Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Spelar du sen in det på webcamen och lägger upp på youtube, så begår du lagbrott.

Hade SOPA gått igenom hade dessutom youtube kunnat stängas ner.

Är det så?
Jag vet inte så jag frågar om det verkligen är så illa att det skulle vara olagligt att publicera sin tolkning av en låt på tuben?

Att det är olagligt att ta bandet och sätta ihop en skiva med coverlåtar som man sedan säljer i kommersiellt syfte förstår jag men jag har svårt att förstå att det är ett lagbrott att skråla i webcammen och publicera på tuben.

Är det så?
Jag vet inte så jag frågar om det verkligen är så illa att det skulle vara olagligt att publicera sin tolkning av en låt på tuben?

Att det är olagligt att ta bandet och sätta ihop en skiva med coverlåtar som man sedan säljer i kommersiellt syfte förstår jag men jag har svårt att förstå att det är ett lagbrott att skråla i webcammen och publicera på tuben.

Har du upphovsmännens tillstånd att sprida deras alster?

Om du kommit över orginalreceptet för t.ex. lingongrova och utan tillåtelse och spridit det över internet hade du antagligen blivit stämd?

Ingredienserna står ju på påsen därefter tror jag inte det är särskillt svårt att knåpa ihop en "kopia" som man sedan kan sälja under namnet grovlingon. Eller för all del sprida receptet gratis på nätet. Och knappast att man skulle kunna bli stämd. Kolla bara hur många olika varianter det finns av Coka cola idag.

Eller Dajm
http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/dajm/

Ups det fanns visst Lingongrova också.
http://www.hittarecept.se/s/lingongrova.html
Naturligtvis inte orginalrecept men därmed knappast sämre än ett recept som även beaktakt att råvarorna inte får kosta för mycket.

Är det så?

Prova att skriva nåt alser till Wiehes musik och lägg ut på youtube så ska du få se när du får det hett om öronen.

Ang brödet så har jag även där en fråga, hur många kronor av mjölet, jästen, mm går till den som "skapade receptet på brödet"

1. Coca cola har (till skillnad från bagaren) skyddat sin produkt (receptet). Skulle du producera exakt samma sak så åker du dit på det också.

2. Om du bakar ditt eget bröd är det upp till dig, om den som skapade receptet inte skyddat det (som CocaCola).

Men jämförelsen haltar, för du behöver inte betala en krona för att sitta på kammaren och klinka fram låtar på gitarren heller, vilket är den exakta jämförelsen. Du vill ta del av någon annans både komposition, och produktion - och mot deras vilja utan att betala för det.

Det roliga är att dom som klagar högst är kassa jävla garageband som ändå aldrig skulle tjäna en spänn på skivförsäljningen.

Dom sitter i replokalen och blåser upp varandras egon med "vi skulle lätt ha tjänat vår första miljon redan om det inte vore för piratkopiering"

Jo säkert, vad hette erat band sa ni?

Last edited:
Samma argument skulle kunna användas på all immaterialrätt (stavning?). Där finns en gräns innan det når verkshöjd.

Jag inser problemet. Från båda sidor. Har svårt att se någon annan lösning bara än att musikerna får lära sig tjäna pengar med de omständigheter som råder nu och uppenbarligen går det ju. Bättre streamingtjänster etc, en bra produkt och många spelningar verkar vara lösningen, men det är en svår fråga. Stim och Sami går dock till överdrift tycker jag. De kommer aldrig få en krona av mig om jag får bestämma.

Det roliga är att dom som klagar högst är kassa jävla garageband som ändå aldrig skulle tjäna en spänn på skivförsäljningen.

Dom sitter i replokalen och blåser upp varandras egon med "vi skulle lätt ha tjänat vår första miljon redan om det inte vore för piratkopiering"

Jo säkert, vad hette erat band sa ni?

Du menar dessa garageplinkare som typ Metallica då antar jag. ;)

Inget skydd i världen kan hindra någon från att baka egna kopior i köket. Det är inte förrän du försöker sälja kopiorna som du blir olaglig. Att äta dom själv kan ingen hindra.

Om du bakar brödet, kallar det Lingongrova, och delar ut det på torget då? För det är vad fildelning är. Men den immatrialsrättliga skillnaden att "rätten" liggen i nyttjandet och inte skapandet, så det haltar iaf.

Eller magnus Uggla, Gessle osv..

Enda anledningen till att så få yttrar sig är att de är rädda för publiken ska vända sig mot dem. De finns nog ingen artist som tycker att det är RÄTT att de ska slita röv i studion för att folk sen ska lyssna gratis på resultatet.

Jag inser problemet. Från båda sidor. Har svårt att se någon annan lösning bara än att musikerna får lära sig tjäna pengar med de omständigheter som råder nu och uppenbarligen går det ju. Bättre streamingtjänster etc, en bra produkt och många spelningar verkar vara lösningen, men det är en svår fråga. Stim och Sami går dock till överdrift tycker jag. De kommer aldrig få en krona av mig om jag får bestämma.

Där håller jag med dig fullständigt ;).

Näe, jag menar svenska garageband som har haft en spelning på finladsfärjan och kallar det internationellt genombrott.

Det är dom som sitter på svenska diskussionsforum och beklagar sig över att dom inte kan tjäna pengar på skivförsäljningen.

Vem skulle köpa skivorna?
Dom som åkte med båten och var så dyngfull att dom tyckte det lät bra kommer inte ens ihåg bandnamnet så att dom kan tanka ner skiten när dom kommer hem.

Det är dom "artisterna" som grinar...

Om du bakar brödet, kallar det Lingongrova, och delar ut det på torget då? För det är vad fildelning är. Men den immatrialsrättliga skillnaden att "rätten" liggen i nyttjandet och inte skapandet, så det haltar iaf.

Vet inte vad som skulle gälla om jag delade ut brödet fritt.

Men om jag delade ut mitt recept gratis på torget skulle knappast någon kunna åtala mig. Det om vi antar att jag bara laborerat ihop en kopia som smakar identiskt. Exakt vilket namn jag skulle kunna använda är ju också lite osäker. Namnet får inte vara vilseledande likt.

Om jag däremot snott receptet så är det ju annat läge. Sen vet jag inte heller vad åtalet skulle bli om jag snott receptet. Rimligtvis har jag hos min arbetsgivare skrivit under någon slags sekretess vilket nog skulle var det huvudsakliga brottet. Men nu spekulerar jag bara.

Vet en godistillverkande firma som startades av en herre som slutade hos en av våra stora producenter och tog med sig receptet, eller i princip 4 varianter på samma produkt. Den firman gick bra fram tills gubben dog och produkterna började smaka mjöl. Om gubben tog receptet med sig i graven eller om de nya ägarna villa spara in på sockret vet jag inte men någon rättsligt stopp av produkterna blev det aldrig. Numera kommer istället en snarlik produkt ifrån finland.

Back