Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är dom "artisterna" som grinar...
Du kanske inte vet det men Metallica är en av de största motståndarna till musik i digital form och har uttalat sig åtskilliga ggr om problemet med piratkopiering.![]()
Jag undrar hur det är med alla DJ som mixar egna låtar baserade på poppis hits. En del får ju med dem på den officiella skivan men alla hundra andra hur är det för dem när de tjänar pengar på verket.
Äh det här är ju ett hopplöst ämne att diskutera. Jag tycker inte på något sätt att det är rätt att kunna kopiera någons material. Men eftersom det saknas rimliga möjligheter att kontrollera detta så anser jag att musiker mfl helt enkelt måste söka andra vägar att få in sitt bröd än att försöka sälja skivor.
Och vidare är det ingen som helst rim och reson i fängelsestraff för ett brott som en halv miljon svenskar gör regelbundet.
Vad ska man göra? Jag har själ gjort ritningar till expansionskammare som spridits som en löpeld bland moppefuckon. Vad kan jag göra åt det? Skrika och bråka eller hitta på nåt annat? Det var dessuton före internet.
Håller med om att ämnet är så infekterat och nästintill lönlöst att diskutera.
Men något som VERKLIGEN snedvrider diskussionen är kassettavgiften som tas ut på ALL inspelningsbar media just pga piratkopieringen, i min syn på saken så har man i och med den obligatoriska avgiften då gjort det lagligt med kopiering.
Nu tycker inte jag att det är en laglig rätt att ladda ned musik och film gratis men just sådana tilltag gör det svårt att diskutera.
Håller med om att ämnet är så infekterat och nästintill lönlöst att diskutera.
Men något som VERKLIGEN snedvrider diskussionen är kassettavgiften som tas ut på ALL inspelningsbar media just pga piratkopieringen, i min syn på saken så har man i och med den obligatoriska avgiften då gjort det lagligt med kopiering.
Nu tycker inte jag att det är en laglig rätt att ladda ned musik och film gratis men just sådana tilltag gör det svårt att diskutera.
Dock delade de ut sin musik gratis innan de blev rika..
Avgiften är väl egentligen för att kompensera för den privatkopiering som man FÅR göra i Sverige, dvs kopiera en skiva åt familj och vänner/bekanta, konstigt nog verkar dom sällan uppmärksamma den här rättighteten...
Det var ju dom själva som valde att ge bort det då isåfall, inte någon som inte har med bandet att göra som bara tyckte att deras musik skulle kunna fås gratis.
Ahh. Det är så det är! Jag ska genast sprida det till vänner i branschen som har lagt ner sina skivbolag! Jag hade helt fel i mina antagande och funderingar..
Men enligt er logik vill ju ingen skapa musik gratis?
Så Metallica har aldrig funnits
Sen slutade dom göra musik för 20 år sen och blev griniga
Nope, i senaste vändan med diskussioner kring detta då avgiften höjdes osv så pratades det om den utspridda piratkopieringen, så nej, de använder faktiskt den olagliga kopieringen som orsak för avgiften.
Men enligt er logik vill ju ingen skapa musik gratis?
Så Metallica har aldrig funnits
Sen slutade dom göra musik för 20 år sen och blev griniga
Ok nu kanske det är ett argument men copyswede startade iaf. För privatkopieringens rätt någon gång på stenåldern, så nu ingår alltså även extra påslag för piratkopieringen?
Det är precis som i alla andra brancher, förutsättningarna ändras, dom som är flexibla och ändras med förutsättningarna blir kvar, dom som hävdar att dom genom lagstiftning måste få tjäna sina pengar på samma sätt som under förra seklet försvinner.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |