Varning för halt bindmedel på vägarna

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Körde till jobbet idag och nu när våren börjar närma sig så sprutar de ut medel på vägarna för att binda allt vägdamm. Detta är halt som såpa! :crash

Ta det lugnt! Någon som vet vad för skit det är i medlet?

Har jag aldrig hört talas om? Här uppe sopar de iaf vägarna, mötte sopbilen på morronpromenaden :tummenupp.

Verkar underligt att dom skulle sprida ut nått medel för att binda vägdammet..? har du källa på det? Förstår inte tanken med att binda vägdamm då jag anser att det inte ska vara "bundet" så det släpper snabbare när det väl regnar så det rinner bort. (syftar på lite större vägar)

Sen vilken typ av väg var det du åkte på när du såg det här?

Hmm, har också lagt märke till att vissa vägar ser fuktiga ut trots att andra inte gör det. Har dock aldrig hört något om bindmedel för vägdamm??

Det ser ju ut som att dom sprutar på vatten på vägen när dom sopar för att det inte ska damma antar jag. Kan det vara något medel i det? Men det är väl mest inne i stan som dom gör så.

Fick en ny info härmodagen om just det. Där jag bor saltar man vägen för att binda dammet!! Asfaltväg och grusväg blandat.

Det är leder och smågator dom brukar göra det på - dassigt halt om man är ute o dampgasar:näsblod

Vanligt efter vintern när dubbdäcksdammet ligger och gör att eu gränsvärdet för luftföroreningar passeras.

Det brukar ju vara torrt,dammigt och fint väder på västkusten iaf en månad per år
så då måste dom kompensera med detta innan sommaregnen börjar

Fick morgonfrallan i halsen innan tingstadstunneln efter ett ofrivilligt bakhjulssläpp. Det ser halt ut, det är halt och inga varningsskyltar. Livsfara!

Ja man saltar för att förhindra att det dammar, men det verkar ju underligt att salta nu för att det ska hållas dammfritt... Däremot kan det vara så att dom saltar för att det är runt nollan på natten/minus pga halka.

Sen att dom sprutar vatten där dom ska sopa grus är pga att det dammar nått sjukt när dom soppar upp dammet. Och det vattnet tror jag inte dom har nått medel i då gruset ändå binds upp lite av vattnet.

Dom vattnar vägarna som ska sopas och det är ju fortfarande kallt ute och kalla vägar så det kan ju frysa lite. Ingen ovanligt alls bara det att dom börjar sopa lite tidigare iår.

Jag har kört i vått väglag (vatten) detta är någon form av olja då jag testade att glida med skon samtidigt som jag rullade och det vart nästan ingen friktion alls

Jag har kört i vått väglag (vatten) detta är någon form av olja då jag testade att glida med skon samtidigt som jag rullade och det vart nästan ingen friktion alls

Fan va konstigt du :p Men en annan sak jag kom på. på vissa ställen där det saltas kanske lite mer än andra ställen kan saltet ligga kvar längre och som nu - i dammet. sen när vatten kommer på det geggas saltet och dammet upp till en hal sörja. för saltet som används är ju natriumklorid/kalciumklorid. Får jag gissa så är det vattnet som löst upp salt och damm till den sörja du beskriver som hal. Saltet försvinner ju inte riktigt från vägarna förns det har regnat eller sopats bort.

Har sett liknande åkte klockan 17-18 på eftermiddagen det var ca 8 grader varmt ute och såphalt på vägen, den såg aldelses fuktig ut vilket var helt ologiskt då det inte regnat. Den var såphal trodde det var någon form av is men i 8 grader och på eftermiddagen så kan det omöjligt varit is.

Har sett liknande åkte klockan 17-18 på eftermiddagen det var ca 8 grader varmt ute och såphalt på vägen, den såg aldelses fuktig ut vilket var helt ologiskt då det inte regnat. Den var såphal trodde det var någon form av is men i 8 grader och på eftermiddagen så kan det omöjligt varit is.

Äntligen än som fattar....:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...