över den till de som ska sälja den.

Hur sjutton går det ihop?

För övrigt så är det intressant att läsa den här tråden bara för att få ta del om allas argument till varför det ska vara gratis att konsumera andras arbete. För att inte tala om de ibland något haltande liknelserna som ska rättfärdiga detta. :hihi

Hur definerar du utan tillstånd? Privatkopiering är faktiskt tillåtet.

Bra fråga. Privatkopiering för eget bruk är ok men inte när kompisen kopierar skivan du lånat ut till honom. Vart drar man den moraliska gränsen? Teoretiskt sett - är det ok att låna ut till hundratals människor hela tiden så att dom har tillgång till musiken när dom så önskar utan att köpa den? Och hur borde det funka med eftermarknaden?

Begagnade spel, filmer eller musik-cd borde ju egentligen inte få säljas eftersom varken skivbolag eller artist får en enda krona i ersättning för denna typ av försäljning trots att folk nyttjar produkten. Folk kan ju lika gärna ladda ner musiken istället. Olagligt.

...För övrigt så är det intressant att läsa den här tråden bara för att få ta del om allas argument till varför det ska vara gratis att konsumera andras arbete. För att inte tala om de ibland något haltande liknelserna som ska rättfärdiga detta. :hihi

Ja stora delar av SH:s mer aggressiva tyckniker, blir ofta samstämmig och övertygad tokvänster när frågan gäller egna utgifter.

Själv tror jag att konflikten med musik på nätet kommer att lösas som vanligt: Med så mycket reklam den genomsnittlige konsumenten tål...och lite till :gnissla

Något som är lite skevt idag är kostnaderna för legal nedladdning. Det kommer aldrig att bli populärt att betala för sina nedladdningar när det i vissa fall är billigare att ta en promenad ner på stan och köpa albumet/filmen/ljudboken (nu var kanske film ett dåligt exempel eftersom det då oftare handlar om att "hyra" än att "köpa".)

Bolagen ser downloads som en tjänst som ger mervärde för kunden, de kan handla hemifrån, alltså ska de betala mer..

Det är precis som i alla andra brancher, förutsättningarna ändras, dom som är flexibla och ändras med förutsättningarna blir kvar, dom som hävdar att dom genom lagstiftning måste få tjäna sina pengar på samma sätt som under förra seklet försvinner.

Där är vi helt överens!

Är det någon som vet vad imasters band heter, jag ska ner på stan och tänkte stödköpa en skiva på den lokala skivaffären, då får kanske bandet en femma av dom 150:- jag lägger ut

Dvs om skivan finns där?

Det hade varit kul om nåt av albumen fanns hos din lokala skivaffär faktiskt - inte helt otroligt men lite. :)

Jag personligen får ett par kronor, ja, men det får ju de övriga i bandet samt att den gemensamma bandkassan får ungefär en tia per såld skiva. Utöver det får ju skivbolaget ytterligare ungefär 100 kr och de ser jag som att de går till bandet eftersom de kommer finansiera nästa skivinspelning. Länken ligger sist i inlägget.

Problemet är ju att de inte är artisten som bestämmer någonting de är ju skivbolagen! Artisterna säljer ju fan sina själar och 90% av alla deras kommande intäkter bara för att få visa sig i ... oooh de stora skivbolagens fina salar! Ska de sedan få spela in en skiva får artisten sälja sin mormor också.

Artisterna har fått för sig att de måste gå igenom ett skivbolag för att bli stora och skivbolagen tecknar ju bara avtal med artister de tror kommer bli stora!
Skivbolagen skriker nu högt inte bara för fildelningen utan för att de är rädda att artisterna ska komma på att att de kan sälja sina verk direkt till köparen digitalt utan att bli av med 90% av inkomsten.

Tyvärr funkar det inte riktigt så. Det finns ett par stycken som har kommit upp sig utan backning av en stor marknadsföringsbudget men de är inte så jättemånga. Att ha ett skivbolag i ryggen vill de allra flesta artister och idag har artisterna mer att säga till om samt att de ofta är lite bättre på det juridiska än förr i tiden så det är väldigt, väldigt få bolag som är i en sits att de legalt kan rippa artisterna idag.

Ett skivbolag är som en riskkapitalist och ett band är som en ny entreprenör. Skivbolaget lägger en summa för att producera och marknadsföra produkten som bandet och skivbolaget får en andel av intäkterna. Hur stora eller små beror givetvis på avtal och kostnader. En del har break even-avtal - alltså att artisten inte får en krona förrän alla utgifter är täckta -, andra har löpande avtal där de får betalt från första sålda skiva. Jag ser liksom inte var skivbolagen är boven i dramat - om artisterna inte vill ha det så är det ju bara att inte skriva på men ändå gör de det. Det kostar liksom inget att sprida sin musik idag. Men kanske vet artisterna nåt som inte ej insatta i branchen vet?

Till imaster

Jag kommer troligen aldrig kunna livnära mig på min musik och det är inte på något vis relaterat till fildelning. Vår målgrupp är för liten för att generera så mycket pengar som det skulle krävas att ens försörja var och en i bandet i en månad. Fildelningen har bara gjort det lite tråkigt för oss, t.ex. ville inte vår ryska distributör köpa in några exemplar eftersom skivan redan spridits i Ryssland via, you guessed it, Megaupload. Men det handlar om en summa på ett par tusenlappar totalt så det är inget som egentligen skulle hjälpt oss något vidare.

Det jag tycker är tråkigt med fildelning är att folk förväntar sig att jag ska vara glad för att sprida saker gratis som jag lagt ofantligt mycket tid och energi på, ledigt från jobb, belånat hus (det var inte jag, jag har inget hus :( ), suttit veckovis med marknadsföring och så vidare. Jag tar mitt band som exempel för jag har erfarenhet av det men fildelning är inget direkt som är make eller break för oss - men jag vet flera andra som lagt ner för att de inte får tillbaka pengarna de lagt ut.

Det som fildelningen skapat under de senaste, säg, tio år sen är en mentalitet att musik och film ska vara gratis. Även spel ett tag men tack vare PS3 och XBox 360 och, främst skulle jag tro, deras sociala bit med achievements och medaljer har spelindustrin lyckats hänga med i svängarna. Det har verkligen inte hjälpt att de stora bjässarna i branchen är idioter som tycker att allt var bättre förr. Men bara för det betyder det inte att fildelning är nåt som hjälper skaparna, tvärtom. Sen säger jag inte att det ska vara stenhårt och att censurera internet är ren och skär idioti men nånstans måste folk ändå förstå att det inte är gratis att skapa det där som ni lyssnar på och att folk gärna vill ha lite tillbaka. Skivor är rätt passé, åtminstone mainstream, så vad är nästa stora grej? Det jobbar vi mycket med men vi har inte riktigt kommit fram till nåt än... ;)

För er som vill kolla, här är mitt band: http://www.yggdrasil-sweden.com

Det som fildelningen skapat under de senaste, säg, tio år sen är en mentalitet att musik och film ska vara gratis.

Du får inte heller glömma att mobiltelefoni har stulit 4-800kr/månaden ur ungdomars ekonomi.
Studiebidragen har ju inte ökat nämnvärt, så givetvis har någon sektor förlorat slant, även om nu både filmbranschen och musikbranschen verkar öka sina siffror för varje år.

Du får inte heller glömma att mobiltelefoni har stulit 4-800kr/månaden ur ungdomars ekonomi.
Studiebidragen har ju inte ökat nämnvärt, så givetvis har någon sektor förlorat slant, även om nu både filmbranschen och musikbranschen verkar öka sina siffror för varje år.

Sicket bullshit. Det kostar hundra spänn i månaden att ha spotify i mobilen. Ett fynd, och ger en musikkatalog jag inte ens skulle vågat drömma om som tonåring.

Det är ingen rättighet att tjäna pengar på sitt skapande, men med piratkopiering ges du inte ens chansen.

Sicket bullshit. Det kostar hundra spänn i månaden att ha spotify i mobilen. Ett fynd, och ger en musikkatalog jag inte ens skulle vågat drömma om som tonåring.

Det är ingen rättighet att tjäna pengar på sitt skapande, men med piratkopiering ges du inte ens chansen.

Dåså, poppa in några hundra till Imasters Yggdrasil

Edit:

Det finns inga undersökningar som visar att ungdomar sparar mer nu än förr,
så alltså lever de inte efter devisen att ingenting ska kosta.
Dom spenderar bara sina pengar på andra saker.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...