Yamaha Ténéré 700

Någon som kört både T7 och ktm's gamla 990? Jag har bara kört ktm och är nyfiken på hur lika dom är
 
Någon som kört både T7 och ktm's gamla 990? Jag har bara kört ktm och är nyfiken på hur lika dom är
Inte riktigt den erfarenheten som efterfrågas men jag tycker T7 är ganska lik KTM 690 i körstilen. Lite mer topptung men väldigt lekfull och snäll. Betydligt mycket mer inbjudande än exempelvis BMW 850GS. ?
 
Ni som är typ 190cm och åker T7, vad har ni gjort för förändring för en bättre stående position? Styrhöjare som är/går att vinkla framåt?
 
Har beställt Michelins 4mm tjockslang till min T7.
Tänker jag fel om jag vill ha så underhållsfritt som möjligt inför TET och Nordkapp nästa år?
Om inte annat så får jag lära mig att brottas med slangarna i garaget innan jag ger mig ut ?
Kört mycket båge genom åren,men faktiskt aldrig fixat en punktering ännu.
 
Har beställt Michelins 4mm tjockslang till min T7.
Tänker jag fel om jag vill ha så underhållsfritt som möjligt inför TET och Nordkapp nästa år?
Om inte annat så får jag lära mig att brottas med slangarna i garaget innan jag ger mig ut ?
Kört mycket båge genom åren,men faktiskt aldrig fixat en punktering ännu.
Kört 1500 mil på orginalslangarna utan bekymmer. Kört tungt lastat i 600mil med passagerare i sommar. Det är nog viktigare vilka däck du väljer. Nordkap är det ju asfalterat till. Jag var dit förra sommaren.
Får du en skruv i däcket så lär ingen slang hjälpa.
Du kanske borde titta på att göra fälgarna slanglösa? då kan man enkelt plugga däcket med ett vanligt pluggkit.
 
Skit,det låter som om jag köpt dyr slang i onödan..
Men något lär de ändå vara bra på, så de åker nog i ändå.
Åkte du mest asfalt uppåt, eller följde du TET så långt det gick? Jag hade en förhoppning att se så lite folk som möjligt och tälta vid lämpliga ställen under resan. Så ju längre norr jag kommer,desto bättre.
Sedan kanske Nordkapp är en turistfälla utav stora mått,så det målet är inte det viktigaste alls,bara en prick på min lista.
 
Skit,det låter som om jag köpt dyr slang i onödan..
Men något lär de ändå vara bra på, så de åker nog i ändå.
Åkte du mest asfalt uppåt, eller följde du TET så långt det gick? Jag hade en förhoppning att se så lite folk som möjligt och tälta vid lämpliga ställen under resan. Så ju längre norr jag kommer,desto bättre.
Sedan kanske Nordkapp är en turistfälla utav stora mått,så det målet är inte det viktigaste alls,bara en prick på min lista.
Tror tyvärr det enda som händer med tjockslang är att du får tyngre hjul= sämre vägegenskaper.
Jag bor ju i Piteå så jag har kört e4/e10 till Pajala, och från Pajala så går TET efter asfalt hela vägen upp till Nordkap. Om jag inte minns helt fel.
Kört endel TET i bådde sverige och Norge. Man skulle klarat sig med gatdäck i stort sett överallt. Det är endast om man vill köra ända fram till vindskydd och liknande som man kan behöva mer mönster. PS. jag skulle ände rekomendera bra grusdäck för det är ändå för det mesta löst underlag.
 
Jag tackar för tipset om TET, men det här med slangen retar mig..
Fasen att jag inte kollade upp det här lite mera.
Tjock slang på ingående iaf.
Lägger ev. ut dem i säljtråden snart
 
Jag tackar för tipset om TET, men det här med slangen retar mig..
Fasen att jag inte kollade upp det här lite mera.
Tjock slang på ingående iaf.
Lägger ev. ut dem i säljtråden snart

Du ska väl ändå ha med dig reservslang? Stoppa dom i korvlådan
 
Japp, reserv måste nog med, kanske räcker med en 21"?
21 funkar hjälpligt bak men hade nog föredragit en ”normal ” slang som reserv på långresa för att spara plats för packning , har en 21 i packningen på längre gruskörning plus lagningssats järn o 2x kolsyrepatron å det som behövs för att få loss hjulen i båda ändarna
 
21 funkar hjälpligt bak men hade nog föredragit en ”normal ” slang som reserv på långresa för att spara plats för packning , har en 21 i packningen på längre gruskörning plus lagningssats järn o 2x kolsyrepatron å det som behövs för att få loss hjulen i båda ändarna
Låter förnuftigt att hålla nere volym och vikt.
Såg en Youtube film om just Michelin Ultra och bara kartongen såg ju ut att behöva en släpvagn pga storleken, så tack för lite tips som styr mig åt rätt håll!
 
Tror det nämnts i tråden om offroaddäck ( kan minnas fel) att tjock slang bygger upp mer värme i däcken som kanske ibland rent av vara skadlig för däcken.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top