Vinterträning, Enduro.. Djävulens påfund...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Okej, cross/enduro ska ju vara bra träning inför RR säsongen tänkte jag och utan att ens provat så bestämde jag mig för att köpa en cross. Hittade en Kawasaki KXf250 billigt i Hallsberg. Åkte dit tillsammand med mekanikern Peter som kört cross i många år som specialistkompetens på området, och fick den med mig hem en kall novemberkväll efter ett skambud på 25.000:-

Provat hojen 2ggr i en grusgrop tillsammans med Peter. DET ÄR SJUKT JOBBIGT! Vanligvis blir det 10-15 minuterspass innan underarmarna är som betong och händer/fingrar förlorat all förmåga att följa hjärnans signaler.
Så höll det på, köra 10-15 minuter, vila 10-15 minuter...

I söndags hade dom öppnat crossbanan och endurospåret hemma efter att tjälen äntligen satt sig. På med nyinköpta dubbdäck och iväg mot motorstadion glad i hågen.

Peter sa, Vi tar några varv på endurospåret innan vi ger oss ut på crossbanan så får du in lite känsla för hojen och spårkörning (min svagaste sida på crossen). Okej tänkte jag... Bra idé...

Ut på första varvet på det milslånga spåret runt crossbanan. Efter tio minuter gjorde sig krampen i underarmarna påmind igen.. Shit, det här är sjuuukt jobbigt. Här ute kan man ju inte stanna och vila heller....
Efter första varvet, och kanske 7 vurpor hade jag nu helt tappat känseln från axlarna och nedåt. Lika bra att fortsätta ett varv till.... :)
Andra varvet blev det lite färre vurpor, men jag är nu på gränsen till utmattning. Vet inte om jag ska kräkas, lägga mig ner på backen och ge upp, eller bara bryta ihop och börja grina. Det här är det jobbigaste jag har gjort...

På tredje varvet (nu går det INTE fort kan jag säga) kommer jag fram till ett litet kärr med stora djupa spår i. Här har jag klotat båda gångerna hittils. När jag närmar mig så ekar Peter ord i skallen. "Det är bara att gasa, när man tar det försiktigt så ramlar man i spåren. Tyngden bakåt och gasa bara..."
Well well tänker jag... Bara åka då... Full gas igenom det frusna kärret.
Framhjuled dyket ner igenom isen och helt plötsligt ligger jag på rygg framför cykeln som sitter som i ett cykelställ i kärret... Aj som fan!
Genomsur av svett (svettas igenom tröjan som sitter utanpå skydden!!!), mjölksyran bara sprutar ur öronen, och kramp i stort sett i hela överkroppen ligger jag nu på marken och börjar resa mig upp....
Sen är det väl 10 minuters hårt slit för att få upp cykeln ur hålet och kicka igång den igen... (tackar u gudarna för att jag valde en 250 istället för en 450). När jag väl sitter på cykeln i kärret, och den brummar skönt på tomgång under mig, är jag så utmattad att jag blir yr i huvudet. Bara ett halvt varv kvar tills jag är tillbaka i depån igen... Då får jag vila..
Ger mig iväg med en rivstart, och kommer typ 15 meter innan jag går omkull igen... Och cykeln dör liggandes i snön... Faaaaaaaaaaan!!!!!

Nu är det nära att jag bara lämnar cykeln där i kärret och kryper dom 4km tillbaka till depån.... Efter ytterligare 5-10 minuters slit så har jag fått upp cykeln och ska börja kicka igång den... Dom kommer Peter ifatt på sitt 5:e varv typ... "HUR GÅR DET" skriker han....
"Låt mig bara va..." väser jag...
Okej, säger han och fräser iväg mellan träden så snön yr....

Tar mig tillbaka till depån, och vurpar bara en gång till innan jag är framme. Ute på en äng med mycket snö, så jag landar mjukt i alla fall, och cykeln stannar inte... Skönt...

Väl framme vid bussen sjunker jag bara ihop en en hög och är glad att jag är framme.... HELVETE vad jobbigt det där var!!!!

3 varav på spåret, över en timmes körning, och typ 25 vurpor blev det...

Bara 2 timmar kvar till samlingen nu, så lastar in hojen i bussen, och hinner äta lite mat innan samlingen till hockeymatchen... Gjorde väl inte min bästa match nånsin.... :rolleyes:

Nu några dagar senare så sitter jag på jobbet med värsta träningsvärken i underarmarna, axlarna, bröstmusklerna, nacken, mellan skulderbladen, ryggen, och magen... Typ....

Enduro är djävulens påfund, och världens bästa träningsmetod... :tummenupp :D

På söndag är det dags igen... Kan inte vänta...
 
:lol

Kul läsning, jag känner igen det från när jag gjorde lumpen som mc-ordonans. Brukade gå till lite på samma sätt.

Ett tips, träna inte fööör ofta i början när du blir stum i underarmarna. I lumpen körde vi långa pass i stort sett varje dag, vliket slutade med att jag fick nån inflammation/överansträngning och ibland blev helt oförmögen att hålla i! Kunde tappa saker bara för att man helt plötsligt inte hade kontroll över greppmusklerna.

Men visst sjutton är det överlägset effektiv och rolig träning. Gud vad sugen man blir på att skaffa en skogsmaskin...
 
Kul läsning! Känner så väl igen mig :D

På't igen bara, det går bättre och bättre! Mina erfarenheter är att man spänner sig mycket i början och blir snabbt utmattad.

Nu går jag och väntar på isen, isen och isen!!!
 
:hoppskrat

Jo, det är jobbigare än vad man tror. Kul beskrivning. För mig var det likadant när jag började köra cross, kändes som underarmarna bestod av betong. Jag tror det är så för alla i början tills man börjar bli lite mjuk i armarna och inte håller stenhårt i styret och tills man börjar ge lite gas så man lättar trycket på framhjulet. Det är bara att hålla ut :).
 
Det kan väl inte vara så jobbigt att åka motorcykel?
Det har man hört många gånger av folk som aldrig provat skogsåkning.
Men kul är det :tummenupp
Ännu roligare är det om det är mörkt så man inte hittar hojen efter vurporna.
 
Kul läsning Macke, och man kan inte annat än att hålla med dej om att det är Djävulens påfund, i vårt fall så tappade cykeln komp mitt i endurospåret och gick som en påse skit, stannade titt som tätt, gick inte kicka igång, och det är blodigt att springa igång en fyrtaktare i ett lerigt endurospår.
Men som sagt, är man lagd lite åt självplågar hållet så är det en ypperlig träning:rolleyes:
 
fan de låter sjukt kul :D ska köpa mig en 250cc så kan vi kräla på alla fyra tillsammans... :tummenupp
 
:rofl Precis så är det! Man får verkligen lida för att man saknar teknik. Det enda positiva är att crossen tål väldigt många vurpor, hittills har inget gått sönder på min och jag kan inte längre räkna vurporna. :D

...och det är blodigt att springa igång en fyrtaktare i ett lerigt endurospår.
Fast du körde ju inte själv så då var det väl inte så jobbigt? :va :D
 
2741369 :rofl Precis så är det! Man får verkligen lida för att man saknar teknik. Det enda positiva är att crossen tål väldigt många vurpor, hittills har inget gått sönder på min och jag kan inte längre räkna vurporna. :D


Fast du körde ju inte själv så då var det väl inte så jobbigt? :va :D
Mja men smärta och tröthet är bra motivation att lära sig! (Jag räknar kallt med 5-10 vurpor per varv..)
 
Ja, djävulens påfund ??!! Självklart för det är så sjukt jävla kul.
Har dock ingen erfarenhet av dom onda underarmarna som alla pratar om. Antingen har jag vältränade underarmar eller så gasar jag för lite. ....Jag tror på vältränad ;)
 
Sluta gnäll. Var glad för att du:
1. Har råd med en Enduro.
2. Har tid att köra också.

Lyxputte. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top