Hur händig är du på att meka hoj?

Jag kan (multipoll)

• Antal röstningar
    0
Last edited:
Förutom sedvanlig oljeservice/luftfilter, så kan jag byta bromsbelägg, drivpaket, skruva av fälgar för att lämna bort och kränga på nya svålar, har bytt bussning i generatorn till en RF 900(inte kul jobb..), bytt lite trånga glödlampor i instrumentering mm allt relativt "lätta" jobb, sen beror det på vad man ställs inför? Om man har tiden, verktygen för att lösa felet så tror jag man fixar det mesta om bara viljan finns, det värsta är om det "fastnar" på vägen, sådant är jobbigt och man måsta ragga hjälp och support här o där..(även om jag inte skulle riva en motor/låda själv utan sakkunning support brevid mig..)Om man tycker det verkligen är värt att kavla upp tröjärmen för att lösa problemet själv, eller lämna bort..man blir ju allt bekvämare med åren oxå.:)

Eftersom den inte finns nån som servar MC i örebro så blir det till att göra allt själv...

Jag klickade för lättare service och tanka själv...

Tvättar jag blir det slarvgjort, för det är så jävla tråkigt.

Min bror lämmnar dock glatt allt arbete med hans Harleys till mig, men dom kan man ju mecka med yxa och skruvmejslar...

Faktum är att han åkte och panikköpte Julas billigaste verktygssats som inehöll tumverktyg 5minuter innan stängningsdax, sedan ersatte vi trasiga O-ringar med dom som sitter i gardenakopplingen till vattenslangen i garaget när vi skulle serva hans hojar inför en långresa.
Bägge hojarna har gått felfritt sedan dess!

Han har klart mycket större tilltro till mina kunskaper än vad jag har... :D

tanka, tvätta o polera kan jag och snart kan jag även byta olja och filter..japp..ska göra det... maken ska hålla koll men jag ska göra det själv!
har bytt ett bromshandtag men hur enkelt är inte det;)

packboxarna ska bytas med det lämnar jag in hojen för....där går gränsen, behöver nytt drevpaket också..DET byter jag inte heller själv.

Ärligheten i pollen var det nog inte så mycket med...

Jag såg flera riktigt inkompetenta motorrenoverare där. :D

Jag tycker det är taskigt av gamlot att inte ha något alternativ mellan göra basicsaker till att göra allt.

Jag har kört Husaberg sedan 2003. Jag har fulmekat massor och kan göra ganska mycket själv. Om jag vill.

När det kommer till att renovera motorn står jag mig däremot slätt, då lämnar jag bort besten. Fast jag får riva ur motorn ur ramen först. :mad:

Jag tycker det är taskigt av gamlot att inte ha något alternativ mellan göra basicsaker till att göra allt.

Jag har kört Husaberg sedan 2003. Jag har fulmekat massor och kan göra ganska mycket själv. Om jag vill.

När det kommer till att renovera motorn står jag mig däremot slätt, då lämnar jag bort besten. Fast jag får riva ur motorn ur ramen först. :mad:

I nuläget har vi dubbelt så många som kan renovera en motor vs kan tanka själv, pollen ljuger inte...

Svårt att hitta ngt alternativ som passar i pollen. Några motorrenoveringar klarar jag absolut inte. Jag har tex inget arborrverk, ingen Sunnen-cylinderhoningsmaskin, inga ventilfräs- samt ventilsslipmaskin, ingen vevaxelslip, ingen hydraulpress och ingen planfräs. Och även om jag hade det så skulle det vara en lärkurva innan jag kunde använda dem.

Vidare skrev Guw att man kan meka HD med yxa och skruvmejsel. Där kan jag inte hålla med. Ju djupare jag trängt in i HD-motorernas väsen så kan då iaf jag tycka att det är ganska krävande att sätta upp en HD-motor. Dessa motorer är ju uppbyggda på gammalt vis, dvs det finns många saker som kan monteras fel, vevlagerbanor som ska rundslipas på plats osv. De är lite som gamla vapen, delarna ska passas ihop och det är mycket att hålla i huvudet om det ska funka bra. Iaf de luftkylda 45-gradersmotororerna

Last edited:
Precis, skulle varit ett mellanläge.

Ärligheten i pollen var det nog inte så mycket med...
Jag såg flera riktigt inkompetenta motorrenoverare där. :D
Frågan är ju hur man tolkar "motorrenovering".
Jag tror flertalet tolkar det som att riva ner motorn, byta lite grejer, bygga ihop igen och få det att funka sedan.
Medans andra dessutom reparerar/tillverkar/förbättrar motor/motordelar själv.

Är det inte så här i dagens samhälle, i alla fall på bilar, att servicetekninkerna pluggar in datorn för att se vad felet är,
byter sedan bara delen och voila, bilen är klar. Blir väl samma med mc.

Kryssade för allt. Men vissa invärtes motorgrejer tar jag hjälp med då kunskap och/eller verktyg inte räcker till (portning, blästring, varmpressa vissa lager, baka cylindrar vid omsvetsning, alu-svetsning av ramar osv). Tvätta kan jag, men låter för det mesta bli...

Min våta dröm är ett garage med kompletta verktyg samt en gammal R1-98:a (polkarettan) som har kassa "shift-forks-grejor" och annat som man kan riva och meka med samtidigt med en folköl i handen och Iron Maiden på radion... :yoparty

Behöver givetvis en nyare hoj att köra med samtidigt då jag aldrig lär få ihop något som funkar på gammelhojen men suget att meka är större än någonsin, har bara tyvärr ej plats eller verktyg...

Kryssade i tvättning, men jag har faktiskt bytt "växelfjädern-grejen" på min gamle R6-00 med hjälp av en polare. Sedan har jag bytt "kamkedjeskydden för kamkedjan-någonstans-i-motorn-öööhh" på min första zx6r med hjälp av farsan som är grym på att skruva.

Det som begränsar mej är brist på garage/mekplats samt brist på specialverktyg.
Erkänner att det är en jävla massa jag inte har en susning om när det gäller meka, men jag gör hellre fel bara jag gör det själv, så lär man sej något iallafall.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back